קניות באינטרנט ככל הנראה יחסכו לכם כסף כי הן מגלמות הוצאות תפעול נמוכות של הרשת, מאפשרות מעקב בזמן אמת אחר סכום הקנייה המצטבר ומציעות מבצעים והטבות. איך זה בא לידי ביטוי מול סופר רגיל? הנה כל הפרטים

כלים

 

לפי סקר שנערך על ידי EBAY ופורסם בנובמבר 2017, 93% מהצרכנים בישראל רוכשים מוצרים באינטרנט. בקרב אלו שהתרגלו לקניות במרחב המקוון, 24% עושים זאת לפחות פעם בשבוע ו-48% לפחות פעם בחודש. עוד חשף הסקר שהקטגוריות השכיחות ביותר לקניות באינטרנט הן אופנה, ביגוד והנעלה ולאחר מכן חופשות, מוצרי חשמל, משחקי מחשב וכרטיסים למופעי בידור, קולנוע ותיאטרון.

אם תשאלו את הציבור הישראלי, כמעט 50% יגידו לכם שהם קונים באינטרנט בגלל מחירים זולים ועוד 28% יציינו את ההנחות. 26% מעדיפים לקנות באינטרנט בגלל שיש יותר מבצעים וזו גם הסיבה שבגללה 74% מהקונים באינטרנט מכירים את החוק ומגבילים את הקנייה לסכום של 75 דולר כדי להימנע מתשלום מס.

השאלה המעניינת היא האם ההנחה הרווחת נכונה – והאם קניות אונליין באמת חוסכות כסף. בשביל לענות על זה אפשר למקד את הדיון במוצרי צריכה בסיסיים, ולהשוות בין קניות באינטרנט לבין קניות בסופר.

איפה יש הבדלים?

ההבדל העיקרי בין קניות אונליין לבין קניות בסופר מתרחש מאחורי הקלעים. בעוד המחירים בסופר מגלמים את עלויות ההשכרה, הארנונה, התחזוקה והעסקת העובדים, רשת שמציעה אפשרות לקניות באינטרנט מחזיקה מחסנים בלבד. כתוצאה מכך היא גם חוסכת בעלויות התפעול, מה שמגולם במחירים אטרקטיביים יותר של המוצרים.

הבדלים נוספים מתבטאים בהרגלי השימוש של הצרכנים. כל מי שהיה אי פעם בסופר מרקט יודע שקשה עד בלתי אפשרי לעקוב אחר סכום הקנייה, פשוט כי אנחנו רגילים להעמיס מוצרים לתוך העגלה ולא ממש עוצרים כל רגע כדי לבדוק מה הסכום המצטבר. מנגד, באינטרנט זה הרבה יותר קל: הסכום מתעדכן תוך כדי הקנייה, אנחנו יכולים לעצור כאשר חוצים רף מסוים ואין הפתעות בקופה.

העתיד כבר ברשת

מטבע הדברים, כל רשת קמעונאית מנסה לעודד יותר ויותר אנשים להשתמש באתר האינטרנט שלה כדי לעשות קניות. האינטרס של הרשת הוא כאמור לצמצם הוצאות ולייצר פילוח של קהל יעד, לקוחות וגולשים, ואחת הדרכים למשוך אותם היא להציע מבצעים והטבות. מהבחינה הזו, ההשערה שלפיה באינטרנט יש יותר הנחות היא ככל הנראה נכונה.

מדי שנה מצטרפים מאות אלפי אנשים לחגיגת הקניות באינטרנט. הגולשים כיום מיומנים מאי פעם וסביר להניח שהתופעה הזו רק תתחדד בעתיד. בתוך כך, צריך גם להביא בחשבון יתרונות של נוחות הקניה באינטרנט, מבחר מוצרים ואפשרויות להשוואת מחירים בלי לקום מהכורסא: בין אם מאפיינים אלו של הרגלי צריכה באינטרנט מגולמים בחיסכון כספי ובין אם לא, קשה להתעלם מהערך המוסף שלהם.