מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה, בליווי שוטרי יחידת יואב במשטרת ישראל, פינו במבצע אכיפה מרוכז אדמות מדינה שנזרעו על ידי פולשים, בשטח כולל של כ-11,500 דונמים, ברחבי הנגב. פינוי השטח העצום נחשב לאחד הפינויים הגדולים בתולדות המדינה

מבצע כנגד תופעת העיבודים הבלתי חוקיים בנגב (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
מבצע כנגד תופעת העיבודים הבלתי חוקיים בנגב (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והסיירת הירוקה, בליווי כוחות של שוטרי משטרת ישראל מיחידת יואב, ביצעו מבצע אכיפה מרוכז ברחבי הנגב, במסגרתו פונו כ-11,500 דונם של אדמות מדינה שנתפסו ע"י פולשים, שזרעו עליהן גידולים חקלאיים ללא היתר ובניגוד לחוק.

מסיגי הגבול פלשו לקרקעות ציבוריות, במיקומים שונים בנגב, וזרעו אותן בגידולים עונתיים במטרה לגרוף ממון לכיסם על חשבון הקרקע הציבורית, תוך כדי ביצוע הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל.

מפקחי רמ"י והסיירת הירוקה, שאיתרו את הפלישות לאדמות המדינה במהלך פעילות שיגרתית לניטור עבירות מקרקעין, פעלו במהירות ופינו את הקרקע שהוחזרה לקדמותה ולמאגר הקרקעות הציבורי, תוך כדי שימוש באמצעים חקלאיים. שילוט המתריע מפני פלישות חוזרות הוצב במקום.

במסגרת הפעילות פונו 7,250 דונם של גידולים חקלאיים בלתי חוקיים שנזרעו על אדמות מדינה באזורים אבו קרינאת, אבו תלול, שגב שלום, רמת חובב, נחל סכר ונחל צאן.

4,250 דונמים נוספים פונו באזורים אום בטין, אלסייד, בא"ח נחל, מולדה, ירוחם, כסייפה ואבו קרינאת. כל הקרקעות הושבו לקדמותן ולמאגר הקרקעות הציבורי ע"י המפקחים, שהציבו בשטח גם שילוט המתריע מפני פלישות נוספות.

אילן ישורון, מנהל מרחב דרום בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, אומר כי: "מדובר בפשיעה כלכלית על חשבון הציבור לו שייכות האדמות ועבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, בעוד המדינה מאפשרת לחקלאים לשכור קרקעות חקלאיות ולעבדן בקלות ובמחירים שווים לכל נפש של שקלים בודדים לדונם ברחבי הנגב. מפקחי רמ"י והסיירת הירוקה פועלים כל שנה כנגד פלישות חקלאיות של עברייני קרקעות שמנסים להשתלט על האדמות הציבוריות ולכן מוטב לחקלאים המקומיים לפעול כחוק ולהנות מהתוצרת שלהם במקום לעבור על החוק ולראות את כל יבוליהם מפונים מהקרקע, ובנוסף להיות חשופים לתביעות פליליות וכספיות נוספות".