אם יש לכם אזרחות אמריקאית או גרין קארד שמאפשר לכם ליהנות ממעמד מכובד למדי בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אפשר רק להניח שהבנק שלכם כבר פנה אליכם. אולי אפילו חברת הביטוח. אם אף אחד מהם עדיין לא יצר קשר ייתכן שהם יעשו זאת בקרוב. למה? הנה התשובה.

כלים

 

חובת הדיווח לרשויות האמריקאיות


בספטמבר 2016, אי שם לפני כשנה וחצי, נקבעו תקנות ברורות ולפיהן מוסדות פיננסיים בישראלים מעבירים מידע לרשויות המס בארה"ב בכל הקשור לחשבונות מקומיים השייכים למי שיש לו גרין קארד או מספר זיהוי אמריקאי. במסגרת הזו הבנק או חברת הביטוח שלכם פנו (או יפנו) אליכם כדי שתשיבו על כמה שאלות ותחתמו על טפסים המאשרים שאתם אכן אזרחים אמריקאים. למעשה, חוק ה-FACTA בעקבותיו השינוי הזה הגיע הוא חוק מיסוי אמריקאי שנועד לצמצם את הגירעון התקציבי של ארה"ב ומחייב את בעלי החשבונות בישראל לדווח על כך.

על מה אתם מצהירים?


חוק FACTA אולי מחייב את הבנקים בישראל להחתים אתכם על הטפסים, אבל זה לא אומר שלא כדאי להבין על מה בדיוק אתם חותמים. באופן עקרוני, כל ישראלי שיש לו אזרחות אמריקאית או גרין קארד נדרש לחתום ולמלא דוח שנתי. הדוח הזה יוגש לרשות בארה"ב – הן לרשות להלבנת הון והן לרשות המיסים – עם כל פרטי החשבון שלכם. כך יוכלו המוסדות הפיננסיים בארה"ב לדעת שאתם פועלים על פי חובות המס שנקבעו לכם. בקיצור, כדאי למלא את הטפסים בקפדנות כדי להימנע מקונפליקטים מיותרים. גם הבנקים בישראל חוששים מהעימותים האלה, והם פועלים בכפוף להוראות חוק ה-FACTA.

למי זה רלוונטי בכלל?


אם אתם ישראלים ללא כל אזרחות אחרת החוק הזה כמובן איננו רלוונטי אליכם. מצד שני, אם יש לכם אזרחות אמריקאית או אם אתם מנהלים את הפעילות שלכם בארה"ב ורוצים לפתוח חשבון בבנק ישראלי, עדיין תצטרכו לחתום על הניירת הזו. בלעדיה לא תוכלו לפתוח חשבון בנק, וכדי לפתוח חשבון תצטרכו להציג גם את מספר הביטוח הלאומי שלכם, לצרכי זיהוי (זה שאתם וודאי מכירים בתור Social Security Number). חשוב מאוד לזכור שאם לא תפעלו על פי החוק או אם תימנעו מחתימה על טפסים הללו, אתם מסכנים את עצמכם. כך תוכלו לספוג קנסות כבדים מאוד, וגם עונשים שאתם ממש לא רוצים לחוות על בשרכם, הכל באדיבות רשות המס בארה"ב. אם אתם לא בטוחים מה אתם מחויבים או נדרשים לעשות, תמיד אפשר (וכדאי) להיעזר במומחים למיסוי אמריקאי.