אחת השאלות איתה הורים לחיילים וגם חיילים עצמם נתקלים היא מה זה עורך דין צבאי ולמה צריך אותו?. למעשה, עורך דין צבאי הוא עורך דין לענייני צבא שעוסק בכל עניין שקשור בדרך כזו או אחרת לצבא הגנה לישראל. צה״ל נחשב לאחד הגופים הגדולים בישראל וגם לו בדומה למשפט האזרחי והפלילי, יש מערכת חוקים נוקשה ואפילו בית דין צבאי בו מעמידים לדין חיילים החשודים בביצוע עבירות מסוגים שונים.

כלים

 

מדוע אנו צריכים את השירות של עורך דין צבאי?

אולי זה נשמע מוזר, אבל כן, גם חיילים שתפקידם כביכול לשרת את המדינה שלנו ומתגייסים גיוס חובה עלולים למצוא את עצמם זקוקים לשירות של עורך דין צבאי מקצועי במקרים מסוימים.

המקרה עליו כולנו שמענו בחדשות שוב ושוב בשנה וחצי האחרונות בו הואשם החייל הקרבי אלאור עזריה, הוא רק אחד מיני מקרים רבים שלא מגיעים לחדשות ולאוזננו. כהורים לחיילים, אנו תמיד נרצה את טובת ילדנו ולכן עורך דין צבאי היא הדרך להגן עליהם במקרים בהם הם מואשמים או חשודים בביצוע עבירה כזו או אחרת.

עורך דין מקצועי שבקיא במערכת הצבאית ומכיר את חוקיה בצורה מעמיקה ואף מתעדכן בחוקים המשתנים, יכול לתת מענה בקשר שבין האזרח עוד לפני גיוסו לבין היותו אזרח הופך לחייל מן השורה בצבא הגנה לישראל.

באילו תחומים עוסק עורך דין צבאי?

ובכן, תפקידו של העורך דין מתחיל כבר באזרחות. כבר בגיל 16 או 17, אנו הופכים מועמדים לשירות בטחון מה שנקרא מלש״ב. תהליך זה משלב בתוכו הגעה לצו ראשון, הגעה לצו שני, מיטב, בסיס קליטה ומיון... לא תמיד התהליך הזה הולך חלק לכולם ולא כל מלש״ב מקבל את מה שהיה רוצה לקבל.

יש המון דברים שמועמדים לשירות בטחון היו רוצים לקבל מול הצבא. סיבות כמו למשל קביעת פרופיל רפואי נמוך מדי או גבוה מדי, דחיית שירות מסיבה כזו או אחרת, שחרור מצה״ל או לחלופין רצון עז להתגייס למרות שהצבא מונע זאת מאיתנו - סיבות אלו ועוד יכולות לעודד חיילים או מלש״בים לפנות לעורך דין צבאי שיכול רק לעזור לנו במקרים אלו.

הדבר ממשיך כאשר אנו נמצאים כבר במערכת הצבאית ויכולים למצוא את עצמנו מואשמים בכל מיני אישומים כמו למשל שימוש לא חוקי בסמים או באלכוהול במסגרת צבאית, אישום בנוגע למעורבות בתאונת דרכים, אישום בגין עריקות (בריחה או היעדרות מהצבא), סירוב להעלות למשפט - מצבים אלו ועוד יכולים להיפטר או לפחות להביא למצב של הקלה בעזרת עורך דין צבאי. יש גם מצבים בהם בני נוער אמורים להתגייס אבל הם נמצאים בכלל בחו״ל מכל מיני סיבות והצבא מגדיר אותם כמשתמטי חו״ל.

תפקידו של עורך דין צבאי הוא לעמוד מולנו, להסביר לנו את הסיטואציה בה אנו נמצאים ולהראות לנו מה האפשרויות שיכולות בפועל לקרות כלומר לשקף לנו את הנעשה במערכת שהיא כל כך מורכבת וכל כך נוקשה. בנוסף, עורך דין צבאי מקצועי יודע את חוקי הצבא ויוכל לייצג אותנו בכבוד, להקל את העונש ואף למנוע מצב של רישום כתב אישום פלילי נגדנו. בנוסף, מכיון ומדובר לרוב בבני נוער תמימים שלא יודעים כיצד להתנהל לא מול הצבא באופן כללי ולא מול חוקר של מצ״ח, כן כדאי להיעזר בעורך דין צבאי מקצועי המורשה לייצג חיילים בבתי דין צבאיים.