דיני עבודה עוסקים בהסדרה המשפטית של יחסי העבודה בין העובד למעביד בתחום המשפטי, על מנת לכונן מערכת חוקים מוסדרת, הוגנת ומקיפה הנוגעת הן לחובותיו וזכויותיו של העובד והן של המעביד. במדינת ישראל קיים גוף ייחודי וערכאה נפרדת המתמחה בתחום דיני העבודה – בתי הדין לעבודה. מהו תפקידו של עורך הדין בתחום זה ומה נדרש ממנו? מהם תחומי ההתמחות השונים בתוך דיני העבודה?

כלים

מהו תפקידו של עורך דין לדיני עבודה?

עורך דין דיני עבודה מתמחה במגוון רחב של חוקים הקשורים בתחום זה, ועליו להיות בקיא בפסיקה ענפה שחלקים ממנה מתעדכנים אפילו מדי שבוע. בעוד שהמחוקק קבע, דרך מערכת חוקים סדורה, קביעות כלליות – המציאות בשטח, פעמים רבות, מכתיבה מקרים ייחודיים הדורשים התערבות יצירתית, חקיקות חדשות וסיטואציות שהמחוקק לא דמיין שקיימות. לכן, עורך דין המתמחה בדיני עבודה חייב להיות מצויד בידע המקצועי המקיף ביותר הדרוש, וכן ביצירתיות הנדרשת על מנת לטפל בסיטואציות חדשות המתגלגלות לפתחו – היצירתיות הזו נבנית רק מתוך הבנת הפרקטיקה המעשית בבתי המשפט השונים, ולא רק מלימוד חומר תיאורטי.

תחומי ההתמחות השונים בדיני עבודה

ייעוץ שוטף – לניהול יחסי עבודה תקינים, לבקרה על זכויות ותנאי העסקה. עריכת הסכמים – הסכמי העסקה מפורטים ומסודרים הכוללים את זכויות וחובות העובד והמעביד בתחומים שונים. עריכת מכרזים – גופים המעוניינים בעריכת מכרז לקבלת עובדים בגופים ציבוריים ודומיהם – פונים לעורך דין על מנת שזה ינסח עבורם את פרטי המכרז. עריכת הסכמים קיבוציים – הסכמים קיבוציים נוגעים לקבוצה גדולה של עובדים, המקבלת תנאים דומים. עורכי הדין בתחום מלווים את החברה או בית העסק, עורכים עבורם את ההסכם הקיבוצי וכן מלווים ארגונים במשבר המצויים בהליכי הבראה או הפרטה.

ניהול העובדים – קבלת עובדים חדשים על פי פרוטוקול מסוים, פיטורים של עובדים ווידוא שהן בהליך הקבלה והן בהליך הפיטורין – זכויות וחובות העובד נשמרות וידועות לו.

דיני הטרדה מינית – טיפול בהטרדות מיניות בעבודה, אם מתרחשות. עבודה על פי נוהל ברור של המחוקק ופעולה במסגרת החוק לטיפול במקרה. שוויון זכויות – במדינת ישראל מונהג שוויון זכויות, הקובע כי לכל אחד, מכל מגדר, הזכות לעבוד בכל עבודה בה הוא חפץ. עריכת התקשרויות עם קבלני שירותים – ספקים חיצוניים העובדים בשיתוף פעולה עם הגוף המיוצג על ידי משרד עורכי הדין חייבים לקבל הסכם התקשרות מסודר המגדיר את אופי העבודה.

הגבלת עיסוק – כל בעל עסק או חברה רשאי לדרוש מהעובד תחתיו שלא לחשוף סודות מקצועיים מהעסק בו הוא עובד. חוק הגבלת עיסוק מסדיר זאת. עבודה, מנוחה ועוד – ישנה מערכת חוקים ברורה הקובעת מתי חלים ימי שבתון, אילו ימים נחשבים למנוחה ואילו ימים נחשבים לבחירה עבור העובדים. בזמנים אלו חל איסור להעסיק את העובד, ואם עושים זאת בהסכמה של שני הצדדים – נקבע תעריף מיוחד לכך.

ישנם עוד אינספור דינים הנכנסים תחת חוקי דיני העבודה. כדי לקבל את הייעוץ הטוב ביותר למקרה בו אתם מעוניינים – בחרו בעורך הדין הבקיא והמקצועי ביותר.

הכתבה בשיתוף משרד עורכי דין קלדרון קניז'בסקי
לאתר המשרד: http://cnk-law.co.il

*המידע המוצג בכתבה זו הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית