בכנס בנושא תשלומי הורים בהיבט הארצי והמוניציפלי שהתקיים בפרדס חנה-כרכור (ג'), אמרה עינב לוביץ' מצרפי, מובילת המאבק נגד תשלומי הורים: "אנחנו חשים על "בשרנו" את הפרטת החינוך, גם ברמה המקומית. לאחרונה קיבלו הורי בית הספר החקלאי ברנקו-וייס איום בתביעה מידי הרשות המקומית בגין אי תשלום תשלומי הרשות."

מתוך כנס תשלומי הורים בפרדס חנה כרכור (צילום: אלון הוטר)
מתוך כנס תשלומי הורים בפרדס חנה כרכור (צילום: אלון הוטר)

את הכנס בנושא תשלומי הורים יזמה הפעילה החברתית ותושבת פרדס חנה עינב לוביץ׳ מצרפי, שמנהלת את המיזם החברתי "בשם הציבור" בפרדס חנה כרכור. במסגרת הכנס התקיים פאנל בהנחיית לוביץ' מצרפי ובהשתתפות ח״כ פרופ׳ יוסי יונה (המחנה הציוני) - חבר וועדת החינוך של הכנסת, מר פיצ׳י דובינר - מוביל המאבק הארצי בתשלומי הורים ״דרישת העם חינוך חינם״, מר שי פולטהיים - ארגון ההורים ״Tashlumim0״ - המאבק לשקיפות בתשלומי הורים, ועו"ד אביעד סיני מ"הברית הישראלית" פרדס חנה – כרכור.

הכנס עסק בשני היבטיו המרכזיים של המאבק בתשלומי הורים - בהיבט המקומי ובהיבט הארצי. בכנס השתתפו מובילי המחאה ונפרשו בפני הקהל הרחב האג'נדות השונות והתהליכים מחוללי השינוי אשר הובילו כל אחד מן המשתתפים ואשר תכליתן אחת היא- חינוך חינם, שוויוני ואיכותי לכל ילדי ישראל.

לדברי ח"כ פרופ' יוסי יונה, וועדת החינוך של הכנסת, המחנה הציוני: "תשלומי הורים נולדו בחטא. הם זכו לשם המפוקפק "תל"ן", "תכניות לימוד נוספות". תכניות אלה נועדו לפצות על קיצוץ בשעות הוראה של משרד החינוך. כלומר, המדינה מקצצת במשאביה לשם מימון חינוך ילדיה ומבקשת מהורי התלמידים – אלה שיכולים מן הסתם – לפצות על האובדן בשעות הוראה מכיסם הם. אבל אם פעם נתפסו תשלומי הורים כאילוץ זמני, הרי שעכשיו הם הפכו לנורמה. לתשלומי התל"ן נוספו "תשלומי רשות", "שירותים מרצון" ועוד מסגרות לימודיות וולונטריות לכאורה, שמטרתם האמיתית היא לשחרר את המדינה מהחובה לספק לכלל ילדיה חינוך איכותי. אני מבקש לחזק את מטה המאבק של ההורים הנלחמים על חינוך חינם בישראל. רק כאשר עוד ועוד הורים יפסיקו לשלם הדבר יצור לחץ על משרד החינוך לממן את שעות הלימוד של הילדים. המפגש היום הוא צעד נוסף בדרך להשגת מטרה חשובה זו."

עינב לוביץ'-מצרפי, "בשם הציבור" ונציגת מטה המאבק לחינוך חינם בפרדס חנה כרכור, אמרה: "את התוצאות הקשות של הפרטת החינוך אנחנו חשים כעת על "בשרנו" גם ברמה המקומית. לאחרונה קיבלו הורי ה"חקלאי ברנקו-וייס" מידי הרשות המקומית איום בתביעה בגין אי תשלום תשלומי הרשות. מנגד, למראית עין ניהול הכספים של בית הספר נוקט גישה בזבזנית. לדוגמא, המינוי בשכר של דוברת ויחצנית ביה"ס אשר מהווה מינוי תקדימי ברמה כלל ארצית. המצב לא הגיוני - או שיש כסף או שאין כסף! בכל מקרה אין לשלוח יד לכיסם של ההורים, שכן "רשות" כשמה כן היא. הייתי שמחה אם ביה"ס היה משתף פעולה עם הבקשות החוזרות והנשנות של ההורים להנפיק דוחות כספיים ולקדם שקיפות בכל הנוגע לתקציבים אשר נועדו לחינוך ותו לאו. אני קוראת לרשות המקומית, להנהלת בית הספר ולהנהגת ההורים – הסירו לאלתר את התביעה מעל ראשם של ההורים". 

פיצ'י דובינר, מוביל המאבק הארצי "דרישת העם חינוך חינם": "מאבקנו הוא למען חינוך שוויוני ואיכותי לכל ילד בישראל. המאבק הוא מאבק ערכי ומעשי אשר מטרתו לעצור את הפרטת מערכת החינוך אשר מעמיקה את הפערים בחברה הישראלית ומסכנת את הצביון הלאומי – עם הספר לא מפריט את החינוך! אני קורא לכולם להצטרף למחאה למען עתיד ילדינו. שיירת המחאה "ממטולה עד אילת" - תצא לדרך בתאריכים 1-5/4/18. בואו בכל הכוח."

עוה"ד אביעד סיני, מנהל תוכנית "הברית הישראלית" בפרדס חנה כרכור ומזכיר סניף מפלגת העבודה בעיר: "לא יתכן שביישוב שהולך וגדל יהיה למעשה בית ספר תיכון אחד, אשר עולה על גדותיו בלי תכנית וחזון לעתיד. פרדס חנה כרכור שופעת ערב רב של תושבים וותיקים וטובים ואוכלוסייה חדשה אשר הגיעה לכאן עם היתרונות שלה, את האיכויות אדירות של סך כל התושבים ניתן לשלב ולמנף להשגת חינוך טוב ברוח המקום. לדוגמא, במקום בו שפע אומנותי כה גדול היה נכון להקים בית ספר לאומנויות וכד'. אני חושב שניתן להשיג את התקציבים הדרושים לכך מבלי לפגוע בכיסם של ההורים, אך הדבר דורש רצון ועשייה ברמה המוניציפלית. אני מעודד את ההורים ומובילי המאבק להמשיך ולפעול למען חינוך חינם, שוויוני ואיכותי".

מר שי פולטהיים מוביל המאבק "תשלומים 0": "מערכת "אפיק" הממוחשבת בה מזינים בתי הספר את הדרישה לתשלום מן ההורים אינה מגבילה מבחינה טכנית את תקרת הסכום בהתאמה לסכומים אותם מאפשר משרד החינוך. לכן יותר ממחצית בתי הספר שבדקנו גובים סכומים גבוהים יותר ממה שמתיר משרד החינוך לגבות. יוצא כי בפועל הרבה הורים משלמים על שירותים שכלל אינם מקבלים. לשם כך, הקמנו ב"תשלומים 0" מערכת ממוחשבת שבה כל אחד יכול להזין בקלות את חוזר התשלומים ומערכת השעות של ילדיו ולבדוק האם הגביה ממנו היא תקינה. הבדיקות שעשינו אפשרו להורים להפחית את סך תשלומי ההורים בבית ספרם בעד 50%. אני תומך בשקיפות מלאה בכל מה שקשור לניהול כספי ההורים, כספי משרד החינוך, וכספי הרשויות המקומיות אשר מנוהלות על ידי בתי הספר והבעלויות - רשתות החינוך".

עינב לוביץ' מצרפי משתתפ/ת בתוכנית יוזמים שינוי של ארגון הברית הישראלית - רשת אזרחית הפועלת למען ישראל טובה יותר וקוראת לפעילים אזרחיים, קהילות ומגזרים לפעול בשיתוף פעולה כדי להחזיר את הכוח לידי האזרחים. באמצעות מגוון כלי תמיכה, אנושיים וטכנולוגיים, יחד עם מסלול הכשרה מנהיגותי, הברית הישראלית תומכת במנהיגים אזרחיים הנאבקים למען סביבתם ויוצרים ברית אזרחית משותפת. מטרת הברית הישראלית היא לרתום את רוח המחאה החברתית ליצירת גל השפעה שישנה את המציאות בישראל - למען חברה יותר דמוקרטית, שיוויונית וצודקת, ברוח מגילת העצמאות.