קירוב לבבות מפתיע באשקלון: הרב יעקב אביטן, חבר מועצת העיר אשקלון, הגיע לכנס חירום שערך איתי סהר, מועמד מוביל לראשות העיר, בפאב הג'ק, נגד סגירת עסקים בשבת.

כלים

אביטן הגיע לכנס לאחר פגישה שהתקיימה בבוקר יום הכנס בין סהר לאביטן שבמהלכה שוכנע הרב אביטן כי עמדתו של סהר בנושא השבת שואפת לאיחודהקהילה ולמניעת פילוגה – ולא ההפך. השניים הסכימו כי סגירת עסקים בשבת והשלטת כפייה פוליטית על הציבור החילוני היא אמצעי פסול שיביא להתססת הרוחות בעיר, וכי יש לעמוד יחד על כך שבאשקלון איש יכבד את רעהו ואת אמונותיו, כולל בנושא השבת. "לא ניתן שבעיר אשקלון ייפרצו הסכרים והחומות וייגרמו בגלל השבת למלחמת אחים. כאן נחיה מתוך אהבה ואחוה והרמוניה מלאה, כולנו יחד נלמד לכבד אחד את השני". אמר הרב אביטן.

לכנס שערך איתי סהר, שהתקיים בפאב הג'ק, הגיעו עשרות בעלי עסקים מאשקלון וכן תושבים רבים.

"אנחנו מוצאים את עצמנו משוסים אלה נגד אלה בגלל חוסר מנהיגות", אמר סהר בכנס, "חוק המרכולים שעבר לאחרונה בכנסת מסכן את אחדות הקהילה ואת העסקים באשקלון. הרב אביטן הגיע לפה כדי להזדהות עם העניין, אני מאמין שהצלחנו לשכנע אותו שאנו דואגים לאחדות הקהילה ולשמירה על ערכי הקהילה והשבת. גם עמדתו היא שכפייה איננה הדרך".

לדברי סהר בכנס: "אני לא מוכן שיאמרו לי איך צריכות להראות פניה של השבת ויגייסו צבא של פקחים לכפות עלינו. תומר גלאם יכול היה לחוקק חוק עזר עירוני שיקבע את זכותנו להפעיל עסקים בשבת, אבל הוא נמנע מזה. ביקשנו בכתב לקבל את עמדת העירייה, לשמוע עמדה ברורה האם ייסגרו עסקים בשבת. בהיעדר עמדה ברורה אנחנו חוששים ממצב שתופעל על תומר כפייה פוליטית ונגיע למצב כמו באשדוד, של יהודים שנאלצים להפגין נגד השבת".

איתי סהר (צילום:דובה)איתי סהר (צילום:דובה)

"עסקים צריכים לחיות בוודאות כלשהי, הם אינם יכולים לעבוד מול קפריזות פוליטיות. מחר בבוקר העיריה יכולה להחליט שהיא אוכפת ומחרתיים בבוקר להחליט שאינה אוכפת. ההתעלמות של עירית אשקלון מלספק את התשובה לעסקים היא המשך של המדיניות הדכאנית של העירייה כלפי עסקים. אני מצפה ממנו לומר אם הוא מתכוון לאכוף או לא. גלאם צריך להודיע שבמסגרת עדיפויות האכיפה של עירית אשקלון, אין לו יכולת לאכוף. כשעסק יודע שיש לו פידיון מסוים בשבת זה מהווה חלק מהשיקולים העסקיים שלו, אם להוסיף עובדים או לא, אם לשפץ או לא. לצערי עיריית אשקלון והעומדים בראשה לא מבינים זאת כי הם לא מבינים עסקים. הבנת העסקים וטיפוח הרוח היזמית היא המפתח להגדלת התעסוקה, ליצירת שגשוג בעיר, לצמיחה באיכות החיים - והעירייה לא יודעת איך לעשות את כל זה".

"באנו לכאן להעביר את המסר שאנחנו לא נגד הדת. זוהי אינה חקיקה דתית, זאת חקיקה פוליטית שנועדה לא עבור דתיים אלא עבור פוליטיקאים שרוצים לקבל כותרת בעיתון. אני מניח שאדם שהעסק שלו נסגר בידי מיליציית פקחים גויים בשם השבת, זה לא יקרב אותו לדת ולא יגרום לו לכבד יותר את שכנו הדתי. אני יודע שיש אוכלוסייה דתית גדולה שמבינה את זה ולא שותפה לגישת הכפייה, אני מקווה לראות אותה נאבקת יחד איתנו. אנחנו לא מוכנים שהיעדר מנהיגות והיעדר מוכנות להתמודד עם הבעיות האמיתיות שעל הפרק יגרום לסגירת עסקים. תשובות "סטטוס קוו" הן תשובות פחדניות. מי שבעמדת הנהגה ומי ששואף להנהיג צריך להיות מסוגל להתבטא באופן ברור בעניינים בוערים שעל הפרק. בעיה שמתעלמים ממנה לא נעלמת – היא גדלה. אנחנו מצפים למנהיגות וזה הזמן להראות אותה".