לפני זמן מה, התברר שראש הממשלה ורעייתו מחזיקים חשבונות בארצות הברית. אם גילוי מקרה זה, אשר נענה מיד בהודעה מצד משרד ראש הממשלה שהחשבון נמצא בנאמנות עיוורת, עלתה שאלה כמה שרים ופוליטיקאים בכלל מחזיקים בחשבונות שכאלה, התגלה שמעט מאוד, ויהיו מי שסירבו לדווח על כך לתקשורת.

גילוי מרציון
גילוי מרציון

 

ישראלים רבים מחזיקים חשבון בנק בחו"ל, בין אם זה זכר לימי רילוקיישן שלהם בעבודה ובין אם זה זכר לימים בהם התגוררו בחו"ל מסיבות אחרות. מדובר לעיתים בחבר'ה צעירים, משפחות, ספורטאים, אנשי עסקים ועוד. במקרים מסוימים מדובר על ישראלים שמעולם לא חיו בחו"ל תקופות ארוכות, אך פתחו שם חשבונות לצרכים עסקיים ואחרים.

בעיקרון, החוק לא אוסר על החזקת חשבונות בנק בחו"ל, אך אם מתנהלים בו פעולות שונות יש לעדכן בכך את רשויות המס, שכן אם נניח החשבון כולל הכנסות מסוימות, המדינה צריכה לדעת מזה, והדברים לא יכולים ללא דיווח. נכון הדבר אם מתגוררים בארץ או אם חוזרים לישראל אחרי תקופה מסוימת של מגורים בחו"ל.

אך מה קורה במצב בו התגוררנו שנים ארוכות בחו"ל, יש לנו חשבון בנק פעיל ולא דיווחנו על כך ועזבנו את הנושא, מה אז? במקרה כזה עלינו לעשות גילוי מרצון חשבון בנק בחול. כלומר, עלינו לפנות למס הכנסה ולבקש לעשות גילוי מרצון. מצב בו אנחנו מדווחים למס הכנסה על פעילות אסורה שביצענו עוד לפני שמס הכנסה עולה על כך.

מה זה גילוי מרצון חשבון בנק בחול

גילוי מרצון חשבון בנק בחול, הוא מבצע נלווה לגילוי מרצון כללי, של הכנסות ונכסים אשר מתבצע בקרב אזרחי ישראל שאינם דיווחו ומעוניינים להימנע מעבירות פליליות. במקרים כאלה, הם יכולים לפנות למס הכנסה, וליידע אותו שהם לא דיווחו. מס הכנסה יבחן את העניין ואם יגלה שהם פעלו בתום לב, וכעת הם חושפים את כל המידע בצורה כנה ומלאה, הרי שלא יפתח נגדם הליך פלילי.

כאמור, לצד מבצע זה, נערך מבצע של גילוי מרצון חשבון בנק בחול. צריך לומר שבמקרה זה, הידיים של מס הכנסה יותר קשורות, כלומר קיים קושי רב יותר לחוקרים של מס הכנסה להגיע לחקר האמת בנושא זה, ולו מהסיבה הפשוטה שבשביל לאתר חשבונות ולגלות מה מתרחש בהם, צריך שיתוף פעולה של בנקים בחו"ל וזה לוקח זמן.

אך עם זאת, מוטב שלא לקחת את ההימור, שכן אם מס הכנסה יעלה על חשבונות כאלו, הוא עלול לפתוח בהליך פלילי כנגד בעליו, מה שימנע ממנו את האפשרות לבצע גילוי מרצון.

לכן משתלם לבעלים של חשבונות בנק, לבצע הליך גילוי מרצון, כך הם נמנעים מאפשרות בכלל להגיע למצב של חקירה פלילית. הם פותרים את הבעיה מרצונם החופשי ומגיעים להסדר שיכול להתאים להם.