בעשור האחרון מחירי הדירות בישראל עלו בקצב מסחרר וללא הרף. גם בתחום הנדל"ן המסחרי נרשמו עליות מחירים דרמטיות, ובמצב שכזה קשה יותר למצוא נכסים מניבים. מצד שני, שוק ההון לא מציע אלטרנטיבות איכותיות במיוחד וגם באפיקים המתאפיינים ברמת סיכון גבוהה התשואה סבירה ולא מעבר לזה - ועל כן ההחלטה הנכונה ביותר עבור מי שרוצה ליהנות מתשואה נאה היא להשקיע בתחום הנדל"ן, אבל לעשות זאת באופן מושכל ובפרט להקדיש תשומת לב ומחשבה במציאת הנכס המתאים ביותר בהתאם לצרכיו.

השקעות נדלן
השקעות נדלן

 

הפריפריה מתקרבת למרכז

ישראל היא מדינה קטנה, ובהתאם המרחקים בין הפריפריה למרכז אינם גדולים גם אם לפעמים נדמה כך. הרחבת רשת הרכבות מקרבת עוד יותר את הפריפריה למרכז, ומשנפתחות בפני תושבי ערים אלה הזדמנויות תעסוקתיות רבות יותר עולה ערך הנכסים בהן. בהתאם השקעות נדל"ן חכמות בישראל 2018 הן כאלה שמזהות מראש ישובים שעומדים להתקרב למרכז - ובפרט ממליצים המומחים על נתיבות, עיר שנמצאת בתנופת פיתוח באופן כללי.

עוד דרך שמובילה להשקעה בנדל"ן שתניב תשואה משתלמת במיוחד היא לאתר מקומות מוחלשים שנהנים מנכסים משמעותיים ועל כן יש להם פוטנציאל משמעותי להתפתח. דוגמה טובה לכך היא קרית ים - מצד אחד עיר שהדירוג הסוציו-אקונומי שלה יחסית נמוך, ומצד שני קרבתה לחיפה והעובדה שהיא שוכנת ממש על חוף הים מקנים לה איכויות בעלות ערך רב.

האם כדאי להשקיע בנדל"ן מסחרי?

כשמחפשים השקעות נדל"ן לעתים מתרכזים רק בדירות מגורים, אבל נדל"ן הוא תחום רחב הרבה יותר ובפרט ישנה האופציה של נדל"ן מסחרי - חנויות, משרדים, חניונים, מחסנים ועוד. על פי הערכות שונות נבנו בשנים האחרונות ועדיין נבנים משרדים בהיקף כולל של 1.5 מיליון מ"ר, וזאת במרכז הארץ לבדה (כמיליון מ"ר במרכז תל אביב ובאזור הבורסה של רמת גן, ועוד חצי מיליון מ"ר בבני ברק, רמת החייל, הרצליה ופתח תקווה) - תנופת הבנייה נובעת באופן טבעי מהביקוש הרב למשרדים באזור המרכז, ועוד כדאי לדעת כי ההון הדרוש לשם רכישת משרד נמוך מההון הנדרש לצורך השקעה בנדל"ן למגורים. בנוסף קל יותר להתנהל מול שוכרים מסחריים מאשר מול דיירים ששוכרים נכס, אולם מצד שני ישנם לא מעט מקרים שבהם שטחים מסחריים עומדים ריקים זמן רב ועל כן אפיק זה מומלץ רק למי שמוכן להסתכן מעט ומכיר היטב ולעומק את שוק הנדל"ן המסחרי.

גם בתל אביב אפשר למצוא השקעות חכמות בנדל"ן

גם בתל אביב ניתן למצוא לא מעט השקעות נדל"ן חכמות, כשהמפתח במקרה של העיר המובילה בארץ מכל הבחינות הוא זיהוי מוקדם של האזורים שצפויים להתפתח בקצב מואץ. לקראת 2018 ההמלצה היא לבחון נכסים באזור קרליבך-החשמונאים, שזוכה בימים אלה לעדנה מחודשת הודות לפרויקט הענק של קבוצת גינדי ולנוכח קרבתו לציר הרכבת הקלה שהולכת והופכת למציאות, ובשכונת נווה שאנן. אמנם ב-2017 נווה שאנן היא עדיין שכונה שמזוהה עם עוני, מהגרי עבודה, מבקשי מקלט והזנחה פושעת מצד הרשויות, אולם מומחי נדל"ן רבים מזכירים כי זה היה המצב גם בפלורנטין ובנווה צדק, שתי שכונות ששינו לחלוטין את פניהן, וגם בשכונה נוספת באזור, שכונת שפירא, ישנה מגמה דומה של משיכת אוכלוסייה חזקה שמעלה את ערך הנכסים באזור.