כשהקניונים הראשונים החלו לצוץ בישראל - ראשון היה דיזינגוף סנטר בסוף שנות ה-70 של המאה העשרים ולאחריו קניון איילון שהחל לפעול ב-1985 - הם עוררו התרגשות עצומה. לאורך שלושה עשורים הפופולריות שלהם הלכה וגאתה, ועוד ועוד מרכזי מסחר מקורים וגדושים בחנויות מכל הסוגים הוקמו בכל רחבי הארץ. אולם המאה ה-21 מציבה בפני הקניונים, לא רק בישראל אלא בכל העולם, אתגר משמעותי מאוד בדמות יריב רב עוצמה: האינטרנט.

קניונים בתל אביב
קניונים בתל אביב

 

למעשה במובנים רבים האינטרנט הוא קניון ענק, שקל מאוד להגיע אליו (אם כי לא תמיד קל לצאת ממנו...). דוגמה מצוינת למגמה מובהקת זו היא יום הרווקים הסיני, שהפך בשנים האחרונות לחגיגת קניות מקוונת. ב-2009, סך הכל לפני 8 שנים, השתתפו באירוע המכירות האינטרנטי פחות מ-30 סוחרים, ואילו השנה, 2017, תוך רבע שעה בלבד כבר מכרה קבוצת עלי באבא מוצרים ב-5 מיליארד דולר (!). עד סוף היום עמד היקף המכירות של הקבוצה על למעלה מ-25 מיליארד דולר, וכשלוקחים בחשבון שישנן עוד חברות רבות שמבחינתן הרשת היא קניון וירטואלי שכולם מגיעים אליו, מבינים מדוע הקניונים הפיזיים ניצבים בפני תחרות של ממש.

היתרונות של הקניונים הפיזיים

נכון, נוח מאוד לרכוש באינטרנט, וכשהיצע החנויות הוא אינסופי ניתן למצוא כל מוצר וגם ליהנות ממחירים אטרקטיביים, אבל גם כך עדיין מוקדם להספיד את מרכזי המסחר הפיזיים. כך למשל לרשימה של קניונים בתל אביב הצטרף לא מכבר קניון האופנה של גינדי ברחוב קרליבך, וגם קניון עזריאלי ודיזינגוף סנטר הוותיק נהנים מתנועה רבה ומציגים פדיון מרשים.

הלקח מאלפי שנות אבולוציה הוא שהדרך לשרוד ואף לשגשג בעולם שמשתנה בקצב מואץ היא גמישות והסתגלות, ותפישה זו נכונה גם לגבי הקניונים: קניון שלא ישכיל להתאים את עצמו לתמורות שמתרחשות כל העת ולא ינצל את היתרונות שטמונים בו, לא יוכל לנצח את האינטרנט.

תמהיל חכם

אחד היתרונות העיקריים של קניון פיזי, ובפרט כך הדבר כשמדובר על קניונים בתל אביב, הוא שמדובר לא רק במקום שאפשר לרכוש בו פריטים כאלה ואחרים אלא גם לבלות בו. בהתאם בקניונים רבים מתעדכן התמהיל כך שיכלול אופציות בילוי מגוונות - קולנוע, בתי קפה ואפילו מסעדות - וכן נערכים בחלק גדול מהקניונים אירועים שונים ובהם מופעים לילדים, פסטיבלים שונים ועוד.

ייחודיות

עוד דרך לבדל קניון פיזי ולמשוך אליו את הציבור היא להקנות לו אופי ייחודי. דוגמה מצוינת לכך היא השחקן החדש בתחום הקניונים בתל אביב, גינדי TLV, שמיתג עצמו כקניון שמתמחה באופנה. דוגמה מעניינת נוספת ניתן למצוא בקניון אייסמול באילת - שם מתאספות פעמיים בשבוע קבוצות הליכה שמנצלות את מזג האוויר הנוח בתוך הקניון הסגור ואת המסלולים המגוונים שניתן לצעוד בהם בתוכו.

חיבור לאינטרנט

אמרה מוכרת ממליצה על כלל חכם: "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". בהקשר של קניונים בתל אביב, שמוצאים עצמם מתחרים מול ענקים דיגיטליים, ההתנהלות הנכונה הוא לנצל גם כן את יתרונות הטכנולוגיות המתקדמות, וכך למשל דיזינגוף סנטר השיק אפליקציה מצוינת, עזריאלי נכנס לתחום המסחר המקוון (אם כי ההתחלה, כדרכן של התחלות, איטית משהו), ובאופן כללי החיבור בין טכנולוגיה לקניון פיזי עשוי ליצור סינרגיה מנצחת אם הוא יהיה בנוי באופן חכם.