בואו של החורף מביא עימו עלייה משמעותית בצריכת החשמל - הדלקה של דוד המים החמים במשך זמן ממושך, הפעלת מוצרי חימום ביתיים, שימוש תכוף בקומקום החשמלי ועוד. כל אלה מעלים משמעותית את השימוש בחשמל, כשרק לפני חודש קבע מבקר המדינה כי דווקא ייצור החשמל בישראל (לא התעשייה ולא כלי הרכב) הוא הגורם המשמעותי ביותר לזיהום האוויר ופליטת גזי החממה בישראל, שכידוע גורם לנזקים כלכליים ובריאותיים משמעותיים תחלואה, ימי אשפוז, אבדן ימי עבודה ומוות מוקדם. באמצעות מספר פעולות פשוטות נוכל כל אחד מאתנו לצמצמם משמעותית את צריכה החשמל הביתית שלנו, לחסוך בהוצאת החשמל החודשית ולתרום לאוויר נקי יותר עבור כולנו. אז  כיצד נוכל להפוך את הבית שלנו לחסכוני וידידותי יותר לסביבה? הנה מספר דרכים שימושיות:

כלים

נורות חשמל פלורסנטיות- מרבית משקי הבית בישראל עושים שימוש בנורות הליבון. אך נורות אלו ידועות  כבזבזניות ביותר משום שהן מייצרות חום במקביל לאור. לכן, כדאי לעבור לנורות פלורסנט קומפקטיות אשר צורכות כ-70% פחות חשמל מנורות הליבון הרגילות ואורך החיים שלהן הוא משמעותית ארוך יותר.

שינוי מיקום המקרר- אל תמקמו את המקרר סמוך למקור חום, דוגמת תנור. מקור חום שכזה מוריד את היעילות האנרגטית של המקרר ומקצר את אורך חיי המקרר. במקביל, וודאו כי יש מספיק מרווח לאוורור, מקדימה ומאחורה. ללא אוורור הולם אוויר חם יצטבר והמדחס יפעל ללא הפסק ואורך חייו של המקרר יתקצר. ההמלצה היא לכלול מרווח אוורור של לפחות 200 ס"מ.

שימוש בחסכמים- לאחרונה התבשרנו כי משבר המים בישראל עודנו קיים ובועט, על אף מאמצי ההתפלה הרבים. זאת, בעקבות עלייה של צריכת המים בבתים בישראל ב-6% בשנה שעברה, בשילוב ארבע שנים של בצורת מתמשכת בעיקר בצפון הארץ שהביאה לשפל היסטורי בכל מאגרי המים. שימוש בחסכמים עשוי להשפיע באופן משמעותי על ירידת צריכת המים בבית ועל בזבוז מיותר שלהם. התקנת החסכם בכל ברז הינה פעולה פשוטה וקלה שלא משפיעה על איכות החיים ומביאה לחסכון של אלפי ליטרים של מים בחודש, והשארת מאגרי המים בסביבה שלנו, בפרט הכנרת, מלאים ומשגשגים.

גדלו עציצים ירוקים בתוך כתלי הבית- המכשירים האלקטרוניים, הבדים, וחומרי הניקוי שנמצאים לכולנו בבית פולטים רעלים רבים. עציצים מתפקדים כמסנני אוויר טבעיים בשל היכולות שלהם לאגור גזים רעילים אלו, בייחוד בחורף, כאשר אנו נוטים לסגור את הבית כדי לשמור על החום ולאגור אותו. צמח הג'ייד, צמח העכביש, קיסוס הדרה וספטפילום (ליליום השלום) הם רק חלק מהצמחים שיוכלו לסייע לכם לנשום אוויר באיכות טובה בהרבה.

התקנת מערכת סולארית על הגג- השמש מספקת כמות אדירה של אור שמהווה מקור אינסופי לאנרגיה ירוקה, חלופית ומתחדשת. בשורה של ממש בתחום החיסכון האנרגטי הביתי הגיעה עוד בשנת 2013, עם החלת שיטת "מונה נטו", המאפשרת לצרכן לייצר חשמל באופן עצמאי לשימוש עצמי ולקזז אותו מעלות חשבון החשמל. חיבור הנכס לרשת של חברת החשמל לא משתנה ובנוסף מתבצע שימוש ברשת החשמל כ- "סוללה וירטואלית" לצבירת עודפי ייצור לשימוש עתידי. במסגרת שיטת ה"מונה נטו", מעניקה המדינה פטור ממס למתקיני מערכות ייצור חשמל סולארי לשימוש ביתי עד סה"כ ייצור חשמל בשווי של 24,000 ₪ בשנה. מעבר לכך, ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה בחודש דצמבר 2016 מתן פטור מהיטל השבחה וארנונה למערכות סולאריות להפקת חשמל שיותקנו על גגות של בתים פרטיים. כיום תהליך הקמת המערכת מהיר ופשוט וכרוך ברישוי מול חברת חשמל בלבד. מבחינת גודל גג, מערכת הלוחות הסולאריים מתאימה לכל גודל החל מ- 60 מ"ר. עלותה של מערכת סולארית ממוצעת בגודל 10 KW הינה כ-70 אלף ₪ ל-100 מ"ר, והיא מביאה לחיסכון של כ- 50% בעלויות צריכת חשמל למשפחה בעלת שימוש ממוצע, והיא כמובן ידידותית ביותר לסביבה. "עכשיו זו העת להתקין מערכת סולארית, שתהפוך במהרה למובנת מאליה בדיוק כמו דוד השמש. ישראל היא מדינה שמשית ביותר, גם בחורף, ופשוט חבל לא להשתמש בהמשאב המשמעותי הזה לחיסכון משמעותי בחשבון החשמל שלנו".

הכותב הוא דני דנן, מנכ"ל אנרפוינט ישראל