בעקבות פעולות האכיפה של מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, שלושה מסיגי גבול שונים, תושבי כפר יובל, אשר החלו להכשיר - כל אחד בנפרד - קרקע ציבורית אשר כלל לא הוקצתה להם, בהיקף כולל של כ-15 דונם, נאלצו להפסיק את עבודתם ולהשיב את הקרקע לציבור

כלים
פינוי כפר יובל (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
פינוי כפר יובל (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

במהלך פעילות שגרתית לזיהוי עברות בנייה ומקרקעין על אדמות המדינה באיזור כפר יובל בגליל, מפקחי רשות מקרקעי ישראל זיהו שלוש פלישות שונות לאדמות הציבוריות, לשטחים פתוחים המיועדים לחקלאות, בהיקף כולל של כ-15,000 מ"ר, במסגרתן החלו עבודות הכשרה לחקלאות של הקרקע, השוכנת בסמוך לנחלותיהם של הפולשים, וזאת בניגוד לחוק וללא היתר, על קרקע שכלל לא הוקצתה לשימושם. 

העבודות להכשרת הקרקע, בהיקף כולל של כ-15 דונם, שבוצעו ללא היתר על האדמות הציבוריות בשטח המיועד לחקלאות בכפר יובל, מהוות עבירה של הסגת גבול במקרקעי ציבור – עבירה פלילית, שדינה עד שנתיים מאסר בפועל.

מסיגי הגבול, שלושה תושבי כפר יובל שזהותם ידועה לרמ"י, כאמור, החלו להכשיר את הקרקע לחקלאות לשימושם הפרטי, על חשבון הציבור. שתי פלישות היו בהיקף של -6 דונמים כל אחת ופלישה נוספת של כ-3 דונם כך שיחד הם השתלטו על שטח כולל של כ-15 דונם, על שטח חקלאי שלא הוקצה להם לשימוש.

בעקבות פלישתם, מפקחי רמ"י הציבו שילוט אזהרה במקום והגישו להם התראות לפיהן עליהם לפנות את הפלישות ולהשיב את הקרקע לקדמותה, אחרת הם יפונו לפי החוק. המפקחים אף הבהירו לפולשים כי אם לא ייעשו כנדרש מהם, הם יפונו בהתאם לחוק ובליווי המשטרה ואף תוגש נגדם תביעה כספית, בה יידרשו להחזיר לקופת המדינה את העלויות שנגרמו למדינה בעקבות פלישתם, לרבות דמי שימוש רטרואקטיביים בקרקע, עלויות משפטיות, שכר המפקחים והשוטרים ועלויות הציוד ההנדסי שישמש לפינוי הפלישה.

לאחר שהבינו את נחישותם של המפקחים להחזיר את הקרקע לידי הציבור מיד העדיפו שניים מהפולשים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת להימנע מתביעות והוצאות נוספות, והם אכן השיבו את הקרקע אותה תפסו לקדמותה ולידי המפקחים. הפולש השלישי, טען כי לא ידע מהם גבולות השטח החקלאי שלו ופינויו מהשטח בוצע בהסכמה, כאשר מפקחי רמ"י השיבו את הקרקע לקדמותה, הציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות והשיבו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי.

מנהל מרחב השמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, ערן ליבנה: "מסיגי הגבול ניסו להשתלט על קרקעות ציבוריות, אך הם  נתקלו בנחישות המפקחים להגן על האדמות הציבוריות והעדיפו להתפנות בעצמם. לאחרונה קיימת תופעה פלילית משמעותית בשטחים החקלאים באזור כפר יובל, במסגרתה זיהינו מספר פלישות חקלאיות שתופסות דונמים רבים של קרקע ציבורית. מוטב לאותם פולשים להתפנות בעצמם מהקרקע, אחרת המפקחים וכוחות האכיפה יגיעו לפנותם והפולשים גם יהיו אלה שיאלצו לשאת בתשלום הוצאות הפינוי שידרשו על מנת לפנותם וכן בדמי השימוש הרטרואקטיביים בקרקע ובנוסף תשקל שוב ההמלצה לועדת הקרקעות לשינוי תקן הנחלה למושב."