תוספי תזונה מעניקים לגוף חומרים חשובים המסייעים בהשגת יעדים ושיפור הישגים בתחומי ספורט רבים.

כלים
תוספי תזונה לספורטאים
תוספי תזונה לספורטאים

התוספים המיועדים לספורטאים, עוזרים לגוף בהתמודדות עם פעילות גופנית מאומצת ובהאצת תהליכים שונים המביאים לתוצאות טובות בצורה יעילה ומהירה. תוספי התזונה נועדו כדי לספק לגוף את כל החומרים שלהם הוא זקוק על מנת לשמור על איזונו ובריאותו ולסייע בפיתוחו בצורה בטוחה.

אילו סוגים של תוספי תזונה קיימים?

קיימים סוגים שונים של תוספי תזונה לספורטאים, המתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות על פי המטרות אותן רוצים לקדם על ידי הוספת רכיבים חיוניים לתזוה בריאה.

תוספי תזונה לבניית שריר

המטרה הראשונה היא בניית השרירים, תחזוקה ושמירה על מסת השריר שהושגה בתכנית האימונים. תוספים אלו הם חלק חשוב בתזונת ספורט מאוזנת והם חיוניים לשלב הבסיס של בניית הגוף והתחזוקה השוטפת של השרירים. ללא בסיס תזונתי הולם,  לא נראה תוצאות ונתקשה לשרוד בשגרת אימונים מחייבת. בקבוצה זאת קיימים תוספי החלבון המספקים את אבני הבנייה של השרירים.

תוספי החלבון מכילים כמות גדולה של חלבון ויתרונם הגדול הוא במהירות ספיגה גבוהה של חומר הבניין של השרירים. סוג נוסף של תוספי תזונה מקבוצה זאת נקראים גיינרים. הגיינרים מכילים חלבונים ובנוסף גם פחמימות בריכוז גבוה. השילוב המזין של חלבון ופחמימות, בתוספת ויטמינים ומינרלים, מאפשר לצבור מסת שריר בצורה מהירה ויעילה.

תוספי תזונה לשמירה ושיקום הגוף

קבוצת התוספים השניה אחראית על הגנה, שמירה ושיקום הגוף. בקבוצה זו נמצאים הויטמינים, אומגה 3, כורכומין וגלוטמין. הגלוטמין מסייע בשיקום השריר לאחר אימון מאומץ, ומסייע לשמירה על מסת שריר קיימת.

תוספי תזונה לשיפור ביצועים

קבוצת התוספים השלישית מטרתה לעזור לספורטאים לשפר ביצועים ולהגיע לתוצאות טובות יותר באימונים ובפעילות גופנית אינטנסיבית וממושכת.

כל מי שעוסק בספורט מעוניין להגיע לרמת ביצועים טובה יותר, אם זה בשיפור זמנים, חוזק פיזי או בהארכת משך האימון. תוספי התזונה לספורטאים המשפרים ביצועים כוללים את תוספי האנרגיה, המאפשרים לשרירים להמשיך ולתפקד גם בפעילות ממושכת, למשל בתחרויות אנדורו, מרתונים וטריאתלון.

תוספי אנרגיה מסייעים גם בפעילויות גופניות שאינן תחרותיות, כמו טרקים או טיולי אופניים. ישנם תוספים הפועלים לאחר סיום הפעילות הגופנית כמו אבץ ומגנזיום, אשר פועלים על הגוף בזמן השינה ומסייעים בשחרור הורמונים אנבוליים אשר עוזרים להתאוששות של השריר אחרי מאמץ אינטנסיבי.

השימוש בתוספי תזונה נפוץ מאוד בקרב ספורטאים והוא יעיל אצל ספורטאים חובבים כמו אצל הספורטאים המקצועניים. יעילותם מוכחת גם בשימוש אצל אנשים המתאמנים באופן סדיר או בפעילות ספורטיבית חד פעמית, ומי שרוצה להגיע להישגים, שיפור הביצועים או בניית הגוף, יכול להסתייע בתוספי התזונה.