עיריית תל אביב-יפו פתחה בסוף השבוע שעבר את התערוכה "חפץ" העוסקת בהחפצת נשים. התערוכה מתקיימת במסגרת שבוע האיור "ת"א 2017" ובשיתוף קרן אדמונד רוטשילד ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל. בתערוכה משתתפות 30 יוצרות ויוצרים מתחומים שונים - מאיירות, אנימטוריות, מעצבות, קרמיקאיות ועוד, נשים וגברים, שנפגשו ויצרו יחד במעין חממה את פרשנותם למונחים "חפץ" ו"החפצה". התערוכה פותחת שורה של אירועי תרבות ושיח בנושאים "חפץ" ו"החפצה" שבשיאם תתקיים העצרת השנתית למאבק באלימות כלפי נשים.

כלים
מיכל פוקס - ארוע הפתיחה (צילום יחצ)
מיכל פוקס - ארוע הפתיחה (צילום יחצ)

יועצת ראש עיריית ת"א יפו לשיוויון מגדרי, רותי סופר: "לחברה הישראלית יש עדיין מרחק רב לעבור בדרך לשוויון מגדרי. לא בכדי נשים רבות חשות שהגיעה העת לדבר על חוויות של הטרדות מיניות שעברו לפני שנים. כדי להגיע לשוויון מגדרי צריך לא רק להתגבר על פערי השכר, אלא גם להמשיך ולשנות נורמות חברתיות פסולות, לקיים שיח פתוח ומאפשר, להפסיק להתייחס לנשים כאל חפצים ובמקביל גם ליצור תשתית שאינה קיימת היום כדי לצמצם את הפערים בין המינים, כמו חיזוק השותפות של אבות בגידול ילדיהם, כולל חופשת לידה מספקת לאבות והזמנת שני ההורים לקחת חלק פעיל בגן ובביה"ס, עד שנצמיח כאן דור נקי מפערים בין המינים".

מיכל פוקס מהמחלקה לשוויון מגדרי בעיריית ת"א אמרה בפתיחת התערוכה: "תרבות מקדמת תפישה ומחשבה. התרבות שלנו טובה יותר כאשר יש יוצרות ויוצרים אינן חוששות לדבר ואינן שותקות, ואינן משאירות לגברים לנהל את סדר היום. התערוכה מבוססת על שיתוף פעולה נשי שהוא תמצית הפמיניזם. התרבות שלנו טובה הרבה יותר כאשר יש בה חשיבה משותפת ויצירה בשיתוף פעולה של נשים וגברים".

"הדרת נשים, הטרדות מיניות ופערי שכר בין גברים ונשים הם כולם פונקציות של ההחפצה - היחס לנשים כאל חפץ שאין לו רצון משלו", אומרה בפתיחת התערוכה אפרת פרידנזון, אחת מאוצרות התערוכה ומהאמניות שהשתתפו בה. "הבנו שמגדר הוא נושא מורכב וגדול שנוכח בכל פינה וחיינו, והאמניות והאמנים הביאו חוויות אישיות וזוויות ראיה שונות שממחישות זאת", אמרה דניאל ונטורה, גם היא אוצרת ואמנית בפתיחה.

אורית סוליציאנו מנכ"ל איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אמרה בפתיחה: "חפץ הוא כלי נוי, כלי קיבול ומכשיר ללא נשמה. אין אישה שלא חוותה את היחס אליה כחפץ. אנחנו בתקופת מהפיכה שבה נשים קמות ובועטות בחיפצון שלהן. צונאמי של נשים שהחליטו להפסיק לשתוק ולהיות חפצים וגוף שנועד לספק את צרכיו של מישהו אחר".

התערוכה עוסקת בהחפצת נשים בתחומי החיים השונים וכל חלל בתערוכה מוקדש להחפצה בתחום אחר: נישואין, עבודה, יופי, מיניות, אימהות, אלימות וזהות. בתערוכה יש, למשל, חלל של פסלים וציורים העוסקים בחזה הנשי ובלחץ החברתי להוליד ילדים ולהניק ולהפוך את גוף האישה לכלי לשימושם של גברים ותינוקות וחלל העוסק בשיער ובאופן שבו תעשיית האופנה ותרבות הטיפוח הופכים את שיערה של האישה לחפץ. התערוכה מלאת חיים ומשתמשת בגימיקים כמו, למשל, משחק באולינג שבו האורחים מוזמנים לכתוב סטיגמות סקסיסטיות על חיילי באולינג מזכוכית ולנפץ אותם. שם התערוכה הוא הומאז' למחזה של חנוך לוין, "חפץ", שעסק ביחס לבני אדם בכלל כאל חפצים.

16.11-16.12 - חפץ – תערוכה קבוצתית – מרכז אדמונד דה רוטשילד, שד' רוטשילד 104, ת"א   שעות פתיחה: א-ה 16:00-20:00, ו' 9:00-13:00  

אירועי שבוע האיור בתל-אביב פתוחים לקהל הרחב להלן רשימת האירועים:

22 בנובמבר,  22:30 ד' - הרצאה של צלם עדי נס, כניסה ללא תשלום (מותנית בהרשמה מראש)

23 בנובמבר, 08:30 - מפגש של CREATIVE MORNING, כניסה ללא תשלום (מותנית בהרשמה מראש)

23 בנובמבר, 18:30 - שיח גלריה, מפגש עם האמנים היוצרים

23 בנובמבר, 18:30 - העצרת השנתית למאבק באלימות כלפי נשים

28 בנובמבר, 22:30 - הרצאה של דורון פישלר, כניסה ללא תשלום (מותנית בהרשמה מראש)

לפרטים על התערוכה: http://www.illustrationweek.co.il/exhibition42

סרטונים על התערוכה (פייסבוק) - https://www.facebook.com/ArtExhibition.Object.Gender/

שבוע האיור, תל-אביב  http://www.illustrationweek.co.il/exhibition42