"הדגש צריך להיות על דמוקרטיה לא רק ככללי משחק. אלא דמוקרטיה מהותית שמעמידה בראש ערכים כמו שיוויון וחרות. צריך להבטיח שבתי הדין הרבניים לא יהיו הגורם שיפרש את השאלה "מיהו יהודי", לא בתחום הגיור ולא בתחומים של נישואין וגירושין. לפי נוסח החוק שמקודם היום הדין הדתי יקבל עליונות חוקתית והשיוויון בין המינים ייפגע", אמרה עו"ד בתיה כהנא-דרור, אשר ביקשה מחברי הוועדה לחוקק את הנוסח של בני בגין, כחוק הצהרתי כללי.

עו"ד בתיה כהנא-דרור (צילום:ניר צפריר)
עו"ד בתיה כהנא-דרור (צילום:ניר צפריר)

בנוסף, עדכנה כהנא-דרור את חברי הוועדה על פנייתן של קבוצת עורכות דין דתיות וטוענות רבניות, כולן שומרות מצוות, ששלחו מכתב לשרת המשפטים, איילת שקד, ובו הן מזהירות מ"סוס טרויאני" שמסתתר בחוק הלאום, שיוביל לפגיעה קשה בנשים כאשר החוק יחייב שופטים לפסוק פסיקות לפי ההלכה, ודרשו לעצור את חקיקת החוק.

במכתב כותבות הנשים לשקד: "אנו, נשים דתיות הנמצאות בחזית המאבק למען זכויות נשים בישראל, הנאלצות מדי יום להתמודד עם הדין הדתי בבתי הדין הרבניים, היוצר אי שוויון מובנה בהליכי הגירושין תוך הפליית נשים, הדרתן ופגיעה בזכויותיהן, מבקשות, מתוך דאגה כנה למעמד האישה בישראל, להביע בפניך את הסתייגותנו העמוקה מפני חקיקת חוק הלאום במתכונתו הנוכחית", מציינות המשפטניות במכתבן.

"החוק עשוי לעודד פסיקות משפטיות על בסיס ההלכה, מבלי להיזקק לערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית כמו שוויון, חירות ועוד...סעיף 'המשפט העברי' בחוק הלאום במתכונתו הנוכחית עלול להפוך חוק שנועד לעגן את זכותו של העם היהודי בארצו מ'חוק הלאום', לחוק 'מדינת ההלכה', שיכשיר את הקרקע לפרשנות וחקיקה בהתאם להלכה היהודית...החוק עלול לסתום את הגולל על האפשרות הצרה הקיימת כיום לקבלת סעד מבית המשפט הגבוה לצדק כאשר מתבצעת פגיעה בזכויות אזרח וזכויות נשים הנובעת מהדין הדתי".

"החוק עלול לשמש בידי גורמים רבניים המתנגדים לשוויון בין המינים ככלי משפטי שביכולתו לבטל הישגים ומהלכים שקידמו את מעמדן של נשים, כמו נציגות נשים בוועדה למינויי דיינים, במועצות דתיות וכמנהלות בתי דין רבניים, וההלכה המחייבת את בתי הדין לדון בהתאם לחוק האזרחי בענייני רכוש בין בני זוג, ועוד... ולהוביל למהפכה שיפוטית הפוכה של החלת הדין הדתי, שאת סופה מי ישורנו. בהיעדר מעצורים ובלמים בפני אלה הרוצים לראות את מדינת ישראל הופכת מדינת הלכה ואת הנשים חוזרות למעמדן הנחות בחברה פטריארכלית–דתית, מודחות מתפקידים בכירים ומשוללות זכויות אזרח. אנו פונות אליך בבקשה דחופה לצאת בהצהרה כנגד החוק כפי שהובא לדיון בוועדה, ולעצור את המשך קידומו ללא התיקונים הנדרשים"