לקראת בוא החורף כולנו חוששים להידבק ממחלות – שפעת, חום, הצטננות, שיעול ועוד. במקום לטפל בסימפטומים עצמם כשהם מופיעים, מומלץ לחזק מראש את מערכת החיסון, שתהיה כ"חומת מגן" בגופנו מפני פלישתם של החיידקים והווירוסים מחוללי המחלות. כדי לחזק את מערכת החיסון מומלץ לשמור על אורח חיים בריא ולהסתייע באמצעים טבעיים שיכולים לעזור במניעה ובהתמודדות עם הפתוגניים השונים.

כלים

להלן סקירה של הדרכים לחיזוק מערכת החיסון להגנה מפני מחלות החורף:

תזונה עשירה בפירות וירקות

חשוב לדעת שצריכה של סוכרים פשוטים מעודדת תהליכים דלקתיים המעכבים את פעילות תאי מערכת החיסון. במקום סוכרים פשוטים מומלץ לאכול הרבה ירקות ופירות העשירים בחומרים מזינים כמו ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן, אבץ ונוגדי חמצון. רצוי שהתזונה תכלול מגוון רחב של ירקות ופירות במגוון צבעים וממגוון מינים, כמו פירות יער, תפוחים, גזר, בצל, שום וכן ירקות ירוקים כמו עלי קייל, חסה, מנגולד ועוד. לירקות הירוקים תכולה גבוהה של כלורופיל, המסייע בניקוי הרעלים מהגוף על ידי טיהור הדם והכבד, ובבניית כדוריות דם אדומות. לכן במצבי אנמיה מומלץ להרבות באכילת ירקות ירוקים.

צריכה של "מזונות על" העשירים בערכים תזונתיים ובנוגדי חמצון

מומלץ להעשיר את התזונה ב"מזונות על" העשירים בוויטמינים, במינרלים, בחומצות אמינו ובנוגדי חמצון. "מזונות על" הם מתנה של הטבע, הם מסייעים לחיזוק מערכת החיסון, לניקוי רעלים מהגוף, להמרצת האנרגיה ולהעלאת מצב הרוח.

דוגמאות למזונות על: עלי קייל, אצות מים מתוקים כדוגמת כלורלה וספירולינה, שורש מאקה, עלי מורינגה, נוני, גוג'י ברי ועוד.

אפשר להכין שייק ירוק ולהוסיף לו אבקת "מזון על" כגון מאקה, מורינגה, כלורלה, וספירולינה.

הצעה לשייק ירוק בריא, ממריץ ומרענן: תפוח עץ ירוק, בננה, 4 עלי קייל, מלפפון ירוק, חופן קטן של עלי נענע, חצי כפית אבקת מורינגה, חצי כפית אבקת כלורלה, כוס מים, או משקה טבעוני כמו שקדים או אורז. טוחנים הכול בבלנדר ושותים לרוויה.  

פעילות גופנית

פעילות גופנית תורמת לחיזוק מערכת החיסון ולשמירה על בריאות טובה. חשוב לבצע פעילות גופנית באופן קבוע. היא ידועה גם בהפחתת מתח הגורם לחולשה חיסונית.

שמירה על היגיינה

חשוב לשמור על היגיינה אישית. יש להקפיד על שטיפת ידיים לאחר יציאה מהשירותים.

פרוביוטיקה

החיידקים הפרוביוטיים הם החיידקים הטובים בגוף, והם חיוניים למניעת התפתחות חיידקים גורמי מחלות ופטריות. הם שוכנים במערכת העיכול, במערכת השתן ובפלורת המעי. כמו כן יש להם תפקיד בתהליכים שונים בגוף כמו ייצור ויטמיני B [כגון ניאצין (B3), פירודקסין (B6), ביוטין] וחומצה פולית. מומלץ לצרוך את החיידקים הטובים בצורת תוסף המכיל כמות גדולה של חיידקים מכמה זנים כדי לבנות קו הגנה חזק כנגד החיידקים גורמי המחלות. כמו כן, מומלץ לצרוך את תוסף החיידקים הפרוביוטיים (ידידותיים) בשילוב FOS המשמש כמצע להשתרשות ולשגשוג החיידקים הידידותיים. 

צמחים המחזקים את מערכת החיסון  

מומלץ לצרוך צמחי מרפא אדפטוגנים שתפקידם לחזק את מערכות הגוף בכלל ואת מערכת החיסון בפרט. אפשר להיעזר בצמחים ובפורמולות מיוחדות שתפקידן להגן על הגוף ולחזק אותו, כגון:

אכינצאה – צמח הנחשב למחזק את מערכת החיסון. זן האכינצאה מסוג האנגוסטיפוליה הוא הזן החזק והעשיר ביותר ברכיבים פעילים. הוא בעל תכונות אנטי ויראליות, אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. מקל במצבים של כאבי גרון, דלקות גרון, התקררויות ושפעת. כמו כן, הוא מתאים לטיפול בזיהומים ובדלקות במערכת הנשימה העליונה והתחתונה. 

סמבוק שחור – סגולות פירותיו ידועות ומגובות כיום במחקרים מדעיים. הרכיבים הפעילים בפירות הסמבוק השחור הם גליקוזידים של פלבנואידים, טנינים, ויטמינים ומינרלים הגורמים לשיבוש מנגנוני חדירת הווירוסים אל תוך התאים הבריאים ומונעים את התרבותם.

אסטרגלוס – צמח מחזק, ידוע וחשוב ברפואת הצמחים העתיקה. הצמח מונע התפתחות והתפשטות של וירוסים, ומסייע במצבים של חולשה חיסונית, בדגש על מערכת הנשימה העליונה.

ציפורני חתול – צמח בעל תכונות אנטי דלקתיות, אנטי ויראליות ואנטי בקטריאליות. הוא מסייע לחיזוק מערכת החיסון הודות להשפעה החיובית שיש לו על כדוריות הדם הלבנות.

ווין ווינטר – פורמולה ייחודית המשלבת צמחים, פטריות כוח, ויטמין C ואלמנטים צמחיים נוספים לבניית מערך הגנה בגוף בפני מחלות החורף. כמו כן, הפורמולה מכילה תערובת של תבליני מרפא: פלפל שחור, כורכום, רוזמרין וג'ינג'ר, התורמים לספיגה ולהטמעה של מרכיבי הפורמולה.

שווידן ביטר – פורמולה עתיקה המכילה 9 צמחים ייחודיים הפועלים בסינרגיה, בהם: תמצית ג'נטיאנה, תמצית חמשן, תמצית אגוז מוסקט, תמצית מור, כורכום, תמצית קנה הבושם, תמצית אגוז המלך, תמצית מילה ונטופית רפואית. רפואת הצמחים העתיקה מייחסת ל"שווין ביטר" סגולות רפואיות רבות, בהן – חיזוק מערכת החיסון, תפקוד תקין של מערכת העיכול, שיפור תפקודי כבד לניקוי רעלים והגברת תחושת החיוניות.

לסיכום, אפשר לעבור את החורף בשלום בעזרת כמה דרכים טבעיות, בהן: תזונה עשירה בירקות ובפירות, הימנעות מפחמימות פשוטות, צריכה של "מזונות על" העשירים בערכים תזונתיים, פעילות גופנית, ונטילה של פרוביוטיקה ופורמולות ייעודיות של צמחי מרפא וויטמינים הנותנים מענה מקיף לחיזוק הגוף והמערכת החיסונית.

מאת: ג'ולי ברוך, נטורופתית של מותג תוספי התזונה Nutri Care