ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה תינתן אפשרות למובטלים לחפש עבודה בכוחות עצמם במשך שלושה חודשים ללא צורך להירשם בלשכת שירות התעסוקה כמחוסרי עבודה, וזאת מבלי שתיפגע זכאותם לגמלת דמי אבטלה.

כלים
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף

כיום, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, נדרש אדם להוכיח כי עבד לפחות 12 חודשים מתוך 18 חודשים שקדמו ליום בו התייצב בלשכת התעסוקה (תקופה זו מכונה "תקופת אכשרה"). הצעת החוק מרחיבה את פרק הזמן ל-12 חודשים מתוך 21 חודשים, כולל 3 חודשים בהם חיפש המובטל עבודה לבדו. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בחודש שלאחר פרסומו.

עו"ד חנן פוטרמן מהשלכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי, הסביר: "כיום, מבוטחים המסיימים את תקופת העסקתם ולא מתייצבים בלשכות התעסוקה מיד עם סיום ההעסקה, מאבדים מזכאותם לדמי אבטלה. זאת גם אם הסיבה לעיכוב היא חיפוש עבודה עצמאית. אנחנו מבקשים להיטיב עם מבקשי העבודה בדרך זו".

ממונה הסדרה, פיקוח ורגולציה בשירות התעסוקה, יונתן פוקס, בירך על הצעת החוק ואמר: "בכל רגע נתון יש 9,000 דורשי עבודה המקבלים שירות בלשכות התעסוקה ברחבי הארץ. הצעת החוק תאפשר לרבים מהם לא למהר ולהגיע ללשכות, וכך תיעשה עבודה איכותית יותר עם אלה שהתייצבו".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף וחברת הוועדה ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), ביקשו להודות למוסד לביטוח לאומי ולשר העבודה והרווחה חיים כץ על יוזמת החוק. "אלה חדשות טובות מאוד, שיקלו מאוד על מבקשי העבודה", אמר אלאלוף.