בוסים הוא לא משהו שעומד להיכחד מהעולם ואין כזה דבר – הבוס המושלם. אפילו ממונה שנראה ממבט ראשון כמו הגשמת הפנטזיה על החבר הכי טוב, משחרר ומפרגן להפליא, עשוי להתגלות כבוס מהגהנום או פשוט להיקלע אתכם לסכסוך שיהרוס לכם את החשק לקום בבוקר וללכת למשרד.

כלים
קרדיט צלם: רותם רוגובסקי
קרדיט צלם: רותם רוגובסקי

 

לכל בוס כמו לכל בן אדם, יש חולשות וחוזקות ומה שצריך זה פשוט לדעת איך להתאים את עצמכם לסגנון העבודה שלו ולצפות תגובות מראש כדי להתנהל מולו בדרך שתגרום לכם מצד אחד, לככב אצלנו ומצד שני, להיות עובדים מרוצים.
כשאתם עונים למודעות בנושא דרושים הייטק, כדאי תשכירו כמה טיפים שכיחים של בוסים בתעשיית ההייטק וכיצד להתמודד עם כל אחד מהם. דרכים לנהל את המנהל...

 

הקונטרול פריק


קווים לדמותו: הבוס הזה הוא סוג של דיקטטור, ריכוזי מאוד ושומר הכל לעצמו כך שיהיה תחת שליטתו המלאה. הוא לא משתף אתכם בפרטים, הוא רוצה שהכל ייעשה בדרך שלו ובסגנון שלו ומה שלא מתבצע כך – פשוט לא עובר. הוא לא סומך על אף אחד לא כשהוא במשרד ובטח לא כשהוא אינו נוכח והוא תמיד יבדוק אתכם אלף פעם וגם אז, לא יאמין שהסתדרתם בלעדיו.
איך מתמודדים: חשוב מאוד לתת לבוס מסוג זה את המקום שהוא מחפש – שליטה בעניינים. נסו לעבוד בדרך שלו ולאט, בהדרגתיות, תוך כדי רכישת אמונו, לבצע שינויים לפי הפרספקטיבה שלכם כדי להראות לו שאפשר לסמוך עליכם. כדאי לעדכן אותו בהכל ולנהל רישומים מדויקים כדי שהוא יראה שהוא מתנהל כשורה והרבו להתייעץ אמו כדי להעצים את ביטחונו המועצם ממילא ושהוא ירגיש שהוא באמת סוג של מנטור עבורכם (גם אם הוא ממש לא כזה).

הבוס הפרסונאלי


הבוס הזה מחבב אתכם ברמה האישית ובכלל, הוא מעדיף להיות החבר הכי טוב שלכם מאשר הבוס שלכם. מאז שהוא דג אתכם באמצעות חברת השמה, הוא נותן לכם יד חופשית ומתייעץ אתכם על הכל ברמה החברית, הוא ייתן לכם תיעדוף על פני אחרים וידאג לכם – כי לחברים דואגים.
איך מתמודדים: מצד שני, עסקים והנאה לא מערבבים וזה רק עניין של זמן עד שתגלו שהחבר הכי טוב שלכם הוא הבוס שלכם וזכותו לנהל אתכם. יתכן שאחרי שהתרגלתם ליחס VIP לא כל כך תאהבו את הגישה הסמכותית של ממונה, אבל חשוב להציב גבולות ולהבין איפה מסתיימת החברות והיכן מתחיל הניהול. את הידידות שמרו לשעות אחה"צ מחות למשרד והפרידו ככל שניתן, בין ענייני עבודה לענייני חברות – כך תיהנו משני העולמות ולא תיפגעו כשאחד יבוא על חשבון השני.

הבוס הנעלם


הודיני זה כאן. זה בוס שנותן לכם לעבוד בשבילו ללא נוכחותו, הוא רוב הזמן לא במשרד, תמיד עסוק מדי בשבילכם או בפגישות. הוא מחלק משימות אך לא טורח להסביר איך להתמודד עמם ומה בעצם מצופה מכם ואתם צריכים לנחש לבד למה התכוון המשורר ממש כמו לפעמים שצריך לפענח לוח דרושים בהייטק ולחשוב מה עומד מאחורי הפרופיל של התפקיד. אם הבוס לא בסביבה, עד מהרה, תהיה פשלה כי לא קבלתם הכוונה מקצועית. והבעיה היא שאין באמת עם מי לדבר.
איך מתמודדים: נסו לתקשר אתו בדרך הנוחה לו ביותר, בגבול האפשר, דרך הודעות טקסט או מיילים, שאלו שאלות ממוקדות כדי שתבינו איך להמשיך הלאה ועם זאת, היו עצמאים ונסו לקחת אחראיות על החלק שלכם בפרויקט. במה שאינכם בטוחים, פנו אליו כדי שלא יאשימו אתכם חלילה בבאג או בעיה. בסוף תלמדו מתי הוא פנוי יותר ואיך ניתן לתקשר אתו. בסופו של דבר, אפשר להפיק את המיטב מזה שיש לכם בוס שנותן ספייס.

הבוס שחותר לשלמות


יש בוסים שפחות ממושלם לא עובר אצלם, הם תמיד ימצאו מה לא בסדר ואיך אפשר לשפר או לתקן בין אם מהירות הביצועים או השבחת המוצר. הם דקדקנים, קפדניים ויש כאלה, שיאמרו, קרציות.  אבל שאיפה לשלמות מתורגמת גם להצלחה ולכן יש הרבה יתרונות גם לבוסים פרפקציוניסטיים.
איך מתמודדים: בחרו את המלחמות שלכם ואל תאבקו עם הבוס על דברים שאפשר לתקן ולסדר בלי לבזבז זמן או כסף לארגון. נסו להיכנס לראש שלהם ולבחון את הפרויקט מפרספקטיבה מדויקת ו- פרפקציוניזם זו בקרת איכות הטובה ביותר. כשכבר זה כבר גובל בהצקה, הציגו בפניהם את התרחיש הטוב ביותר והסבירו לבוס מדוע מבחינת צרכי השוק, תקציב וכולי – אפשר להתפשר ולהסתפק במה שיש. גם הוא יודע על מה להתעקש ועל מה לא.

הכתבה נכתבה יניב בן ישי - סמנכ"ל שיווק, חברת SQLink המספקת קשת רחבה של פתרונות בעולם המחשוב וה IT. הצלחת הקבוצה נובעת, בין השאר, מהשילוב בין חברת הבת GotFriends, המתמחה בהשמה להייטק, לחברת הניו-מדיה TVUNA – המנהלת באופן שוטף את הנכסים הדיגיטליים של הקבוצה.