בשנים האחרונות, ובפרט בשנה האחרונה, אנחנו שומעים שוב ושוב בתקשורת את המונח, כונס נכסים.

על פי רוב, המונח הזה מופיע בתוך הקשר של פשיטות רגל, חדלות פירעון, קריסות כלכליות ועוד. לצערנו, מדובר על מונח שמתקשר, באופן טבעי, למצבים שליליים.

כונס נכסים הוא אדם שמתמנה על ידי בית המשפט, במקרה בו מוגשת תביעה כנגד אדם מסוים בבקשה להכריז עליו כפושט רגל. אדם יכול להיות מוכרז כפושט רגל כשהוא מגיע לסכום חוב מסוים שאין שום סיכוי שהוא יוכל להחזיר אותו. על מנת לשמור על הנושים ולאפשר להם לקבל את כספם בחזרה בשלב מסוים (בעתיד הרחוק), הרי שצריך לוודא שהחייב לא עושה שום דבר עם הנכסים שברשותו. בין אם מדובר במבני נדל"ן, רכוש, חברות ועסקים, כסף או כל דבר אחר.

כונס נכסים, כאמור, מתמנה על ידי בית המשפט, לרוב מדובר ברואה חשבון או עורך דין שמתמחה בתחום. במסגרת תפקידו החדש, הוא מתחיל לאסוף את כל החומר האפשרי על נכסיו של החייב, הוא למעשה מכנס אותם באופן כזה, שהחייב לא יכול להיות עוד להשתמש בהם או לעשות בהם שום פעולה. כל מה ששייך לחייב באופן כזה או אחר, למעשה פעילותו מתבצעת תחת אותו כונס נכסים.

צריך לומר, שאחת הבעיות הגדולות בפשיטת רגל, בפרט אצל גורמים גדולים וחזקים, קרי אנשי עסקים מוכרים, היא שייתכן מאוד ובעוד מועד הם העבירו את הנכסים שלהם לבני משפחה, חברים וכדומה. מה שאומר, שברוב המקרים אין לכונס נכסים הרבה מה לעשות עם זה. יש מצבים בהם החייב מבין שהוא לא יוכל להחזיר את החוב, הוא מכין את עצמו לפשיטת רגל בכך שהוא מעביר את נכסיו לגורם אחר, ובאופן כזה הוא פוטר את עצמו מאובדן הנכס.

מה עושים אחרי כינוס נכסים

בהנחה והכונס הצליח לכנס נכסים מסוימים של החייב, הרי שהם משמשים להחזר חובות. הנכסים נמכרים בצורות שונות והכסף שמתקבל מועבר אל הנושים. בתחילה מקבלים הנושים הגדולים, לרוב מדובר בבנקים, את כספם, ולאחר מכן מקבלים נושים בינוניים וקטנים את החוב שמגיע להם.

מדובר בתהליך ארוך מאוד, לא פשוט. שכן גם החיפוש והחשיפה של הנכסים יכולה להתרחש במשך שנים, החייב יכול להילחם על כל נכס ולהוכיח שהוא בכלל לא שלו או שאי אפשר להכניס אותו, מסיבות שונות, אל תוך כינוס נכסים, לאחר מכן, יש למכור את הנכסים ומן הסתם הם לא יימכרו בערך האמיתי שלהם (גם בגלל שפשיטת הרגל תביא לירידה בערכם וגם בגלל שהצורך למכור אותם יביא את הרוכשים להציע מחירים נמוכים), ולבסוף יתחיל מאבק מי וכיצד אמורים לקבל את הכסף.

תפקידו של כונס נכסים מתבצע כל עוד הוא מעוניין בכך או בית המשפט מעוניין וצריך שהוא יבצע את תפקידו.