מי שמתגוררים בעיר, ובייחוד אלה המתגוררים בבניין משותף ולא בבית פרטי, נתקלים לעיתים בבעיות בצנרת וביוב המעלות את השאלה - מי אחראי לתחזוקה השוטפת של מערכת הביוב, דיירי הבית בעצמם, ועד הבית או העירייה?

מכיוון ששאלה זו נפוצה מאוד, ולעיתים גם קצת מבלבלת, החלטנו לענות עליה באופן מסודר בעזרת המרכז לשירותי ביובית המספקת שירותי ביובית מגוונים לעסקים, מוסדות ופרטיים.

כלים
טיפול בבעיות ביוב באמצעות ביובית
טיפול בבעיות ביוב באמצעות ביובית

 

תחזוקת הביוב

לפני שעונים על השאלה מי אחראי לתחזוקת הביוב יש להבדיל בין שתי מערכות ביוב: המערכת הראשונה היא מערכת הביוב והצנרת הפרטית השייכת לכל בית או דירה. המערכת השנייה היא מערכת הביוב המשותפת של הבניין. האחריות על התחזוקה או על תיקון המערכת תלויה באופי התקלה ובאיזו מהמערכות היא קרתה. התחזוקה והתיקון של כל תקלה אשר קורית בצנרת הפרטית היא באחריות הדייר או בעל הבית. כל עוד התקלה משפיעה רק על הדירה הפרטית אזי מספיק להזמין אינסטלטור ולפתור את הבעיה. לעומת זאת, כאשר מדובר בצנרת המשותפת, לרוב האחריות לטיפול בבעיה תהיה של כלל דיירי הבניין וזאת באמצעות ועד הבית. הפתרונות והדרכים לתחזוקה נכונה ולתיקון תקלות בצנרת המשותפת בעת הצורך יפורטו מיד.

הצנרת ברחוב

אם ישנה בעיה בצנרת הראשית של העיר, הנמצאת לאורך רחובותיה, האחראית לטיפול בבעיה ולתיקונה היא, בדרך כלל, העירייה. באופן כללי, כאשר נתקלתם, למשל, בבעיית הצפה בביוב שהתרחשה מחוץ לתחומי החצר הפרטית שלכם או מחוץ לתחומי הבניין המשותף, תהא העירייה האחראית לפתרון הבעיה. במקרה כזה יש לפנות למוקד העירייה אשר תשלח מטעמה אנשי מקצוע.

מעבר לכך - וזו נקודה חשובה למדי, לעתים קרובות ישנה סתימה בצינור שמחוץ לצנרת הבניין אך ההצפה תהיה דווקא בבריכת הביוב שנמצאת בתחום הבניין. במצב כזה, האחריות היא של הרשות המקומית - גם אם אתם הם אלה שסובלים מן ההצפה.

תקלות בצנרת

ממה נגרמות תקלות בצנרת? ובכן, תקלות בצנרת יכולות להיגרם מכמה סיבות. סיבה אחת נפוצה היא השלכת חומרים לא מתאימים, קרי כאלה שאינם מתכלים, לאסלה. חומרים אלה יכולים להצטבר בצנרת ולגרום לסתימה בביוב. בעיה נפוצה אחרת בצנרת היא חדירה של שורשי עצים וצמחים אחרים אשר מחפשים מים וגדלים בתוך הביוב ולאט לאט סותמים אותו. בעיה זו מחמירה כאשר מדובר בצנרת ישנה או סדוקה. לעיתים קורה שחומרי בניין שונים כגון מלט מצטברים בתוך מערכת הביוב וסותמים אותה (בעיקר בזמן שיפוצים או בנייה).

טיפול בצנרת

על מנת לדאוג לצנרת תקינה יש, קודם כל, לדאוג לתחזוקה שוטפת נכונה שלה ולשימוש נכון בה ביום יום. כאשר בכל זאת נתקלים בבעיות בביוב כגון אלה שהוזכרו לעיל או אחרות מומלץ לפנות לבעל מקצוע מהימן ואיכותי, אשר ברשותו מגוון כלים מקצועיים - החל מביובית וכלה בשלל חומרים כימיים לפתיחת סתימות בביוב.

טיפול נכון בצנרת יחל בבדיקתה בעזרת סיב אופטי שבקצהו מצלמה המשמש לצילום קוי הביוב. כך ניתן למפות בצורה מדויקת את מקור הבעיה ומיקומה לאורך הצנרת.

מהי ביובית

אחת הדרכים הנפוצות ביותר לטיפול בתקלות בצנרת היא שימוש בביובית. הביובית היא מעין משאית קטנה הנושאת עליה מגוון אמצעים לפתיחת סתימות ביוב וטיפול בבעיות צנרת נוספות. בעזרת שימוש בצינור שמכניס מים נקיים בלחץ גבוה לתוך הצנרת, מפוררים לאט את הסתימה ובעזרת משאבת יניקה ניתן לשאוב את הלכלוך מתוכה.

ישנה ביובית גדולה וישנה ביובית קטנה המתאימה לטיפול בתקלות במקומות אשר הגישה אליהם מוגבלת בשל דרך צרה או בשל מגבלת גובה, כמו למשל חניונים או רחובות צרים.

שירותי ביובית נוספים

ביובית משמשת למגוון רחב של משימות מלבד פתיחת סתימות בקווי הביוב. בעזרת משאבת היניקה של הביובית ניתן לשאוב בורות ספיגה המחייבים תחזוקה תקופתית של שאיבת תכולת הבור אל תוך הביובית, וכן לשאוב הצפות בביוב שנגרמו מסיבות שונות כגון הצטברות מי גשמים, פיצוץ בצינור וכיוצא בזה. השפכים הנאספים במיכל הביובית מפונים לאחר מכן לאתרים מוסדרים המיועדים לכך על פי חוק.

על פי חוק ישנם עסקים המחויבים להפריד שומן מקוי הביוב על מנת למנוע סתימות מיותרות. לדוגמה בורות ספיגה ובורות שומן הזקוקים לתחזוקה תקופתית של ריקון הבור ושטיפתו.