צה"ל החל במדיניות חדשה בשטחים הכבושים בבקעת הירדן: החרמת רכבים לתושבים הפלסטינים של הבקעה. השבוע הוחרמו עשרות טרקטורים ומכוניות ביישובים ברדלה, עין אל חילווה ועטוף שבבקעה. בעליהם הפלסטינים של חלק מהרכבים קנו אותם מישראלים. כך מגלה המעקב של מתנדבות ארגון מחסום watch. המעקב של פעילות מחסום watch מעלה שאלות קשות בדבר הצורך בהחרמת הרכבים וחושף אלימות שחיילי צה"ל מפעילים בחלק מהמקרים במהלך ההחרמות.

מכונית אותה רצו החיילים להחרים (צילום: מחסום ווטש )
מכונית אותה רצו החיילים להחרים (צילום: מחסום ווטש )

"באחד המקרים פגשתי ארבעה חיילים שנכנסו עם נשק טעון לחצר המשק של מאהל פלסטיני והחרימו שני טרקטורים ומכונית שחנו שם. העילה להחרמה הייתה שרשיונם של הטרקטורים פג כיוון שלבעליהם אין כסף לחדש אותו – אבל הטרקטורים חנו ולא נסעו, ולמכונית היה רישיון תקף", מספרת פעילת מחסום watch דפנה בנאי, "הפלסטינים ניסו להסביר את המצב לחיילים, ואני תרגמתי את דבריהם, אך החיילים לא הקשיבו. החיילים אזקו לארבע שעות את בעל הרכב הפלסטיני שהתנגד להם. לאחר שהתיישבתי על הרכב והזעקתי את המשטרה, הגיע לשטח מפקד בכיר יותר שביטל את החרמת כלי הרכב. אם שאר מקרי החרמת הרכבים דומים למקרה הזה, הרי שאין שום עילה והצדקה למדיניות האכזרית הזאת כלפי אותם חקלאים עניים".

watch2 d7450פעילת מחסום ווטש מונעת מהחיילים להחרים טרקטור (צילום: מחסום ווטש)

"כאשר יהודי עובר על החוק, הוא מקבל קנס, אין מצב ששוטר יחרים לך את המכונית כי עברת באור אדום, גם אם סיכנת את חייהם של אנשים אחרים. פלסטיני עובר עבירה מנהלתית קלה כחמורה והופ ! הלך הרכב", אומרת בנאי, "יתרה מזו: גם אם לא עבר כל עבירה, הרכב יוחרם, משום שמול הפלסטיני חסר האונים עומדים חיילים חמושים צעירים שלא מכירים את החוק ואינם מבינים את שפתו. המפקדת אומרת 'אני מחליטה פה' והוא אמור לשתוק מולה, לבלוע את מרירתו, כשהוא יודע שמחר לא יוכל להביא אוכל לילדיו ומיים לטלאים ולשנע את פרי אדמתו – ושאם יתנגד יואשם גם בתקיפת חייל. אני חוששת שמטרת ההחרמות הללו אינן ביטחונית אלא לפגוע בפרנסתם של התושבים הללו כדי, בפועל, לגרשם". 

מחסום watch – היא תנועת נשים ישראליות שהוקמה בינואר 2001  כמחאה על השליטה הישראלית על העם הפלסטיני הגר בשטחים ועל הפגיעה בחופש התנועה של הפלסטינים ובזכותם לעבד את אדמתם באמצעות מחסומי צה"ל. הארגון פועל לביטול המדיניות השוללת את חופש התנועה של הפלסטינים, לשמירה על זכויות האדם ולהשפעה על דעת הקהל בישראל ובעולם, כדי להביא לסיום הכיבוש. פעילות הארגון צופות ומתעדות את מעבר הפלסטינים  במחסומים, צופות ומתעדות את הנעשה בבתי המשפט והמעצר הצבאיים, ומנסות לסייע לפלסטינים בקבלת אישורי מעבר לצרכי עבודה , פרנסה ולימודים.