בשבוע שעבר נרשם שיא במשלוחי עגלים וטלאים חיים וזאת למרות האיסור של משרד החקלאות לייבא עגלים לשחיטה מרומניה. במחאה על המשלוחים החיים התקיימו מספר הפגנות ואירועי מחאה חלקם סוערים במרכז אילת, נמל אשדוד, חיפה, מודיעין וחולון

כלים
הפגנה באילת נגד המשלוחים החיים של בעלי חיים באניות. צילום: ישראל נגד המשלוחים החיים
הפגנה באילת נגד המשלוחים החיים של בעלי חיים באניות. צילום: ישראל נגד המשלוחים החיים

משרד החקלאות הורה לאחרונה ליבואני העגלים והטלאים לשחיטה לעצור את משלוחי הבקר והצאן החיים מרומניה בשל בעיות תברואה ותחלואה קשות בקרב בעלי החיים במשלוחים. ואולם, מאז יצאה הוראת משרד החקלאות הגיעו לישראל ארבע אניות ובהן עגלים מרומניה. במקביל, ספינת ענק שעל סיפונה עשרות אלפי עגלים וטלאים מאוסטרליה הגיעה לנמל אילת ביום רביעי אחרי מסע של שלושה שבועות בים, ויצרה מטרד ריח קשה בעיר הדרומית.

לדברי ענת רפואה, מארגון ישראל נגד המשלוחים החיים, "המשלוחים החיים גורמים סבל עצום לבעלי החיים וגם יוצרים סכנה בריאותית של ממש לציבור בני האדם", רפואה מסבירה כי "משרד החקלאות אסר על ייבוא עגלים לשחיטה מרומניה בעקבות מחלות קשות שהתגלו אצל עגלים מרומניה, אבל מאז הגיעו ארבע אניות מרומניה כשעל סיפונן של שתי האניות האחרונות נמצאו עגלים בוגרים בגילאים שתמיד מיועדים לשחיטה מהירה. ואילו האניות מאוסטרליה מגיעות ממרחקים גדולים בהרבה מאשר אלו מרומניה עם סיכונים תברואתיים גדולים אף יותר. היבואנים מצפצפים על משרד החקלאות והוא איבד שליטה על המשלוחים החיים. חייבים לעצור אותם". 

כתוצאה מההתפתחויות החריפה המחאה שמנהלים פעילי "ישראל נגד משלוחים חיים" והתקיימו הפגנות בחמש ערים שונות בישראל, כאשר באשדוד התקיימה ביום ראשון שעבר (25.6) הפגנה סוערת נגד המשלוחים בכניסה לנמל, מול המשאיות שהובילו את העגלים שהגיעו מפורטוגל להסגר. ההפגנה עוררה חילופי דברים קשים ועימותים בין מובילי העגלים לבין פעילי ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים".

באילת התקיימה ביום חמישי האחרון, בזמן פריקת אונית הענק מאוסטרליה, הפגנה סוערת בכיכר שליד קניון "מול הים", כמחאה ישירה מול המשאיות שהובילו את העגלים והטלאים מהאוניה להסגר. משם כאמור, דווח על מטרדי ריח קשים שנוצרו עם הגעת האניה לעיר.

ברחבת מוזיאון חולון התקיים במוצ"ש האחרון מיצג מחאה של "ישראל נגד משלוחים חיים", במסגרתו הפעילים הדליקו נרות זיכרון לזכר העגלים והטלאים שהובלו לשחיטה ושיתפו את הציבור בתמונות על המחיר המוסרי והבריאותי של המשלוחים החיים. הפעילים שוחחו עם העוברים והשבים במקום והסבירו להם הן על הסבל שעוברים בעלי החיים באותם משלוחים והן על הסכנות הבריאותיות, הקיימות לטענתם, באכילת אותו בשר.

במודיעין וחיפה התקיימו במקביל ביום חמישי לפני כשבועיים ארועי מחאה כאשר במודיעין היתה הפגנה ומיצג מחאה נגד המשלוחים החיים ובחיפה הוצג מיצג מחאה נגד המשלוחים החיים כאשר הפעילים ערכו פעילות הסברה במקום.

מארגון ישראל נגד המשלוחים החיים נמסר כי המחאה מתגברת וצפויה לעבור למקומות נוספים ברחבי הארץ, עד אשר הציבור יהיה מודע הן לסבל של בעלי החיים והן לבעיות הבריאותיות באכילת אותו "בשר טרי".