מפקחי רשות מקרקעי ישראל הביאו לפינוי פלישות מחופי הים הציבוריים. מבצע אכיפה בחוף הים בעתלית: מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה, בליווי שוטרים מיחידת מתפ"א של המשטרה, פעלו לפינויים של שלושה מתחמי מאהלים וקראוונים שהוצבו בניגוד לחוק על חוף הים הציבורי בחוף הצפוני של עתלית.

צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

הישג נרשם לאכיפה כאשר כל הקראוונים והמאהלים פונו באופן עצמי ע"י מסיגי הגבול, שהעדיפו להתפנות בעצמם על מנת להמנע מהמשך תביעות בגין פלישתם שלושה מתחמי מאהלים וקראוונים, שהוקמו בניגוד לחוק באזור חוף הים הצפוני בעתלית, פונו במסגרת פעילות אכיפה מרוכזת של רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה ובליווי שוטרים מיחידת מתפ"א, במטרה להחזיר את שטחי חוף הים לציבור.

שני המאהלים הענקיים, בהיקף של עשרות מ"ר כל אחד, ועוד עשרה קראוונים שכללו גם ציוד נוסף, הוקמו בחוף ים ציבורי בו אסורה הקמת אוהלים או שהייה לטווח ארוך. הקמתם מהווה עבירה פלילית של הסגת גבול במקרקעי ציבור, עברה שדינה עד שנתיים מאסר בפועל.

בנוסף לציודם, הפולשים הציבו במקום גם מחצלות, כסאות נוח, גרילים להכנת מזון, סככות צל וכדומה כאשר כל אחד מהמתחמים תפס כדונם משטח החוף הציבורי. עוד לפני הפינוי, מסרו המפקחים ליושבי המאהלים והקראוונים התראות המבהירות להם כי הקמת המאהלים לשהייה לטווח ארוך אסורה לפי החוק, ועליהם לפנות את הקרקע.

בעקבות מסירת ההתראות התפנו תשעה קראוונים ושני המאהלים בפינוי עצמי ונותר רק קראוון אחד בשטח. לאחר שהקראוון האחרון לא פונה מהמקום כנדרש, הגיעו המפקחים, מתוקף חוק המקרקעין, לקראוון שיושבו לא ציית לאזהרות שנמסרו לו, ונשאר על הקרקע הציבורית בניגוד לחוק. כאשר ראה הפולש את המפקחים בליווי השוטרים הוא ביקש לבצע את הפינוי בעצמו, הביא טרקטור למקום, פינה את הקראוון והשיב את הקרקע לידי המפקחים. המפקחים השיבו את הקרקע לקדמותה ולידי הציבור והציבו שילוט במקום המתריע מפני פלישות חוזרות.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "כל שנה בעונת הרחצה אנו מתמודדים עם פולשים שלרוב מקימים מאהלים, אשר תופסים שטחי חוף ציבורי ניכרים כל אחד. הפעם נוספו למאהלים גם קראוונים רבים. הפולשים כולם פוגעים בזכות הציבור ליהנות באופן חופשי מהחוף, לכך נוספים מטרדי פסולת, רעש וכל הקשור לשהייה ארוכת טווח האסורה בחופים אלה. מפקחי רשות מקרקעי ישראל פועלים לכל אורך עונת הרחצה כשהם מבצעים בנחישות את עבודתם בשמירה על הקרקעות הציבוריות, וימשיכו לעשות כן בפרט כאשר מדובר על השטחים הפתוחים וחופי הים שאמורים להיות זמינים ופתוחים להנאת ולשימוש הציבור כולו."