ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום דיון בצורכי הבריאות של קהילת יוצאי אתיופיה. זאת במסגרת ציון יום השוויון למען קהילת יוצאי אתיופיה בכנסת. במהלך הדיון הציגו נציגי משרד הבריאות, עמותת טנא בריאות לקידום בריאות יוצאי אתיופיה, והחוקר ד"ר יונתן ראובן, את הנתונים הבאים:

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

 

ליוצאי אתיופיה סיכוי של פי 2.4 לחלות בסוכרת ופי 2 בסכיזופרניה, פי 6.4 אובדנות בקרב גברים יוצאי אתיופיה. בעוד שבועיים ייכנס לתוקף נוהל משרד הבריאות שיאפשר לקבל מעולי אתיופיה תרומת דם.

 

ליוצאי אתיופיה סיכון של פי 2.4 לעומת יהודים ילידי הארץ לחלות בסוכרת. כמו כן חלה אצלם עלייה משמעותית בסיכון ליתר לחץ דם, עששת, השמנה ועוד, בהשוואה למועד עלייתם.

סיכוי של פי 1.5 ללקות בסכיזופרניה ליוצאי אתיופיה שלא נולדו בארץ לעומת האוכלוסיה הכללית, ופי 2 למי שנולד בארץ והוא ממוצא אתיופי ("הדור השני").

פי 3 פניות של יוצאות אתיופיה בגילאי 20-24 לוועדות להפסקת הריון בדרום, לעומת אוכלוסיות אחרות.

בין השנים 2011-2013 התאבדו בישראל פי 6.4 גברים ממוצא אתיופי בגילאי 15-24, לעומת יהודים אחרים.

28% מקרב אוכלוסיית יוצאי אתיופיה סובלים מהפרעה פוסט-טראומטית.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, וסגנית מנהלת המחלקה לקידום בריאות, ד"ר ניבה מנור, אמרו בדיון כי עד כה הוקצו 21.5 תקנים למגשרים ומתרגמים בקופות החולים, על מנת להנגיש את השירותים הרפואיים לקהילת יוצאי אתיופיה. עוד הזכירו כי בעוד כשבועיים, ב-1 ביוני, ייכנס לתוקף נוהל משרד הבריאות החדש, המאפשר לקבל תרומות דם, אם חלפה שנה מאז יציאת התורם מארץ שבה שכיחות נגיף האיידס גבוהה, כולל אתיופיה.

חברת הנהלת ארגוני קהילת יוצאי אתיופיה, צגה מלקו: "67% מאזרחי המדינה לא עברו בדיקת איידס אבל לא פספסו אף עולה מאתיופיה. זאת סטיגמה משפילה. אני מתכוונת לגשת ב-1 ביוני כדי לתרום דם. אני מקווה שיקבלו אותי". ד"ר יונתן ראובן: "אם קבוצות נוספות ייבדקו בהיקף כזה, יתגלה כי שיעור התחלואה של יוצאי אתיופיה אינו יוצא דופן". ד"ר ראובן, סטאז'ר לרפואה שעלה לישראל מאתיופיה בגיל שנה, סיפר כי הוא לוקח דמים ממטופלים, אבל לו עצמו אסור לתרום דם.

מ"מ מנהל המרכז לבריאות הנפש באר יעקב, ד"ר אן מארי אולמן, התייחסה למאמצי משרד הבריאות ואמרה כי בחלק מהמקרים "רק מסמנים 'וי'. יש אדמיניסטרציה וקשיים שפשוט גורמים לאנשים לוותר", לדבריה.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אשר יזם את יום השוויון: "התחלואה היא כתוצאה מהמפגש של יוצאי אתיופיה עם החברה הישראלית. הם נדחפו לשכונות עניות, למציאות של קיפוח. הגיעו מעולם של תזונה מסורתית אל מציאות מערבית עם אוכל תעשייתי. הם חולים יותר, ומקבלים פחות טיפול".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ציין כי הוא תומך במחאת יוצאי אתיופיה, אך מוקיר את מאמצי משרד הבריאות לטפל בהנגשת השירותים הרפואיים ובפתרון בעיות לקהילה. אלאלוף הודיע כי הוועדה תתכנס פעמיים בשנה לצורך קבלת עדכונים מסודרים ממערכות הבריאות על התקדמות ההנגשה והטיפול ביוצאי אתיופיה.