אחת הדרכים הנפוצות ביותר כיום בעולם עיצוב הפנים ליצירת אווירה מסוימת בחללים שונים בבית היא באמצעות חיפויי קירות דקורטיביים. תחום זה זוכה לתאוצה משמעותית בשנים האחרונות, במיוחד לאור פיתוחים טכנולוגיים של חומרים חדשים ועמידים ביותר אשר מאפשרים ליצור שכבת חיפוי לקירות החיצוניים והפנימיים בבית, בעלת תכונות רצויות שונות.

כלים
חיפוי קיר
חיפוי קיר

מהן האפשרויות העיקריות הקיימות בתחום חיפויי הקירות ומהם היתרונות העיקריים של חיפויים אלו עבור הבית או הדירה שלנו?

מתכות, עץ ופולימרים מתקדמים – סוגים של חיפויי קירות

קיימים חיפויי קירות אשר עשויים ממגוון רחב של חומרים. חיפוי קיר אבן, לדוגמה, הוא סוג נפוץ מאוד של חיפוי קיר חיצוני, אותו ניתן למצוא לרוב בבנייני מגורים ומבנים רבים אחרים בנוף העירוני, כמו גם בבתים פרטיים. בנוסף, חיפויי עץ נפוצים מאוד בעולם עיצוב הפנים לבתים ודירות, כאשר פרקטים הם למעשה סוג של חיפוי לרצפה, ובהתאם קיימים חיפויים מסוגים רבים ושונים של עץ (או חומרים דמויי עץ) על מנת להעניק לאזורים שונים בבת אווירה חמימה וכפרית במידת מה.

בנוסף, ניתן למצוא חיפויים ממתכות שונות, דוגמת חיפויי נירוסטה עבור אזורים מסוימים במטבח, חיפויי זכוכית המשמשים לרוב לחדר האמבטיה או למטבחים ועוד.

סוג מעניין במיוחד של חיפויים אשר נכנס לשימוש נרחב בעיקר בעשורים האחרונים הוא של חיפוי קיר העשוי מפולימרים – תרכובות אשר קיימות בטבע אך "נרקחות" כיום באופן סינטטי במעבדה. קיימים סוגים רבים ושונים של פולימרים, כאשר לכל פולימר תכונות ייחודיות משלו. בעולם חיפויי הקירות נעשה שימוש בפולימרים חזקים ועמידים במיוחד, כך שהחיפוי יחזיק מעמד לאורך שנים רבות, לא יבלה או יישחק, יאפשר לבודד מפני חום וקור וישמור על המראה הדקורטיבי שלו לאורך זמן.

יתרונות אסתטיים ופונקציונאליים רבים – חיפוי קיר

הסיבה לשימוש הנרחב בחיפויי קירות בעולם עיצוב הפנים היא כי חיפויים אלו מציעים מספר יתרונות מהותיים, חלקם אסתטיים וחלקם פונקציונאליים.

במישור האסתטי, קיימים כאמור אינספור סוגים ועיצובים שונים של חיפויי קירות המאפשרים ליצור מראה מסוים ואווירה מסוימת באותו חלל של הבית. החל מחיפויים דמויי עץ או זכוכית ועד לחיפויים מתכתיים – חיפוי קירות מתאים יכול לסייע לעיצוב חדרים וחללים מסוימים בבית בצורה אפקטיבית ביותר. ניתן ליצור חדר בסגנון חמים וכפרי, חדר בסגנון מודרני, נקי ו"סטרילי" יותר וכו', אך ורק באמצעות בחירה בחיפוי קיר שונה.

בנוסף ליתרונות האסתטיים, חיפויי קירות מתקדמים מציעים שורה של יתרונות פונקציונאליים של ממש – מדובר בחיפויים עמידים אשר מחזיקים מעמד לאורך זמן רב ואינם דורשים תחזוקה שוטפת דוגמת צביעה או שיוף. חיפויים אלו קלים לניקוי, הם עמידים בפני רטיבות ומים (יעיל במיוחד עבור חדרי אמבטיה ומטבחים) וחיפויים מסוימים גם מבודדים אקוסטית ותרמית (מפני סאונד ומפני חום וקור).

בקיצור – לא חסרים יתרונות וסיבות להשתמש בחיפויים אלו בעת עיצוב או שיפוץ הבית/דירה.