אנו שומעים מדי פעם בחדשות על מקרי אלימות בין בני זוג ועל תקיפות. למרבה הצער, קיימים מקרים לא מעטים שלמקרי תקיפת בני זוג את אלה שאמורים להיות היקרים להם ביותר. כתוצאה מכך, נשים בישראל חיות בפחד ונאלצות לא פעם לפנות לגורמי הרווחה או למקלט לנשים מוכות

כלים
זוגיות, לא תמיד פשוט לתקשר
זוגיות, לא תמיד פשוט לתקשר

עם זאת, במרבית המקרים ניתן למנוע מקרי תקיפת בן זוג על ידי סימנים מקדימים. היה והסתבכתם בסיטואציה כזו, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מתחום הפלילים.

סימנים מקדימים המעידים על אלימות

ניתן למנוע חודשים ולעתים אף שנים של אלימות וסבל באמצעות שימת לב לסימנים מקדימים המעידים על כך שבן הזוג עלול להיות אלים. להלן כמה מבין הסימנים:

מצטער לאחר מעשה – תופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב במהלך הקשר: בן הזוג פוגע בזוגתו ולאחר מכן מצטער ומבטיח לא לפגוע בשנית. כעבור כמה זמן, חוזרת על עצמה תופעה זו מחדש. התנהגות חוזרת ונשנית זו צריכה להדליק נורה אדומה.

חוסר כבוד – בן הזוג מנסה למזער את זוגתו על ידי כך שהוא לא מכבד את דעותיה ומחדיר לה את המחשבה שהיא אינה ראויה להערכה. מטרת בן הזוג האלים היא להמעיט בערך זוגתו עד שתפתח רגשי נחיתות.

קנאי יתר על המידה – בן הזוג עוקב אחרי כל צעד ושעל של זוגתו, ולעתים אף שוכר חוקר פרטי כדי לעקוב אחר מעשיה. לאחר מכן, בן הזוג מאשים את זוגתו בבגידה ומאיים עליה באמצעים אלימים.

מצבי רוח קיצוניים – מצבי הרוח של בן הזוג האלים יכולים להשתנות במידה קיצונית. יום אחד הוא יכול להיות נחמד וחביב, להביא מתנות, להציע בילוי במסעדה יוקרתית ולעזור בניקיון הבית. יום למחרת הוא עלול להיות עצבני, לצעוק ולכעוס ולהוציא את עצביו על בת זוגתו ולהכות אותה.

אלימות פיזית או מילולית – בן הזוג מפגין אלימות כלפי בת זוגתו – מכה אותה באכזריות או מקלל קללות נמרצות.

מנסה לשנות את בת הזוג – בן הזוג גורם לזוגתו להשתנות מבחינת התנהגותה, המראה שלה והאופן שבו היא מתלבשת. גורם לבת הזוג להרגיש נחותה, כך שבת הזוג נכנעת לגחמותיו ומנסה ככל יכולתה להשתנות.

מה לעשות כשיש חשש לבן זוג אלים

כשיש ספק – אין ספק. אם התחלת קשר עם אדם ואת שמה לב להתנהגות מוזרה מצדו, ואם הוא מפגין שתלטנות בלתי רגילה ומאיים לפגוע בך, זה הזמן לפעול לפני שיהיה מאוחר מדיי. פני לסביבתך הקרובה, לגורמים משטרתיים ולעורך דין לאלימות במשפחה במידת הצורך.