רובן המכריע של תביעות אחריות מקצועית כלפי עורכי הדין מתמקד בתחום המקרקעין ובתחום זה רוב התביעות עוסקות בנושאי מיסוי ובדיקות טרום רכישה – התאמת הנכס לחוזה המכר או השכירות. מטבע הדברים ובשל תחום העיסוק התביעות הן בסכומי כסף גדולים בטווח של מאות אלפים ומיליונים רבים.

תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

לא אחת נתבעים עורכי הדין שערכו הסכם מכר או השכרה של  נכס מקרקעין בשל טענת אי התאמת הממכר, כולו או חלקו לתיאורו בחוזה או לצפיית הרוכש, או למצב המשפטי המאפשר שימוש בו למטרה לה נועד ההסכם, אז מופנית טענה או תביעה כלפי העו"ד שערך את ההסכם. טענות באשר למהות הנכס וייעודו  או היעדר התאמתו למטרת רכישתו או שכירתו נמנות בין התביעות השכיחות כלפי עורכי הדין כמו גם טענות ותביעות בגין מיסוי מקרקעין, מס שבח והיטל השבחה, המותירים בידי הרוכשים סכומי כסף קטנים מאלו שסברו תחילה אז מופנית תביעה כלפי עורך הדין.

על מנת להקטין את הסיכון והחשיפה בחישובי מס השבח, משולב במהלך הקורס שימוש והדרכה של עו"ד בקר אברהם ממשרד עו"ד י.ד. שחור, הבעלים של תוכנת ה – BTAX, תוכנה לחישובים מתקדמים במס שבח. 

BTAX הינה תוכנה הכוללת שירות אינטרנטי מהפכני בתחום חישוב מיסוי מקרקעין בישראל באמצעות מערכת ייחודית וחכמה. המערכת מדריכה, מייעצת ומכוונת עו"ד ושמאים למסלול המס המיטבי, בהתאם לנתוני העסקה, ובכללם מאפשרת אומדן חבות מס שבח בקלות, ביעילות ובדיוק מקסימלי.

לא מעט הסכמי מכר לדירות מגורים נערכו כשבפועל נמכר מרתף, מקלט, מחסן או חדר כביסה. היו גם מקרים בהם חוזה המכר תאר את הנכס כדירה בקומה תשיעית כשבהיתר היו 7 קומות בלבד. אנו עדים ללא מעט עסקאות מכר או השכרה לנכסים מסחריים שנערכו ובדיעבד התברר כי לא ניתן לקיים בנכס את הפעילות העסקית לשמה בוצעה העסקה, מסיבות של ייעוד רישוי או התאמה.

אי התאמות בין התכניות החלות על המקרקעין, היתר הבנייה, תכנית ההגשה, נסח הטאבו ותיק הבית המשותף, שכיחים ויש לדעת ולהכיר את כל מקורות המידע לאיסוף הנתונים והצלבתם, כדי שהעסקה תתאר נכונה את הנכס וייעודו, על כל חלקיו, אלו הבנויים בהיתר ואלו אשר נבנו תוך חריגות בנייה.

השתלמות תעודה והכשרה מקצועית חדשה , בכלל זה מבחן מתאים, יאפשר למבטחים להקטין את החשיפה לסיכון, לאחר שהמשתלמים והנבחנים יעברו הכשרה מתאימה בשני תחומים אלו, בדיקה טרום רכישה ומיסוי מקרקעין והם יקבלו כלים מקצועיים להקטנת הסיכון.

בוגרי הקורסים שיעברו את המבחן בהצלחה, יצטיידו במסמך מתאים המאשר מעבר מבחן על מנת שהמבטחים יוכלו לסמנם כמבוטחים טובים יותר, אשר הם חפצים ביקרם ומבטחים, אשר יהיו חפצים ביקרם, יוכלו להעניק להם הנחה בפרמיית הביטוח, בדיוק כשם שהתקנת מיגון ברכב או בעסק מאפשרת הקלת הסיכון וגידורו, ומתן הנחה בפרמיית הביטוח.

ההכשרות ההשתלמויות והמבחנים כולם יערכו ב "בית שמאי" בית הספר לפרקטיקה שמאית והמנחה המקצועי והמרכז האקדמי הוא שמאי המקרקעין חיים אטקין שפועל בשיתוף עם עו"ד אברהם בקר הבעלים של חברת BTAX