מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, פינו פלישה במתחם ששימש שוק דייגים בנמל יפו, מסיג הגבול, ג'ורג' חדד, תושב יפו, פלש למחסן ממנו כבר פונה בעבר. לפי החשד הזהיר מסיג הגבול מתמודדים במכרז, כי הם יאלצו לשלם גם לו פיצויים בגין השימוש בקרקע, במידה ויזכו במכרז.

צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

המתחם כולו, בשטח של כ-4 דונם, שווק במכרז פומבי לאחרונה למטרות מסחר, מלונאות ומגורים, מכרז אשר צפוי להסתיים ב-24 לאפריל מסיג הגבול, ג'ורג' חדד, ניסה לחזור ולהשתלט על המתחם ממנו פונה בעבר תוך שהוא פרץ שוב אל המבנה האטום השוכן על הקרקע הציבורית, הנמצאת בהליך שיווק למסחר, מלונאות ומגורים במסגרת מכרז, כל זאת ללא היתר ובניגוד לחוק. בארבע השנים האחרונות המבנה כולו, השוכן ממזרח למרינה, פונה מפולשים 3 פעמים שונות.

בעבר, כאמור, היו שלוש פלישות שונות למתחם שפונו ע"י מפקחי הרשות. באחת מהן, הציב הפולש ג'ורג' חדד, על הקרקע מכולה ופרץ לשני מחסנים בהם גם אחסן ציוד לשימושו, על שטח כולל של כ-300 מ"ר. תחילה טען חדד, כי יש לו זכויות במקום, לאחר בירור הפרטים מול המחלקה העסקית ברשות מקרקעי ישראל נמצא כי אינו דובר אמת וניתנה לו התראה במקום, המורה לו לפנות את המתחם. לאחר שלא פינה את המכולה על הציוד שבה בזמן שנקבע, הוציאו המפקחים נגדו צו סילוק פולשים ובהמשך הוא פונה.

לאחרונה הוציאה רמ"י לשיווק את המתחם במסגרת מכרז למסחר, מלונאות ומגורים.

בסיור שערכו מפקחי רמ"י במקום, התגלתה פלישה חדשה רביעית במספר, כאשר המפקחים זיהוי פריצה חוזרת של חדד לדלת המבנה. המפקחים חזרו והבהירו לחדד כי אם לא יתפנה בעצמו הוא יפונה מהקרקע בליווי המשטרה, ובנוסף יוגשו נגדו גם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה. במקביל הוגשה כנגדו תלונה במשטרת מרחב יפתח.

למפקחי הרשות הגיע מידע כי חדד הזהיר לכאורה מתמודדים במכרז כי יש לו בעלות חלקית על הקרקע ובמידה והם יזכו הם יצטרכו לשלם לו תשלומים על השימוש במתחם.

מהרשות מבקשים להבהיר כי לחדד אין כל זכויות בקרקע ובכל מקרה של זכייה במכרז לא ישולמו לו כל פיצויים על השימוש במבנה ו/או במתחם.

בעקבות פלישתו החדשה של חדד, אשר מעכבת את שיווק המתחם, הגיעו מפקחי רמ"י למקום בליווי שוטרי מרחב יפתח ויחידת מתפ"א ותפסו חזקה במקום. המפקחים אטמו את כל הכניסות למבנה, גידרו את המתחם והציבו במקום שלטי אזהרה מפני פלישות חוזרות.

הקרקע הוחזרה לקדמותה ולמאגר הקרקעות הציבורי והמכרז לשיווק המתחם צפוי להמשך כסדרו עד לסיומו ב-24 לחודש אפריל.

רשות מקרקעי ישראל, בסיוע פרקליטות המדינה, תבחן את האפשרות להגיש תביעה להשבת הוצאות כנגד חדד, להחזר העלויות שנגרמו למדינה בעקבות פלישתו, לרבות שכר המפקחים והשוטרים ועלויות הציוד ההנדסי ששימש לפינוי הפלישה.

שי קרפ, סגן מנהל החטיבה לשמירת קרקע ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר בפולש סידרתי אשר מנסה לחזור ולמנוע מזה תקופה את שיווקם של המבנה והמתחם אשר מיועדים לפרויקט חדש אשר ישביח את האזור כולו וישלב מסחר, מלונאות ומגורים לטובת התושבים, העסקים והאזור כולו. פלישה אל קרקעות ציבוריות היא תופעה פלילית שאנו נאבקים בה במלוא הנחישות, תוך שימוש בכל אמצעי חוקי שנמצא ברשותנו ומפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל ימשיכו לפעול לפינוי פולשים כמו חדד המנסים להשתלט על אדמות מדינה, לטובת הציבור כולו".