ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, תומך בעתירה לבג"צ שהגיש השר לשעבר, אבי גבאי, לקיצור תקופת הצינון לראשי מערכת הביטחון לשנה בלבד. בראיון שקיים ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, אמר כי "החוק לא מאוזן. שנת צינון היא מספקת".

ראש השב"כ לשעבר - יורם כהן. צילום: לע"מ/ עמוס בן גרשון
ראש השב"כ לשעבר - יורם כהן. צילום: לע"מ/ עמוס בן גרשון

 

השר לשעבר אבי גבאי, אמר כי "דבריו של יורם כהן מדברים בעד עצמם. ראוי שהפוליטיקאים ירפו מהקמת חומות החסימה לאנשים טובים, ויקדמו את שילובם של המוכשרים באנשינו במערכת הפוליטית." כזכור, ב- 15.03 השר לשעבר, אבי גבאי, עתר לבג"צ, באמצעות עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי, כנגד יו״ר הכנסת, היועמ״ש לכנסת והיועמ״ש לממשלה, בעניין חוק הצינון, הקובע שלוש שנות צינון לבכירי מערכת הביטחון המבקשים להתמודד לכנסת או לכהן כשרים בממשלה.

הבכירים שעליהם חל החוק הם: ראש שירות הביטחון הכללי, ראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, קצין צבא בדרגת אלוף ומעלה, קצין משטרה בדרגת ניצב ומעלה ונציב שירות בתי הסוהר. בעתירה ביקש גבאי לקבל צו על תנאי שיבטל את תקופת הצינון, היות והיא עומדת בסתירה לחוק יסוד: חופש העיסוק; או לחילופין, לצמצם את תקופת הצינון משלוש שנים לשנה אחת בלבד, בדיוק כחובת הצינון החלה על כלל עובדי הציבור במשק הישראלי בראיון שקיים ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן בעיתון "מקור ראשון" התייחס לחוק הצינון ואמר כי לדעתו שנת צינון היא מספקת.

"החוק (הצינון) של שלוש שנים לא מאוזן. אפילו אנשי תקשורת שעוברים לפוליטיקה, וגם כי במציאות שבה אנחנו חיים, אתה עלול לאבד שתי מערכות בחירות וזה אומר בפועל כשבע שנים. אנשים שמילאו תפקידים בכירים במערכת הביטחון והם כבר בגיל חמישים-שישים, עלולים לפספס את האפשרות להשתלב בחיים הפוליטיים" השר לשעבר אבי גבאי, המועמד לראשות מפלגת העבודה אמר כי "דבריו של ראש השב"כ לשעבר מדברים בעד עצמם. לאור ההתרחשויות שאנחנו חווים בסביבה הקרובה, ורמת האיומים הגוברת, ראוי שהפוליטיקאים ירפו מעט מהקמת חומות להגנה על הגילדה מפני אנשים טובים מבחוץ ויקדמו את שילובם של המוכשרים באנשינו, בעלי הניסיון, במערכת הפוליטית."