ועדת הכלכלה אישרה החמרה בשיטת הניקוד על עבירות התנועה; היו"ר כבל: נמשיך במאבק בקטל בדרכים – אין ספק שהשיטה משפיעה על הנהגים ומצילה חיים. ביוזמת היו"ר כבל הוכפלו מספר הנקודות בעבירה של נסיעה עם ילד לא רתום למושב בטיחות ל-8 נקודות; בנוסף הוכפל גם מספר הנקודות לנהג שייתפס מדבר בסלולרי ללא דיבורית;

כלים
יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל. נמשיך להילחם על החיים בכבישים
יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל. נמשיך להילחם על החיים בכבישים

מנכ"לית משרד התחבורה: לשיטה יש אפקט שמפחית עבריינות בכביש; המשטרה: ב-2016 נרשמו 27.673 דוחות לנהגים שנסעו עם ילדים לא חגורים במושבי בטיחות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום את התיקון להחמרה בשיטת הניקוד על עבירות תנועה, בהמשך לבקשת משרד התחבורה. היו"ר כבל פתח את הישיבה הבוקר ואמר כי למרות שמדובר בתקופת הפגרה מצא לנכון לדון בתקנות, שכן מדובר באחד הנושאים החשובים שעל סדר היום של הוועדה שחרתה על דגלה את המאבק בקטל בדרכים. הוא הוסיף כי אין ספק שנושא הנקודות מעסיק את הנהגים, לעיתים אף יותר מהקנס שקיבלו בגין העבירה שביצעו, והשיטה משפיעה עליהם ומצילה חיים.

היו"ר כבל אף הזכיר כי בישיבה שקיימה הוועדה לפני כחודש וחצי שהובילו להצעת משרד התחבורה. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, הציגה בפני הוועדה את הנתונים ואמרה כי הדוח שערך הטכניון בעניין שיטת הניקוד מצא שהשיטה הביאה לירידה משמעותית בשכיכות העבירות של נהגים לאחר שביצעו את אמצעי התיקון. לדבריה, 70% מהנהגים שעברו את הקורס ביצעו פחות עבירות תנועה בתקופה של 3 שנים לאחר הקורס. "שיטת הניקוד היא בעלת אפקט המשנה התנהגות, מפחית עבריינות, יוצר הרתעה ומסייע לכיבוד חוקי התנועה", אמרה. היא הוסיפה כי מאז שנת 2012 יש עליה מתמדת במספר ההרוגים בתאונות הדרכים ואמרה כי יש צורך בהתגייסות חוצת משרדים כדי לטפל בתופעה באמצעות הרתעה ואכיפה, חינוך והסברה וגם באמצעות תשתית סלחנית והגברת בטיחות הרכב, וקראה לוועדה לאשר את תיקון התקנות. עורך אתר נטקאר, רוני אהרונוביץ', טען כי הדוח הוא תוכן שיווקי ולא שווה את הנייר שהוא כתוב עליו. המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, אמר כי מדובר בדוח אוביקטיבי שמצא שהשיטה מאוד יעילה. ד"ר דן לינק, מעורכי המחקר, הוסיף כי המחקר בדק נהגים שביצעו עבירות מול נהגים שלא ביצעו עבירות, ומצא שאנשים שביצעו אמצעי תיקון היו לאחר מכן מעורבים במספר קטן יותר של עבירות תנועה מאוכלוסייה אחרת.

כאמור, הוועדה אישרה את התיקונים, שכללו הוספה של עבירות חדשות שעד היום לא היו מנוקדות לשיטת הניקוד. בכלל זה מורה נהיגה שייתפס מדבר בסלולרי ללא דיבורית ירשמו לחובתו 8 נקודות, נהגי רכבים כבדים שייתפסו משבשים פעולה של מגביל מהירות יספגו בנוסף להזמנה לדין גם 8 נקודות, נהג שיסרב לבדיקת שכרות צפוי ל-10 נקודות חובה, נהג שלא ילבש אפוד זוהר צפוי לשתי נקודות, נהג רכב כבד שייתפס עם משקל עודף של 15 עד 25 אחוז מעל המותר יספוג 8 נקודות, רוכב אופנוע שייתפס ללא קסדה יפוג 6 נקודות חובה ועוד.

עוד אישרה הוועדה להעלות את הניקוד על שורה ארוכה של עבירות. אחת העבירות נגעה לנהגים שייתפסו נוסעים עם ילדים שלא חגורים במושבי בטיחות, שמשרד התחבורה ביקש להעלות את הניקוד בגינה מ-4 נקודות כיום ל-6 נקודות. היו"ר כבל אמר כי מדובר באחת העבירות החמורות ביותר, שמסכנת חיי ילדים. הוא ביקש מהמשטרה נתונים על האכיפה בעניין, וקבע כי הניקוד בגין העבירה יוכפל ל-8 נקודות ולא כפי שהציע משרד התחבורה. סגן ראש אגף התנועה, תת-ניצב בועז גולדברג, השיב ליו"ר כבל ואמר כי בשנת 2016 נרשמו בסך הכל 27,673 דוחות לנהגים שהסיעו ילדים לא חגורים במושב בטיחות, בהם 135 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים עד גיל שנה, 3,870 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל שנה עד שלוש, 7,878 לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל שלוש עד 8, 2,801 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל 8 עד 14 ו-12,989 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מעל גיל 14.

עוד אושר להכפיל את הניקוד על נהגים שידברו בסלולרי ללא דיבורית ולנהגים שלא יתנו זכות קדימה להולכי רגל במעברי חצייה ל-8 נקודות. נהג שייתפס ללא רישיון המתאים לרכב בו נהג יספוג 10 נקודות במקום 8 כיום, נהיגה בקלות ראש תחייב ב-8 נקודות במקום 6 כיום, נהג שלא יעצור לפני מסילת ברזל יספוג 10 נקודות במקום 8 כיום ועוד.

משרד התחבורה הציע כי התקנות יכנסו לתוקף 10 חודשים לאחר פרסומן ברשומות, בטענה כי נדרשת היערכות של מערכות מחשוב לשינוי. היו"ר כבל אמר דרש לצמצם את התקופה וקבע כי התקנות יכנסו לתוקף 7 חודשים לאחר פרסומן. כמו כן דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להכין קמפיין תקשורתי נרחב שיציג לציבור את השינויים בצורה פשוטה וברורה.

כמו כן אישרה הוועדה גם תקנות שנועדו לתת מענה לתת מענה לקשיים ביישום החוק בכל הנוגע לייבוא רכב ושיווקו ותיווך בייבוא אישי. עו"ד דוד טמיר מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה אמר כי עברה חצי שנה , והתיקונים נועדו לטפל בכשלים שהתגלו מאז. עוד אושרו היום תקנות הקובעות נסיבות שבהן ניתן יהיה להפחית את העיצומים הכספיים על מפרי החוק – שבאישורן מכניסות לתוקף את האפשרות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את חוק הרפורמה. לפי ההצעה שאושרה, מי שהפר את החוק לראשונה מזה שלוש שנים יזכה להפחתה של 50%, מי שיפסיק הפרה מיוזמתו וידווח עליה יזכה להפחתה של 25%, מי שיבצע פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק יזכה להפחתה של 30%. הצעה שאושרה כוללת נסיבות הפחתה נוספות, אך קובעת כי ההפחתה הכוללת לא תעלה על 90% במקרה שמדובר בהפרה ראשונה ו-75% במידה ויהיו הפרות נוספות מעבר לכך.