חופשת לידה לאבות: בדרך להורות שווה - תערוכת צילומים ייחודית של אבות בחופשת לידה ושיח גלריה בנושא "אבהות מבעד לעדשה" שהתקיימו אמש ביוזמת עיריית תל אביב – יפו בשיתוף שגרירות שבדיה פתחו שורת אירועי תרבות שמעלים לדיון ציבורי את נושא השוויון בהורות - התערוכה תוצג גם במסגרת כנס עיר שווה בנושא "הורות שווה"

כלים
תמונות אבות מהתערוכה. צילום: יוהאן באוומן
תמונות אבות מהתערוכה. צילום: יוהאן באוומן

עיריית תל אביב-יפו בשיתוף שגרירות שבדיה, במסגרת יריד צבע טרי,  פתחו את תערוכת הצילומים של הצלם השבדי יוהאן באוומן "אבות שבדים בחופשת לידה" בישראל. התערוכה ושיח גלריה שקיימו הצלם השבדי באוומן והצלם הישראלי אייל פריד בנושא "אבהות מבעד לעדשה" פתחו שורה של אירועי שיח בנושא הורות שווה.

הגב' רותי סופר, יועצת ראש העיר ת"א - יפו לשוויון מגדרי, יוזמת אירועי השיח בנושא הורות שווה ציינה: "לחברה הישראלית יש מרחק רב לעבור בדרך להורות שווה. עלינו להתמודד עם שוק עבודה תובעני במיוחד. יש להתגבר על פערי השכר, לשנות נורמות חברתיות וליצור תשתיות התומכות בהורות שווה."

קרל מגנוס נסר, השגריר השבדי: "זוהי תערוכה המתעדת אבות שבחרו להישאר עם ילדיהם לפחות חצי שנה. היא בוחנת איך יחסיהם עם ילדיהם ומשפחתם הושפעו מכך, וכיצד כל החברה מושפעת מבחירה של אבות להיות עם ילדיהם. בשבדיה האבות נשארים עם ילדיהם שלושה חודשים לפחות  וחלק ניכר, למעלה משליש מימי חופשת הלידה, הם הימים של האבות. אבל גם לנו יש דרך ארוכה ללכת".

בשיח הגלריה בנושא "אבהות מבעד לעדשה" הצלם השבדי יוהאן באוומן שהגיע לצורך כך לביקור בישראל, והצלם הישראלי אייל פריד שעוסק בתיעוד משפחות, סיפרו כל אחד על חוויותיו האישיות כאב המטפל בילדיו וכן על עיסוקם האמנותי בתיעוד הן של משפחתם והן של אבות למשפחות אחרות עם ילדיהם באמצעות עדשת המצלמה.

יוהן באוומן, הצלם השבדי: "התמונות שלי מראות את האבהות אצל אבות אחרים, אני מסתכל על אבהות מבחוץ. אני מראה שאבהות היא עבודה קשה, מעייפת, לא בדיוק דומה לאידיאליזציות שעושים ממנה. לוקח זמן להבין את צרכי הילדים וגם את הצרכים שלך כהורה וצריך להיות עם הילדים כדי ללמוד את כל זה. אלה דברים שגברים רק מתחילים ללמוד עליהם. אלה דברים שאנחנו (הגברים) גם לא מדברים עליהם בינינו"

"זה לא פשוט להיות בבית כגבר כשכל המערכת בנויה לנוכחות של הנשים בבית. יש נשים שמתנגדות לנוכחות גברים בבית כי זה לוקח מהן את הדבר היחיד שבו הן רואות את עצמן כטובות יותר מהגברים. ויש גברים שלא מבינים בשביל מה לשנות את העולם ולסבך את עצמם בכל עניין האבהות"

אייל פריד, הצלם הישראלי:  "שלוש השנים שלי בגידול ילדי הראשון היו קשות. לקח לי זמן להתקרב אליו ולהבין אותו. אבל כשנולדו ילדיי השני והשלישי זה כבר היה אחרת. לקח לי הרבה זמן ללמוד להיות אב טוב. גם הדברים הטכניים להשתתף בעבודות הבית והבישול. לאשתי יש קריירה ואני מרגיש כיום שאנחנו באמת שווים. זה הבדל עצום מהוריי שלא היו מעלים על דעתם שינוי תפקידים כזה וסבתי שבכלל לא עבדה. קשה לי להכליל מהמקרה הפרטי שלי על החברה הישראלית כולה, כל משפחה היא משהו אחר"

תערוכת הצילומים המצליחה ומעוררת הדיון של הצלם השבדי יוהאן באוומן מתעדת אבות שבדים בחופשת לידה - תיעוד שהפך לתערוכה שהוצגה במספר מוקדים ברחבי העולם. החוק השבדי מגדיר תקופה ארוכה במיוחד של חופשת לידה בתשלום, בתוכה מספר חודשים שבהם שני ההורים זכאים לקחת יחד את חופשת הלידה ובנוסף כל הורה לוקח 3 חודשים בנפרד. החל מ-1995, בעקבות ניצול נמוך של חופשת הלידה על ידי אבות, החוק השבדי הגדיר מכסת ימים ייעודית לאב, שגדלה באופן הדרגתי, ולפני כשנה הורחבה ל-3 חודשים. 

במסגרת האירועים יתקיים השבוע אירוע נוסף:

5.4 רביעי – תערוכת גברים בחופשת לידה של הצלם השבדי יוהאן באוומן - כנס "הורות שווה" – המכללה האקדמית ת"א יפו - חבר הלאומים 10, יפו, אולם 007, אודיטוריום ווסטון 2, בין השעות 8:30- 14:00. כניסה ללא עלות (בהרשמה מראש בלבד) הקלק להרשמה

אתר התערוכה -   http://www.johanbavman.se/swedish-dads/

סרטון על התערוכה (באנגלית) - https://si.se/svenska-pappor-erovrar-varlden/

צבע טרי - היריד לאמנות עכשווית, תל-אביב  http://www.freshpaint.co.il/he

שיח גלריה. צילום: באדיבות שגרירות שבדיה בישראל