המכון הישראלי לדמוקרטיה על "פשרת התאגיד": כתב כניעה לגחמות שנועדו להשיג שליטה פוליטית על התקשורת בישראל; ספק אם התהליך העקום יעבור את מבחן בג"ץ. 

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה

 

במכון הישראלי לדמוקרטיה הגיבו הערב (ה') בחריפות על הפשרה בנושא התאגיד ואמרו כי מדובר בכתב כניעה לגחמות של נתניהו שעשה הכל כדי להמשיך את השליטה הפוליטית על מה שחשוב לו באמת- שידורי האקטואליה. מי שמצפה שאחרי העינויים, הייסורים וההחלטה האחרונה בנוגע לתאגיד, יהיה איש תקשורת ראוי ורציני שיחשוב להצטרף לתאגיד החדשות הנוסף שיוקם -, משלה את עצמו.

במכון הוסיפו, כי ב"סידור" האחרון, לקחו מהתאגיד את לב קיומו והשאירו אותו כמן קרן קולנוע הכפופה למשרד התקשורת לצורך הפקות מקור. בשביל זה לא צריך ערוץ, מספיק אתר עם ספריית VOD. במסגרת זו, גם זרקו לפח כ-350 מליון שקלים שהושקעו עד כה בהקמת התאגיד, וזאת רק לצורך גחמות בלתי רציונליות ופרסונליות.

נתניהו לא יכול לשכנע שעשה כאן מהלך עבור תקשורת חופשית ומגוונת, וגם לא מהלך שיעזור לתקשורת הימין בישראל. הטקטיקה של דחיית מינוי המועצה החדשה לעוד חצי שנה ושימוש במה שנשאר ממחלקת החדשות של הערוץ הראשון ורשת ב', תוך הפחתת השכר, תביא לכך שבפועל לא יהיה שינוי אמיתי במוצר שנקבל. יתרה מכך, כפי שהוכיח התהליך האחרון, אף אחד לא מבטיח שבעוד חצי שנה תמונה מועצה חדשה. מי שחווה את התהליך בשנה האחרונה, מבין טוב מאוד שההחלטה של היום אינה בהכרח רלוונטית למחר.

גם ברמה המשפטית יש חוסר סבירות קיצוני בהחלטה. מדובר בפירוק גוף קיים שנבנה על פי חוק לטובת הקמת גוף בעל מנגנונים זהים. כאשר היועץ המשפטי לממשלה אסר על נתניהו לפטר אנשים באופן פרסונלי. במקום זאת החליט נתניהו לפטר את כל הגוף ולהקים גוף זהה. זו עבודה בעיניים וספק אם התהליך העקום הזה יעבור את מבחן בג"ץ.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, ראשת התכנית לרפורמות במדיה במכון אמרו היום, כי: "נתניהו ביקש להוריד את השידור הציבורי על הברכיים, והצליח- עשרות עיתונאים בכירים שעזבו את מקום עבודתם בכלי תקשורת אחרים, יושלכו כעת כלעומת שבאו. עובדי רשות השידור נכנסו לסחרור נורא, וגם כעת לא ברור מה יהיה עתיד רובם. נתניהו רמס רפורמה שנעשתה בעמל רב בממשלתו ופגע בכל הליך ממשלי, משילותי ודמוקרטי ראוי. אבל יותר מכל- נתניהו שלח מסר היום לעובדי החדשות בשידור הציבורי והודיע להם מי הבוס האמיתי. לא פחות מזה הוא העביר מסר לכלל אמצעי התקשורת בארץ, את מי צריך וראוי לשרת". פלסנר ושוורץ-אלטשולר הוסיפו, כי "חברי הכנסת כמשרתי ציבור, ויחד איתם כל שומרי הסף, חייבים להתנגד למתווה החדש".