אף במדפסת תלת מימד - לראשונה, השתילו מומחי המחלקה לכירורגיית הפה והלסתות, במרכז הרפואי פדה- פוריה שתל אשר הודפס במדפסת תלת מימד. השתל שיוצר מחומר רפואי שנקרא פיק יחליף את עצם האף, המצח וארובת העין של בחור צעיר אשר התרסקה במהלך אימון.

כלים
צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה
צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה

 

בניהו מרחבי (19) מגבעת אבני, מתאמן מזה ארבע שנים באומנויות הלחימה. לפני כשנה וחצי במהלך אימון, ספג מכה אשר ריסקה את עצם האף, עצם המצח וחלק מעצם ארובת העין. בניתוח ראשוני שבוצע אז, נעשה ניסיון לתקן את הנזק אבל הפציעה הותירה חסר שגרם לאי נוחות בתפקוד ופגיעה אסטטית. ד"ר עימאד אבו אל נעאג', מנהל מחלקת כירורגיית פה ולסתות, במרכז הרפואי פדה- פוריה מסביר, "בניהו היה מתוכנן לעבור ניתוח מורכב של הסרת עצם מהגולגולת והשתלה שלה במקום העצם שהתרסקה. הניתוח ארוך כי נדרש עיצוב, שיוף והתאמת העצם תוך כדי הניתוח. |

לכן החלטנו לראשונה בארץ, לתכנן ולעצב שתל עצם לאף, שיודפס במדפסת תלת מימד".

בניהו נותח הבוקר, יום חמישי, 30.3.17. בניתוח שארך כ30 דקות, הושתלה העצם המשוחזרת אשר יוצרה מחומר רפואי שנקרא פיק. זמן קצר לאחר הניתוח בניהו סיפר שהוא מרגיש טוב וכבר מחכה לחזור לאימונים. "לא תיארתי לעצמי שזה יהיה שתל ברמה כזו מתקדמת, בהתחלה אמרו לי שיצטרכו לפתוח את הגולגולת ולהוציא לי עצם ... לכן שמחתי מאד כשד"ר עימאד בישר שהוחלט ללכת על פעולה פחות מורכבת עם פחות סיבוכים והחלמה מהירה. אני מרגיש טוב ".

ד"ר אברהם טואג, רופא בכיר במחלקה מוסיף, "בחברת אי.בי. דנטל תכננו מודל של האף וייצרנו שתל שישלים את החוסר בפניו של בניהו. הכנו ארבעה דגמים מחומרים שונים ובעובי שונה ובמהלך הניתוח התאמנו את הדגם שהיה בהתאמה מרבית. במטרה להגיע לתוצאה תפקודית ואסטטית הכי מוצלחת" . לדברי ד"ר עימאד, ההתפתחות הטכנולוגית והשימוש במדפסות תלת מימד חוסך את עיצוב העצם שיכול לקחת זמן ממושך ואף פעם התוצאה לא מגיעה לרמת הדיוק של המדפסת. "מנתחי פה ולסת ומשחזרי לסתות ופנים חייבים כיום לשלוט בכל הטכניקות הכי חדשניות וכך להתאים למטופל את הטכניקה הכי מתאימה שתאפשר לו תפקוד מלא ואסתטיקה גבוהה".

ד"ר אבו אל נעאג' סיכם ואמר שהוא מרוצה מאד מתוצאות הניתוח, בניהו חש בטוב וניתן לשחררו לביתו לאחר פרק זמן של השגחה.