קק״ל לנשום – שיקום שכונות ירוקות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל: המשרד להגנת הסביבה וקק״ל מובילים את המהפכה הסביבתית לבתים: 16 ישובים ישקמו שכונות בהיקף של 111 מיליון שקל; 35 רשויות בישראל יתייעלו אנרגטית בתמיכה בסך 77 מיליון שקל.

כלים
שיקום שכונות ירוקות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. תמונה: אילוסטרציה
שיקום שכונות ירוקות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. תמונה: אילוסטרציה

 

"שיקום שכונות" הוותיק חוזר – הפעם בלבוש חברתי-סביבתי במסגרת המהפכה הסביבתית שמובילים קק"ל והמשרד להגנת הסביבה, בהיקף של 390 מיליון שקל, יינתן גם סיוע רחב היקף לרשויות ולתושבים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית שיאפשר שיקום מבנים ישנים ושיכונים לטובת הציבור ויכלול התקנת מערכות פוטו-וולטאיות על גגות המבנים שיאפשר את התחזוקה השוטפת הפרויקטים כוללים הפחתת זיהום אוויר וסיכונים, התייעלות אנרגטית, שיקום שכונות ומרחבים משותפים וחיסכון במשאבים

קק"ל והמשרד להגנת הסביבה מובילים יחד את מהפכת "קק״ל לנשום״ - מהפכה סביבתית, שנועדה להפחית זיהומים וסיכונים סביבתיים, ולשפר את איכות האוויר ואיכות החיים של אזרחי ישראל, במספר תוכניות בהיקף כולל של 390 מיליון שקל.

לאחר שבחודש שעבר יצאה לדרך מהפכת הרכב הנקי שתפחית את זיהום האוויר מכלי תחבורה (באמצעות מוניות היברידיות, אוטובוסים חשמליים ועוד), החודש יוצאים לדרך פרויקטי אנרגיה ירוקה (בהיקף של 77 מיליון שקל) וסביבה ירוקה (בהיקף של 111 מיליון שקל), במסגרתם עשרות רשויות מקומיות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל יקבלו תמיכה שתוביל להתייעלות אנרגטית, חיסכון בעלויות לתושבים, שיקום שכונות, ושיפור פני היישוב והשכונה. 

השר להגנת הסביבה, ח״כ זאב אלקין: "אני גאה שהתוכניות שלנו הן המשך ל'שיקום שכונות' המפורסם שהובילה ממשלת בגין בשנות ה-80 - רק הפעם עם כלי סביבתי ומודל כלכלי מוכח. הוספנו את נושא התחזוקה באמצעות פאנלים פוטו-וולטאיים - שלא היה בתוכנית המקורית של שיקום שכונות, כך שתושבי השכונות יהנו מפירות הפרויקטים גם מבחינה פיזית וגם חברתית מרווחי הפרויקטים. יצרנו מהלך חברתי-כלכלי-סביבתי עם מודל ייחודי. זהו שיקום שכונות חדש, מהפכה חברתית סביבתית בכלים של המאה ה-21".

יו״ר קק״ל, דני עטר: ״הקרן הקימת לישראל היא הגוף הירוק הגדול והמוביל במדינה. לצד מחויבותנו לקידום מדיניות חברתית – ערכית ברחבי ישראל, וטיפוח המרחב הירוק, אנו רואים חשיבות גדולה בשיפור מרקם ואיכות החיים של התושבים בישראל. פרויקט שיקום השכונות והתייעלות אנרגטית, הם חלק מהמחויבות שלנו לצמצם את הפערים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית במדינת ישראל והפיכתה לשוות תנאים וזכויות לישובים במרכז הארץ. אני בטוח שפרויקטים אלו יסייעו לרשויות המקומיות לחסוך בעלויות ויאפשרו להם להקצות משאבים לטובת קידום החינוך והרווחה, זאת לצד שיפור איכות הסביבה והאוויר של התושבים״.

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז: "אני שמח ומברך על כך שהמשרד להגנת הסביבה וקרן קימת לישראל מובילים יחד מהפכה סביבתית בהיקף כולל של 390 מיליון שקל. התוכניות החשובות כוללות הפחתה בזיהום האוויר מתחבורה, אחת המטרות העיקריות של המשרד. אני מברך את כל העוסקים במלאכה לשיפור איכות החיים של כולנו״.

קק״ל לנשום – סביבה ירוקה– 111 מיליון שקל

פרויקט לשיקום שכונות ומרחבים ציבורים - השיכונים הישנים בערים רבות בישראל תוכננו במקור במחשבה שהדיירים יטפחו את גינות הבתים. לשם כך הוקצו לשיכונים שטחים פרטיים פתוחים ("שפ"פים") לטובת הקמת גינות. עם השנים, השטחים הפכו למוזנחים וכיום אין תקציב לטפחם. במסגרת המהפכה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה וקק״ל יושקעו 111 מיליון שקל ב-16 רשויות מקומיות שנבחרו בהליך קול קורא, ובהן יתבצע פיתוח סביבתי והפחתת זיהומים סביבתיים בשכונות ובשיכונים ברשויות מוחלשות בדירוג חברתי-כלכלי 1-5.

במסגרת הפרויקט, הרשויות בחרו רצף של 10 מבני שיכון לשיקום, והתחייבו בנוסף לשקם שטח ציבורי הצמוד לשיכונים שנבחרו. במסגרת התוכנית יותקנו מערכות פוטו-וולטאיות על גגות המבנים לייצור אנרגיה סולארית (PV), וההכנסה מהן תושקע באחזקה השוטפת. כמו כן, יותקנו תאורה חסכונית, הצללה ומערכות השקיה אוטומטיות. המערכות החכמות והחסכוניות ישפרו את פני השיכון והשכונה, יחסכו בעלויות החזקת הבית וייצרו רצף של שטחים ציבוריים ופרטים מטופחים, שצפויים להישאר כך למשך שנים ארוכות.

תושבי השיכונים ייהנו מסביבה איכותית ומזמינה ומפעילות קהילתית בסביבת הגינות והמדינה תרחיב את הייצור מאנרגיות מתחדשות – יעד לאומי מחייב במסגרת הסכם פריז, ובמקביל תחזק אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה.

בנוסף, תתרחש הפחתה בזיהום אוויר ויהיה ביזור של ייצור החשמל (עלויות הולכה, ביטחון אנרגטי וכו').

הרשות המקומית תזכה לשיפור פני העיר באמצעות רצף של שטחים מטופחים במקומות מרכזיים בעיר. לדבר תהיה כמובן השפעה חיובית על איכות חיי התושבים ועל השכונה.

לאחר תהליך הקול הקורא אושרה תמיכה ל- 16 רשויות: באר שבע, אילת, נתיבות, ירוחם, ערד, לוד, קריית גת, קריית מלאכי, עכו, קריית ים, אופקים, עפולה, דימונה, נתניה ואשקלון ושדרות.

קק״ל לנשום – אנרגיה ירוקה – 77 מיליון שקל

37 רשויות מקומיות, איגודי ערים ואשכולות נבחרו במסגרת תוכנית זו, ויקבלו מענקים לפרויקטים של התייעלות אנרגטית וחיסכון במשאבים משני סוגים: האחד, הוא התקנת פאנלים סולאריים לייצור חשמל על מבנים - כמו מבני עירייה ובתי ספר; והשני, הוא התקנת מערכות מיזוג אוויר ומערכות תאורה חסכוניות. מערכות התאורה יותקנו הן ברחובות והן בתוך המבנים.

רשויות מקומיות מוציאות כיום יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה על חשמל, 45% מסכום זה על תאורת חוץ. ההערכה היא שהן יוכלו להגיע לחיסכון משמעותי על-ידי שדרוג מערך הבקרה ומעבר לתאורת LED, ולהחזיר את ההשקעה בתוך שנים בודדות.

מעבר להפחתת זיהום האוויר ופליטות גזי חממה ובנוסף לחיסכון בהוצאת הרשויות המקומיות על חשמל - תגבר איתנותן הפיננסית של הרשויות המקומיות.

בתוכנית זו זכו: דימונה, מטה בנימין, מעלה יוסף, מועצה אזורית שומרון, שדרות, מועצה אזורית עמק יזרעאל, צפת, מועצה אזורית גליל עליון, מעלות תרשיחא, מועצה אזורית מרחבים, מועצה אזורית אשכול, איגוד ערים שומרון, עראבה, נתיבות, רהט, כרמיאל, נווה מדבר, ערד, אילת, אשכול נגב מערבי, באר שבע, מועצה אזורית מגידו, עפולה, ירוחם, אופקים, ירכא, עכו, נצרת עילית ושפרעם.