לי לוי פוטרה בגיל 25 מעבודתה בשירות לקוחות בהוט. היא גרה עם בן זוגה וזוג התאומים שלהם, בני השנתיים, בביתה של הוריה בבת-ים. זמן קצר אחר כך גם בעלה פוטר מעבודתו ושניהם מצאו את עצמם במצב כלכלי קשה, ללא כל מקור הכנסה ובמינוס תופח בבנק. "זאת הייתה תקופה קשה מאוד, מזל שהתאפשר לנו להתגורר בבית של הוריי", היא מספרת.

לי לוי (צילום:ברברה גרובר)
לי לוי (צילום:ברברה גרובר)

אבל לוי פתרה את הבעיה ובה-בעת גם הגשימה חלום: היא פתחה עסק משלה. לוי, בעלת תעודת קוסמטיקאית, הגיעה לעמותת "לתת עתיד", שם קיבלה הלוואה להקמת עסק ומנטורית (מדריכה) צמודה שהדריכה וליוותה אותה באופן צמוד מהקמת העסק, דרך ניהול העסק ועד להצלחתו וליציאתה מהמינוס בבנק. כיום, העסק של לי נותן שירות לכ-70 לקוחות בחודש. בהתחלה, העסק הוקם בחדר שכור במספרה ולאחרונה בחדר בבעלותה הפרטית על גג בית הוריה. היא עדיין מחזירה את ההלוואה שקיבלה מ"לתת עתיד", אבל מרוויחה כל חודש וכבר אין לה מינוס בבנק. "עברתי מהפך של ממש", היא מספרת, "זה צעד ושינוי משמעותי בשבילי".

D7A604 266c7D7A604 266c7

לי הפכה לאחת מ-700 אנשים, בעיקר נשים שקיבלו מעמותת "לתת עתיד" הלוואה, העצמה והדרכה ופתחו עסק משלהם.

הקמת עסק היא לא דבר פשוט. כדי להצליח, לוי הייתה צריכה לעבוד קשה, לתכנן את מהלכיה בצורה מסודרת, ובעיקר – להתמיד ולא לוותר נוכח הקשיים. "יש ימים שבהם אני עובדת אפילו 15 שעות ביום, בעיקר בסופי שבוע ולפני חגים. ולאחר שעות העבודה אני גם אמא שמאוד נוכחת בחיי ילדיי. אני מקבלת הרבה עזרה מהמנטורית שלי מ'לתת עתיד'. היא נותנת לי גב ומחזקת לי את הביטחון, והרבה מאוד עצות מקצועיות: איך להקים עסק, איך לתכנן תזרים, איך לשווק את עצמי, איך לשמר לקוחות, איך לקנות ציוד חדש. אבל זה לא קסם ולא כל מיני פטנטים חשודים כמו 'איך להתעשר מהר בעבודה מהבית'. הרמתי את העסק כי השתמשתי בכלים שהעמותה נתנה לי, ניהלתי אותו נכון, ולא פחות כי עבדתי קשה והתמדתי".

יעל עובדיה (צילום:ברברה גרובר)יעל עובדיה (צילום:ברברה גרובר)

יעל עובדיה, מנכ"לית עמותת לתת עתיד, מסבירה: "בכל שנה מגיעים אלינו מאות אנשים, גברים ונשים, בגילאים שונים , שחולמים על פתיחת עסק קטן. רבים מהם מוכשרים ויש להם רעיונות נפלאים לעסקים שהיו רוצים להקים. המטרה שלנו היא לסייע להן בהקמת העסק בהלוואה קטנה, תוכנית וליווי מסודר ועקבי של המנטורים שלנו עד השלב בו הן יכולות להתנהל בעצמן. אבל אנחנו כאן כדי לעזור ליזמיות וליזמים שמוכנים לעזור לעצמם ומבינים שזה דורש מחוייבות ורצינות. אף עסק לא היה קם בלי הרעיון, הרצון הממוקד, הנחישות וההתמדה של היזמת. אם יש לך את כל אלה – אנחנו כאן בשבילך".

מיקרו פיננסינג - הדרך להיחלץ מהמצוקה הכלכלית

אם יש לך חלום להקים עסק משלך ורעיון מציאותי לעסק קטן שאת יכולה להפעיל, אם את בעלת יוזמה, רצון לשנות דברים ויכולת התמדה – את יכולה להיחלץ מהמצוקה הכלכלית אם תשתלבי בתוכנית שמעניקה הלוואה קטנה, לצד תמיכה וייעוץ. מדובר בטרנד עולמי ששינה את חייהם של מיליוני נשים וגברים בעולם. לשיטה קוראים "שיטת ההלוואות הזעירות" – מיקרופיננסינג. מדי שנה יזמים ויזמיות קטנים ברחבי העולם מקבלים הלוואות קטנות, מיקרופיננסינג, בהיקף שמסתכם במיליארדי דולרים בשנה.

מעוניין/ת להגשים חלום ולפתוח עסק קטן? הגישו בקשה להצטרפות לתוכנית היזמות של "לתת עתיד"

מחקרים מראים שכ-25% מהישראלים בגילאי העבודה (20-67) אינם עובדים. רק 5% נרשמים בלשכת התעסוקה כמובטלים – השאר אפילו אינם חותמים בלשכה. רובן נשים, שנשארות בבית למרות שיש להן בין חמש לשמונה שעות ביום שבהן הילדים נמצאים בגן ובבית הספר, ולמרות שרבות מהן בעלות אופי יזמי, מוכשרות, חרוצות ואפילו מעוניינות לפתוח עסק קטן משלהן.

לאנשים רבים שרוצים לפתוח עסק בד"כ חסר גם מימון וגם ידע. הבנקים מערימים קשיים בלתי אפשריים על בעלות עסקים קטנים במתן הלוואות. מרבית היזמיות גם אינן יודעות "מהיכן להתחיל" – הן זקוקות להדרכה ולכיוון בשלבים הראשונים, המסובכים, של הקמת העסק.

ארגון "לתת עתיד" מקבל לתוכנית ההלוואות וההדרכה שלו נשים וגברים במצב המוגדר כעוני, או מעט מעל קו העוני. רווקה, למשל, יכולה להתקבל לתוכנית אם היא חיה מהכנסה של עד 5,400 שקל לחודש; זוג עם שני ילדים יכול להתקבל אם הוא מרוויח עד כ-14 אלף שקל לחודש. נכים ובעלי מוגבלויות, וכן אנשים בעלי מצוקה כלכלית אישית - הורים במשפחות חד-הוריות, אנשים בוגרים שעדיין מתגוררים בבתי הוריהם, ועוד – יכולים להתקבל לתוכנית גם אם הם משתכרים קצת יותר מהסכומים הללו. מרבית ההלוואות ניתנות בהתאם לצרכי העסק שהיזמית רוצה להקים, בגובה של עד 100 אלף שקלים.

לארגון יש ועדה לאישור המתקבלים לתוכנית והיזמים והיזמיות מתקבלים לתוכנית לאחר שהוועדה קוראת או שומעת מהם את התוכנית שלהם ומאשרת אותה. הוועדה תבדוק אם יש ליזמת רעיון להקמת עסק שניתן לממש במציאות, ואם היא זקוקה להלוואה כדי לפתוח אותו – או לחילופין, שיש לה עסק והיא זקוקה להלוואה כדי להרחיב אותו; וגם, שיש לה חשבון בנק וניתן להעניק לה הלוואה; שהיא איננה שקועה בחובות – מעבר למינוס סביר בבנק - ולא הסתבכה בעבר בהימורים או בפלילים; והחשוב ביותר: שהיזמת פנויה לצאת לדרך ושיש לה יוזמה, רצון ויכולת. אין צורך לכתוב תוכנית עסקית רשמית – המדריכים של "לתת עתיד" עוזרים ליזמיות לכתוב תוכנית כזאת – אבל יזמת פוטנציאלית צריכה לעמוד מול הוועדה ולהציג בפניה תוכנית רצינית ומציאותית לעסק שהיא חולמת להקים. היא צריכה להסביר לוועדה, למדריכים שיסייעו לה בהמשך, ובעיקר לעצמה: איזה שירותים ייתן העסק? מי יהיו הלקוחות שלה? היכן העסק יתקיים והיכן תתבצע העבודה? איזה ציוד נדרש לעסק וכמה הוא עולה?

מרבית העסקים ש"לתת עתיד" מסייעת להם הם עסקים ביתיים - משפחתונים, סדנאות ועסקים בתחום האפייה והבישול, הגרפיקה, קוסמטיקה, האומנות והרפואה האלטרנטיבית. התוכנית מסייעת ליזמיות ויזמים שמוכנות לפתוח תיק עוסק פטור או עוסק מורשה במס הכנסה, ושיכולות להחזיק אותו בעבודה עצמית, בלא עובדים שכירים, או להעסיק צוות קטן של עד חמישה עובדים.

העמותה מסייעת גם ליזמים ויזמיות שרוצים להקים עסק ואינם זקוקים להלוואה כי לוו כסף ממקור אחר. יזמים כאלה יקבלו הדרכה וליווי בדיוק כמו היזמים שקיבלו הלוואה כספית.

"עבדתי כמו חמור ובניתי עסק"

כנרת בזק, גרושה ואם לשניים, פתחה בסיוע "לתת עתיד" עסק של סדנאות וחוגים לאמנות לילדים ולמבוגרים.  בעזרת המנטור שלה היא למדה כיצד לשווק את העסק ולתכנן נכון את התזרים הכספי. היא מספרת: "במשך שנים הייתי שכירה בהייטק. ואז התגרשתי. לא הייתה משמורת משותפת, וכל העומס היה עלי. ואז לתת עתיד נתנו לי הלוואה לא גדולה, של 6,000 שקלים וקורסים להעשרה, עיצבו לי אתר, נתנו לי הדרכה ותמיכה – ואני הצלחתי להתקדם ולהביא את עצמי לפתוח סטודיו משלי. העסק הוא משרה מלאה - הסדנאות עצמן, שיווק, פיתוח מוצרים ומיתוג. לבד בלי עובדים. אני עדיין מתנדנדת בין מינוס לפלוס בבנק – אבל המצב הולך ונעשה טוב יותר".

ורד אברהם היא כיום בעלת עסק בו היא מעצבת ותופרת פרטים לחדרי תינוקות. היא גרושה ואם לשלושה. היא עבדה בעבר כמוכרת שכירה וכמלצרית, ופתחה את העסק לאחר שקיבלה הלוואה קטנה והדרכה מ"לתת עתיד".

"מאז ומתמיד רציתי עסק משלי. למדתי עיצוב אופנה במכללה, אבל מצאתי את עצמי עובדת כשכירה וחיה מ-3,000 שקלים בקושי. זה היה נורא", היא מספרת, " אחרי שהתגרשתי החלטתי שהגיע הזמן, אין לי מה להפסיד. תמיד הייתי אופטימית ושאפתי קדימה, עבדתי כמו חמור, עשיתי כל עבודה כדי שלילדים שלי יהיה קל יותר. לפני 15 שנה התחלתי לתפור מדי פעם במכונת התפירה שבחדר שלי, ומוכרת למשפחה ובחברים. אני בונה צעד צעד אחרי צעד. במקביל לעסק אני עדיין עובדת בעבודה נוספת, בטיפול בקשישים, כדי להבטיח מהכנסה לכלכלת המשפחה. יש לי מחברת מאוד מסודרת ומחושבת ואני רושמת כל הכנסה וכל הוצאה. ככה עושים את זה". 

מעוניין/ת להגשים חלום ולפתוח עסק קטן? הגישו בקשה להצטרפות לתוכנית היזמות של "לתת עתיד"