חברי הכנסת דורשים הגבלות על הסיגריה האלקטרונית החדשה: "מפקירים את הציבור למסע ההחדרה של פיליפ מוריס" הוצג דו"ח מרכז המחקר של הכנסת: הגבלות על פרסום ושיווק סיגריות מובילות לירידה בעישון; ישראל מהמדינות המתירניות בפרסום ושיווק סיגריות

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

משנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו: "שר הבריאות ממתין להחלטה של ה-FDA בנושא סיגריית אייקוס" · ח"כ מיקי רוזנטל: "גם אם השר פושע אנחנו לא צריכים להיות שותפים לפשע" · יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג הודיעה כי לוביסטים המייצגים חברות טבק לא יוכלו להיכנס לדיון; בעניין האייקוס אמרה כי "ברירת המחדל צריכה להיות שמדובר במוצר טבק. 

בשום מקום בעולם חוץ מישראל לא מאפשרים לשווק את המוצר הזה ללא הגבלות. מדינת ישראל היתה בעבר מהמובילות במדיניות מניעת עישון וכיום היא בתרדמת בכל הנוגע להגבלות על סיגריות" דיון ער התקיים הבוקר בוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, כאשר חברי הכנסת דרשו ממשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו להגביל את סיגריית אייקוס של פיליפ מוריס, ולהטיל מגבלות שימנעו את מסע הפרסום וההחדרה שמגיע לכלל הציבור, ללא מעשנים ולבני נוער שנכנסים לראשונה למעגל המעשנים.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון כי "נושא הסיגריות האלקטרוניות נמצא במחלוקת עולמית כשיש מספר גישות. המחמירה ביותר זה איסור גורף. אחרי זה אפשרות להסדיר אותן כמוצר זהה למוצר טבק מבחינת הגבלות ואנחנו עובדים על תיקון לחוק שמאפשר להגביל גם סיגריות אלקטרוניות ולהכיר בהן כמוצר טבק. לגבי האייקוס – זה מוצר שמכיל טבק. לא רק חברה אחת מייצרת אבל המובילה שמייצרת היא פיליפ מוריס והחזון העולמי שלה הוא להעביר את כל המעשנים לאייקוס.

החברה הכינה באמת תיק בקשה לFDA כמו שמגישים לבקשה של תרופה. ההחלטה אמורה לשנות את כללי המשחק. ההחלטה של שר הבריאות היא להמתין להחלטה". משמעות ההחלטה היא כי כרגע לא מוטלות הגבלות על שיווק המוצר.

חברי הכנסת יצאו נגד החלטה זו. יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "למה בכלל דנים בזה ולא ברור שזה מוצר טבק? אנחנו מחכים ובינתיים רואים את מסע ההחדרה הזה, לבני נוער, ברשתות החברתיות, למעשנים חדשים. אני הצעתי לאמץ את השיטה שבה קודם כל אסור אלא אם מוחלט שמותר. למה בברירת מחדל אצלנו מותר?". ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "יש עקרון הזהירות המונעת. יש מוצר חדש. תעשו ניסויים במדינות אחרות לא על חשבון הישראלי". לאחר מכן הוסיף כי "אנחנו לא מונעים פרסום ושיווק ועושים פה פשע נוראי. יש צל כבד על השיקולים של השר. אם השר פושע זה לא אומר שצריכים לתת יד למדיניות הפושעת שלו ולאפשר פרסום סיגריות, ניסויים בבני אדם באמצעות הסיגריות האלה, ובאי מניעת הפרסום כמו שמקובל בעולם. אנחנו שותפים לפשע אם אנחנו לא מונעים".

ח"כ יעל גרמן אמרה כי "כמה ציניות. ראו שמדינות העולם מצליחות להפחית את העישון אז המציאו מוצר חדש ועד שנדע כמה זה מזיק מה יהיה? אותם צעירים מתמכרים, אותם צעירים שהצלחנו למנוע מהם בזה שהגבלנו את הפרסום בצורה כלשהי.

אין לי ספק שהגרף שהלך וירד יתחיל לעלות והאחריות תרבוץ על משרד הבריאות, ואנחנו כאן יושבים ומתריעים ודורשים שמשרד הבריאות יאסור על השיווק והפרסום עד שיתבררו הפרטים". גרוטו השיב כי "החקיקה הישראלית לא מאפשרת לנו כרגע לאסור בכלל. לגבי מגבלות פרסום אנחנו רוצים מאוד לקדם את האיסור פרסום גורף ואת האזהרות הגרפיות על הקופסאות. השר כבר אישר את הרחבת המקומות הציבוריים האסורים וביטול חדרי עישון".

ח"כ עבדאללה אבו מערוף אמר כי "הכיוון טוב. איסור פרסום בחקיקה זה פתרון חשוב ואין דרך אחרת. אם יהיו חוקים להרתעה זו הדרך". ח"כ יהודה גליק הוסיף כי "אין שום סיבה שלא יכולים להגיד שיש פה סכנה ושתהיה הוראת שעה לעצור את הדבר הזה.

לאסור ג'אנק פוד כן ידעתם ואת זה לא?".

דר חגי לוין מההסתדרות הרפואית הציג נייר עמדה ואמר כי "פיליפ מוריס מייצרים מוצר שהורג אנשים ואנחנו משרתים אותם. אין מדינה בעולם שמאשרת שיווק של אייקוס בלי שום מגבלה, אין תופעה כזאת. לפי העמדה המשפטית ברור שזה מוצר טבק. היעדר הוכחה זה לא אומר שזה מופחת סיכון. המוצר הוא סם ממכר. מסוכן לבריאות. בינתיים המקרה ממחיש את הנזק של השיווק והפרסום. שמים דוכנים באמצע הרחוב ומשווקים.

עושים מסיבות מיוחדות. לא היינו מאמינים שבמדינה שלנו נגיע למצב הזה".

חוקר המרכז המחקר של הכנסת רוני בלנק הציג את מחקרו בנושא איסור פרסום ושיווק של סיגריות (מצורף להודעה). לדבריו, בהסתמך על שורה ארוכה של מחקרים, המסקנה היא כי יש להגבלות על פרסום ושיווק סיגריות השפעה על העישון: "בדו"ח מופיעים תשעה סוגי הגבלות כאשר הבולטים שבהם היו איסור פרסום גורף, חיוב הצבת אזהרות בכתב, וגם אזהרות גרפיות. לפי הדו"ח האזהרות הגרפיות יעלו את המודעת לנזקי העישון ויביאו בסופו של דבר לצמצום העישון. היעילות תעלה אם ישלבו אותם בחפיסות אחידות. נעיר כי מספר מחקרים מצאו כי גורמים חיצוניים יכולים לשמש טריגר לעישון ולעודד קנייה לא מתוכנת של סיגריות".

ח"כ זנדברג אמרה כי "במחקר שהצגת מחולקות רמות האיסורים והאזהרות שקיימים מ1 ועד 4, ובעצם דיווחת שמדינת ישראל נמצאת בין הרמה הראשונה לשנייה, כלומר ברף הנמוך בשליש התחתון של האיסורים. ראינו את זה גם בדיונים קודמים - היתה התקדמות ונעצרה ומאז מדינת ישראל נכנסה לתרדמת בכל נושא האיסורים וההגבלות".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, תקף את גרוטו וקרא לו להתפטר.

לדבריו, "יש מדינות שאסרו על מכירת האייקוס. ההיצמדות ל-FDA כאילו אנחנו לא מדינה עצמאית זה תירוץ קלוש. יש את ניו זילנד שלא מוכרת בכלל, אוסטרליה בדרך לשם, אין שום מדינה שבאופן הנוכחי משווקת את המוצר הזה. עברו חודשיים מהתחקיר של מסך עשן שבו נפגשת עם חברות סיגריות. אתה צריך להתבייש ולהתפטר. אתה שוער חלש, אתה מתכופף ואתה לא שומר עלינו". גטניו, אשר העמותה שהוא עומד בראשה הגישה עתירה נגד המכירה החופשית של סיגריית האייקוס, עדכן עוד כי "קיבלנו את צו הביניים מהשופט מזוז - תוך ששה ימים צריכים להשיב לנו עליו. אנחנו מאוד מקווים שמישהו יוריד את השר מהעניין והעתירה תתייתר".

ח"כ זנדברג סיכמה את הדיון: "ההתרשמות שלנו היא שראינו שמשרד הבריאות מתקדם לאט מדי ומעט מדי. אנחנו מדברים כאן על שורה של צעדים מאוד אפקטיביים שנדרשים.

ישראל נמצאת מאחור וקיימים צעדים אפקטיביים – אזהרות גרפיות, חפיסה אחידה, הגבלות או איסור על קידום מכירות ושיווק, פרסום באינטרנט וברשתות החברתיות שכרגע פרוץ לחלוטין והפרסום הסמוי בטלוויזיה שאני כבר מודיעה שנפנה בבקשת חופש מידע לדעת האם יש כיום תוכניות שמקבלות כיום כסף על עישון".