אחד מפרויקטים הבנייה הגדולים ביותר במרחב העירוני בשנים האחרונות, הוא פרויקט תמ"א 38.

מבנים בערים רבות עוברים פרויקט זה, אשר נועד לחזק אותם מפני רעידות אדמה וכן להרחיב אותם בצורות שונות, כולל בנייתן של קומות נוספות והוספת דירות חדשות, הרחבת הדירות הקיימות, שינוי חדר המדרגות, הוספת מעליות ועוד.

פרויקט תמ"א 38 מעסיק צוותים רבים של אנשי מקצוע בתחומים נרחבים, בראש ובראשונה יש צורך כמובן בקבלן וצוות בנייה אשר מכיר את הנושא ויודע כיצד לפתח אותו. לצד צוות זה יש צורך לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין, אשר גם לו יש חלק מהותי בהצלחת הפרויקט.

בחירת שמאי מקרקעין עבור פרויקט תמא הוא לא דבר של מה בכך. שכן עולה שאלות שונות, ראשית, האם השמאי מכיר את הפרויקט ויודע כיצד לספק דו"ח מלא אודותיו, שנית, וזה חשוב לא פחות, כיצד ומי אמור לבחור את השמאי, על בסיס מה וכיצד קובעים האם לקבל את מסקנותיו.

לשם כך נסביר בחלק הבא של המאמר, מדוע חשוב להזמין שמאי מקרקעין עבור פרויקט תמא, וכן, כיצד בוחרים בצורה חכמה שמאי שיוכל לשרת את צרכי הפרויקט בצורה האופטימאלית.

בחירת שמאי מקרקעין לפרויקט תמא – מדוע צריך שמאי מקרקעין לפרויקט?

שמאי מקרקעין כידוע, מספק לנו מידע אודות ערך הנכס, המבנה והקרקע עליה הוא יושב. במסגרת פרויקט תמ"א 38, אחראי שמאי מקרקעין על הערכת שווי הדירות בפרויקט, הערכת השווי שהקבלן מספק לדיירים לגבי השאלה בכמה ערך הדירות יעלה בעקבות הפרויקט, כמו כן שמאי מקרקעין יכול לבדוק את ערך המבנה והאם יחול בו שינוי בעקבות הפרויקט.

בחירת שמאי מקרקעין לכל פרויקט נדל"ן, בפרט תמא 38, הוא חשוב מאוד. שכן אחרת, הדיירים והקבלן יעבדו על הערכות שאינן מבוססות על נתונים, וייתכן מאוד שיהיו מאוד רחוקות מהמציאות. שמאי מקרקעין, אומנם, לא יכול לספק תמונה אמיתית במאה אחוז, מאחר והוא לא יודע בוודאות מלאה מה יקרה, אך הוא יכול לתת הערכה על פי בסיס נתונים שהוא אוסף לשם כך. זה מאפשר לדיירים לדעת, כמה כסף הם אמורים להרוויח מהפרויקט והאם הוא משתלם להם, אל מול גודל ההוצאה.

אחת השאלות החשובות בתהליך של בחירת שמאי מקרקעין היא, מי שוכר את שירותיו. סביר להניח שהקבלן ירצה להזמין שמאי מטעמו בשביל להגדיל את הערכה, הדיירים ירצו להזמין שמאי מטעמם, בשביל לקבל הערכה מציאותית יותר. ברור מאליו, ששני השמאים צריכים לספק הערכה אמיתית ולא מומצאת על פי מי שהזמין אותם.

בשביל לפתור את הדילמה, רצוי שיהיה זה שמאי מקרקעין אובייקטיבי שלא עובד עם הקבלן וכן לא קשור בשום צורה שהיא לדיירים. כך הוא יוכל לספק חוות דעת אמינה ומקצועית על בסיסה יהיה ניתן לעבוד.