אושרה בטרומית: הצעת חוק לשמירת הפיקדון לחיילים המשוחררים של חה"כ מיקי לוי. ח"כ לוי: "החזרנו את הכסף ששייך לחיילים. זו הדרך הצנועה של המדינה לומר להם תודה על שירות ארוך". מליאת הכנסת אישרה היום (יום ד') בצהריים את הצעת החוק לשמירת הפיקדון לחיילים המשוחררים של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). 32 חברי כנסת תמכו בהצעה, 2 נמנעו ולא היו מתנגדים. על פי ההצעה כספי הפיקדון של חייל שהשתחרר אשר לא נוצלו, ייכנסו אוטומטית לחשבונו לאחר 7 שנים.

חה"כ מיקי לוי. צילום: אלעד גוטמן
חה"כ מיקי לוי. צילום: אלעד גוטמן

 

כיום ניתן להשתמש בכסף ב - 5 השנים הראשונות רק לאחת משש מטרות הקבועות בחוק: לימודים, נישואין, דיור, הקמת עסק, הכשרה מקצועית או לימודי נהיגה ברכב. לאחר מכן ניתן להשתמש בכסף לכל מטרה במשך שנתיים, ולאחר 7 שנים כספי הפיקדון נמחקים במידה והחייל המשוחרר לא משך אותם.

פיקדון של חיילים משוחררים נע בטווח של 13,000 שח לחייל ששירת שנתיים בתפקיד עורפי ל28,000 שח לחייל ששירת 3 שנים בקרבי. על פי נתוני הקרן לקליטת חיילים משוחררים, בשנת 2014 איבדו כ- 3000 חיילים משוחררים פיקדונות בסכום כולל של 6.4 מיליון שח. 

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אני מברך על החלטת ועדת השרים לחקיקה ומודה לשרת הקליטה ושר הביטחון שתמכו בחוק ואפשרו לו לעבור. 

צריך להחזיר את מיליוני השקלים בחזרה לחיילים. הכסף שמעמידה המדינה לחיילים המשוחררים בפיקדון שייך להם. החיילים הללו שירתו את המדינה והרוויחו את הכסף ביושר ובדין והם זכאים לו. אין שום סיבה בעולם שהמדינה תמחק לחיילים את הפיקדון לאחר 7 שנים גם אם לא עשו בו שימוש. 

הצעת החוק תחזיר לכיסם של החיילים המשוחררים מיליוני שקלים שהולכים לאיבוד וחוזרים לקופת המדינה בכל שנה. חובה לתקן את העוול הזה. 

זו הדרך הצנועה של המדינה ושל החברה הישראלית לומר תודה לחיילי צה"ל על שירות ארוך ולעזור להם כלכלית במשהו בחייהם האזרחיים". 

יש לציין כי הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לאחר ששרת העלייה והקליטה סופה לנדבר הגישה ערר על ההחלטה הקודמת של ועדת השרים שדחתה את החוק. זאת לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן התערב וביקש לדחות את ההצבעה שתוכננה במליאת הכנסת כדי לתמוך בחוק. על פי ההסכמה תיקון החוק ישתלב בתוך הצעה ממשלתית רחבה יותר שתובא בתקופה הקרובים להצבעה.