ח"כ אלאלוף בדיון הדחוף שכונס בשל שריפתה למוות של טובה קררו ז"ל: "חייבים לחנך את הציבור לנהוג אחרת". שר הבריאות: "חייבים לשנות את האכיפה" • מנכ"ל שירותי בריאת כללית: "אנחנו סובלים מדמנציה חברתית – מזדעזעים היום ושוכחים מחר". ועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), קיימה הבוקר (ד') דיון דחוף על האלימות במערכת הבריאות, בשל האירוע הקשה בקופת חולים כללית בחולון אתמול, בו נשרפה למוות האחות טובה קררו ז"ל.

אחיות בקהילה - עושות עבודת קודש. צילום: אילוסטרציה
אחיות בקהילה - עושות עבודת קודש. צילום: אילוסטרציה

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, פתח את הדיון בדקת דומיה לזכרה של קררו ז"ל וציין גם את הנתונים הקיימים לגבי אלימות כנגד סגלי הרפואה – 36% חוו אלימות פיזית, 75% חוו אלימות מילולית ורק-11% בחרו ללכת למשטרה להתלונן על כך. יו"ר הוועדה הוסיף: "האלימות קיימת בכל פינה בחברה שלנו ועולם הרפואה סובל במיוחד מאלימות כלפי צוותים רפואיים. אנחנו חייבים לחנך את הציבור לנהוג אחרת. לא נשלים עם האלימות הפושה בחברה הישראלית".

שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), הגיע לדיון הוועדה ואמר: "מה שקרה אתמול צריך לזעזע את אמות הספים בארץ. הרופאים והאחיות עושים עבודת קודש, בתנאים לא תנאים, ואני לא מוכן לקבל ביטויים או אמירות שלפעמים הם מביאים את האלימות על עצמם. המשרד יקיים דיונים בימים הקרובים מה לעשות, ולא בטוח שמאבטחים בכל כניסה לכל סניף זה פתרון יעיל ואפשרי, אבל בהחלט נבחן את קידום נושא האכיפה, אולי אף בחקיקה. כיום חולף זמן רב עד שמטפלים בתלונה והענישה נמוכה ממילא, ושני אלה צריכים להשתנות, בכדי לייצר הרתעה. אסור גם לזלזל באלימות המילולית והשינוי צריך להתחיל כבר ממנה". שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום: איציק הררי - דוברות הכנסתYaacov Litzman credit Izik Harari Dovrut Hakneset 69a01

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "יש לדאוג לאכיפה מוגברת יותר של הביטחון האישי של צוותים וגם לשפר את התנאים הפיזיים והשכר בכל הארץ. אני מתקשה להבין מדוע הוחלט להשבית את מערכות הבריאות כאות הזדהות. יש להביע הזדהות אך לחשוב על צעדים עם הפנים קדימה לשיפור, במקום לפגוע בציבור באופן קולקטיבי". אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, הגיבה: "לא מצאתי דרך אחרת להביע מחאה על העניין שקרה מלבד השביתה. אני אחות ותיקה ובמשך שנים על גבי שנים הבאנו את האלימות המילולית והפיזית לפה ודבר לא נעשה. צריך להביא למצב שהצוות הרפואי ירגיש בטוח ויידע שיחזור הביתה בשלום".

אלי דפס, מנכ"ל שירותי בריאות כללית: "כל מאבטח אצלנו עובר הדרכה ע"י המשטרה, אל ככל שאירוע יורת קיצוני, כך היכולת להעריך שיתקיים ולהתכונן אליו פוחתת. אנו במערכת הבריאות עוסקים במניעה, וכדי למנוע את המקרה הבא, חייבים לטפל בלחץ ובשחיקה. מערכת הבריאות צריכה לקבל טיפול יסודי הרבה יותר ממה שנעשה בשנים האחרונות, אבל אנחנו כחברה סובלים מ'דמנציה חברתית' – מזדעזעים היום, שוכחים מחר ועוברים הלאה. אני מקווה שלא נעבור הלאה ונטפל במערכת ביסודיות מעתה".

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "לשרוף אחות רחמניה זה דבר שלא ברא השטן ונכון לציין אותו בשביתה, כדי להראות שלא עוברים לסדר היום. החברה שלנו כולה חייבת לשנות את סדרי העדיפויות ולהבין שמשרד הבריאות הוא לא פחות ממשרד הביטחון בחשיבותו ובהשקעה הדרושה בו. כולנו משתתפים בצער המשפחה של חיילת במערכת הבריאות שנפלה בעת מילוי תפקידה"

פרופ' ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "מערכת הבריאות היא רווית מתחים, שגוברים ככל שתור מתארך וככל שיש פחות מיטות. אין לעולם הצדקה לאלימות אבל חייבם לטפל מערכתית בכל הבעיות. דרשנו וקיבלנו שוטרים במדים בבתי חולים, כפיילוט שהצליח, ועתה אנו מבקשים להרחיבו. נוכחות שוטר במדים היא גורם מרתיע ומשרה ביטחון לצוות כאחד. צוות מאוים אינו מתפקד ולא מטפל טוב בחולים, ולכן באלימות יש נזק היקפי לכלל החולים".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי): " אני זוכרת, כאחות, את המציאות הקשה, שרק מחמירה בחורף, בו לא מצליחים להוריד את הלחץ העודף. חייב להיות כאן דיבור בלתי פוסק על הורדת העומס על הצוותים הרפואיים, יחד עם יצירת הכנה עליהם, גם בבתי החולים וגם בקהילה. אסור שמהישיבה הזו תצא כל אמירה לגבי הסיבות שבגינן משיהו בוחר לבוא מהבית עם חומר הצתה ועושה בו שימוש. אסור לאפשר אף מידה של לגיטימציה לכך".

שושי גולדברג, אחות ראשית וראש מנהל הסיעוד במשרד הבריאות: "זה יום קשה עבורי ועבור עשרות אלפי האחיות בישראל. ביום קשה, כחלק מהחשיבה על קידום הפתרונות, חשוב גם לחזק את המקצוע שלנו ולהוביל אותו קדימה. טובה ז"ל ייצגה את הערכים של המקצוע שלנו – מסירות אין קץ, חמלה, אנושיות, שמחה בהגעה למקום עבודה – אותו מקום שרק בו עבדה מעל 30 שנה והכירה את כל קהל הלקוחות. אלו ערכים שבחינוך להם, בכל החברה, יש כדי לשפר אותה, ולכן יש לחזק את האחיות העומדות בחזית ואת המקצוע כולו".