וועדת הכספים אישרה דיון מהיר על השלכות התחזקות השקל ומדיניות משרד האוצר ובנק ישראל ח"כ זנדברג "הגיע הזמן שהכנסת תקיים דיון על הר הדולרים של בנק ישראל ותשקול שימוש בכלים נוספים" אושר היום, יום ג' ה- 14.03.17, דיון מהיר בוועדת הכספים לבקשת ח"כ תמר זנדברג בנושא "התחזקות השקל וההשלכה על המשק הישראלי – מדיניות בנק ישראל ומשרד האוצר".

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

 

לדברי ח"כ זנדברג, "לאחר שנים של שימוש בכלי מדיניות של רכישת דולרים, יתרות המט"ח של בנק ישראל הגיעו למעל 100 מיליארד דולר, כאשר תופעת התחזקות השקל רק הולכת ומתרחבת. ההחלטה על המשך רכישת הדולרים מתקבלת כיום ללא פיקוח ציבורי או שקיפות כלפי הציבור.

חה"כ תמר זנדברג הוסיפה "להתחזקות השקל יש השלכות הרסניות על הייצוא הישראלי, ואל מול הניסיונות של בנק ישראל להגן על הייצוא, יש לשקול שימוש בכלים נוספים שימנעו צמיחה נוספת בכמות הדולרים בהם מחזיק בנק ישראל". tamarzandberg1 a334e

ח"כ זנדברג הגישה בעבר הצעת חוק שביקשה לבטל את הפטור ממס על השקעות של ספקולנטים זרים באג"ח ישראלי, בזמנו היא טענה "כי רכישות הדולרים לא יוכלו להימשך לעד ושאל שר האוצר להתעשת". לאחר שממשלת ישראל הקודמת והנוכחית סירבה להשתמש בכלי מדיניות נוספים בנושא, ח"כ זנדברג פנתה אל יו"ר ועדת הכספים גפני בבקשה לקיים דיון מהיר על ההשכלות על היצוא הישראלי ובחינה של כלים נוספים להתמודדות עם התופעה, כגון מיסוי עסקאות מט"ח ספקולטיביות וקצרות מועד.