פתיחת מסעדה היא הגשמת חלום בעבור אלו האוהבים לבשל ולארח. אמנם רבים חולמים על פתיחת עסק בתחום המזון, אך לא כולם אכן מגשימים את החלום. אלו שכן מעזים ומגשימים את החלום מגלים עולם של אתגרים, טעמים, תחרות עסקית, שיתופי פעולה בינלאומיים ושאר חוויות.

פתיחת מסעדה
פתיחת מסעדה

דוחות סטטיסטיים הבוחנים נתונים של הקמת עסקים בתחום המזון בישראל מצביעים על אחוז גבוה של עסקים הנסגרים כבר במהלך שנת הפעילות הראשונה שלהם. אם אתם מתכננים פתיחת עסק בתחום המזון, אתם בוודאי שואלים את עצמכם כיצד תוכלו להגדיל את הסיכויים של המסעדה שלכם להצליח? מה מאפיין עסק מצליח בתחום המזון? על כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם.

מהו המועד הנכון?

הכול מסכימים כי פתיחת מסעדה הנה משימה מורכבת, אשר מתאימה רק לאלו מאיתנו שאינם חוששים מעבודה קשה. הצלחה בתחום המסעדנות אינה קלה ואם אכן תגיע – זה יקרה רק לאחר עבודה קשה שלכם. עליכם לשאול את עצמכם בכנות האם אתם מסוגלים להקדיש את רוב זמנכם לעסק? האם זהו הזמן הנכון בעבורכם להקים את המסעדה?

ניהול עסק בתחום המזון ידרוש את רוב זמנכם, ולכן יהיה קשה לשלב ניהול מסעדה עם גידול ילדים קטנים או עם לימודים. במקרים כאלו, כדאי יהיה לדחות את הקמת המסעדה בכמה חודשים או במספר שנים.

תוכנית עסקית למסעדה

כל עסק חדש באשר הוא זקוק לתוכנית עסקית מפורטת ומקצועית. אין להקל ראש בחשיבות התוכנית העסקית או בתרומה של יועץ עסקי מנוסה ומקצועי להצלחת העסק שלכם. ייעוץ מקצועי נכון יסייע לכם להימנע מטעויות של מתחילים. היועץ הנכון יכוון אתכם כבר בשלבים מוקדמים אל הדרך הנכונה להצלחה וילמד אתכם הרגלי עבודה נכונים, שיטות ניהול עובדים וכספים, האצלת סמכויות וכן הלאה.

כדאי לדעת, פתיחת עסק בתחום המזון היא חלום שמתגשם בעבור חובבי קולינריה – התהליך כולו מביא עמו אמוציות חזקות, יצרים ולא מעט דרמה. אם גם אתם שייכים לקבוצת האנשים הזו, עבודה על פי תוכנית עסקית חשובה מאוד בעבורכם ותבטיח כי תישארו עם 2 רגליים על הקרקע ולא תיסחפו יתר על המידה.

מיהו קהל היעד שלכם?

מיהו הלקוח הממוצע שלכם? מה הקהל שלכם מצפה לקבל? האם העסק אכן עונה לצרכים ולציפיות של הלקוח הממוצע? האם המיקום תואם את אזור הבילוי או העבודה של הלקוח הממוצע שלכם? איזה ערך מוסף מעניקה המסעדה שלכם? למה כדאי ללקוחות שלכם לבחור בכם? איך אתם גורמים ללקוח לחזור שוב אליכם וגם להמליץ לחברים?

כל בעל מסעדה מתבקש להגדיר את קהל היעד שלו, לעצב בהתאם את בית העסק, לבחור את המיקום, לפרסם, לנתח את ההצלחות והכישלונות, להפיק לקחים ולזכור כי ארוחה במסעדה היא סוג של בילוי. הענף מאוד תחרותי, ולכן כדי לחוות הצלחה אמיתית, על המסעדן לספק ללקוח חווייה נרחבת יותר מאשר רק אוכל טוב.

מי יודע יותר טוב ממני?

הרבה מאוד מסעדנים בישראל סבורים כי הם יודעים היטב איך לנהל את תקציב העסק, הפעילות השיווקית, יחסי הציבור, גיוס העובדים, עיצוב המקום, המטבח ולעתים גם לבשל את האוכל ולבנות את התפריט. חשוב להבין כי כל אחד מהסעיפים הללו קריטי להצלחת המסעדה. בכדי להצליח, עליכם לדעת להקיף את עצמכם באנשי מקצוע טובים בתחומם. כך למשל, בעל מסעדה ללא ניסיון בשיווק יחסי ציבור זקוק לייעוץ של אנשי מקצוע. ממש כפי שנעקוב אחר הנחיות של רופא כך נעקוב גם אחר הנחיות של יועץ שיווק/יחסי ציבור/קולינריה/עיצוב ועוד.

הון

היזמים מתחלקים ל-2 קבוצות עיקריות : קבוצה של בעלי הון עצמי שברשותם יש הון מספק להקמת העסק מחד וקבוצה של אלו הנוטלים הלוואות למימון הקמת העסק מאידך. אם אתם מבקשים לקבל הלוואה להקמת עסק, כדאי לזכור כי כל הלוואה יהיה עליכם להחזיר בשלב כלשהו. נהלו את הכספים באחריות וחפשו מקור מימון המספק הלוואות לעסקים קטנים בתנאים טובים (הקרן לעידוד עסקים קטנים למשל).

רגע לפני סיום

אתם עומדים בפני הרפתקה, יהיו רגעים של הצלחה, רגעים של קושי ואתגרים רבים. במהלך הדרך תכירו אנשים חדשים ותלמדו לא מעט על עצמכם ועל תחום חדש ומרתק. שיהיה המון בהצלחה!