בשורה דרומית: נשים בדואיות נכנסות לעולם היזמות העסקית. לאחרונה הנגב והדרום עדים לתופעה חדשה בחברה הבדואית של יותר ויותר נשים המחליטות להקים עסק עצמאי משל עצמן. בסוף חודש מרץ יתקיים בישוב תל-שבע שבדרום שוק בדואי מקומי שיציג את מיטב התוצרת של בעלי ובעלות עסקים בדואיים מקומיים. בשוק ישתתפו גם נשים יזמיות שפתחו עסק ומקבלות ליווי עסקי צמוד ממעוף, הזרוע הביצועית של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, סניף רהט והישובים הבדואיים.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

 

לאור הצלחת אירועי שוקראן במהלך פסטיבל 'דרום אדום', וכחלק מפעילות מעוף לקידום נשים ויזמות עסקית, נפתח לאחרונה קורס שבועי בשם "יוזמות עסק". הקורס, המתקיים לראשונה בישוב תל-שבע שבדרום, מאפשר לנשים לממש את כישוריהן, לפתוח עסקים, להשתתף בשווקים מקומיים, המאורגנים על ידי מעוף סניף רהט, ולקבל ייעוץ עסקי ראשוני.

הנשים המשתתפות בקורס בעלות עסקים מתחומים שונים ביניהם: קוסמטיקה, תפירה ותיקון שמלות, אפיית עוגות לאירועים ומאפים ללא גלוטן, כתיבת ברכות והקדשות ע"ג ספלים, ריקמה מסורתית, מוסדות חינוכיים פרטיים לסיוע בשיעורי בית ועוד.

ממעוף סניף רהט והישובים הבדואיים נמסר כי כשישים אחוז מהנשים שהשתתפו בקורס "יוזמות עסק" ובשווקים השונים כבר נרשמו לקורסי המשך. "רשימת הממתינות לקורס הבא כבר הולכת ומתארכת וקורס נוסף יפתח בקרוב, בנוסף לקורס שיפתח בשבועות הקרובים בישוב שגב שלום" מסרה ג'לילה אל קארנאווי, מנהלת ליווי עסקי, המטפלת בכל הפרוייקטים הקשורים ביזמות נשית, סניף מעוף רהט.

סוהיר זעאתרה, מדריכה ומלווה את היזמיות מטעם מעוף, מסרה בתגובה: "קיים צורך רב בשטח לעידוד וקידום עסקי נשים. נשים רבות מקבלות רעיונות והשראה מהחשיפה באינטרנט ומחפשות דרכים להביא לידי ביטוי את היכולות והכישרונות שלהן. אבל חסרה להן הבנה לגבי כל התחום העסקי: הקמה וניהול עסק, גם עסק קטן וביתי, תימחור, היכרות עם קהלי היעד השונים ודרכי הפניה אליהם. הקושי הגדול של כולן ,שבו אני נתקלת שוב ושוב, הוא הערכה נמוכה של עבודת ידן. על הנושא הזה אנו עובדים לאורך כל הקורס ומשנים את הגישה, ההערכה העצמית והביטחון".

אודות המעוף: המעוף הוא מערך השטח הארצי של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, במטרה לסייע לעסקים ויזמים. סניפי המעוף מציעים את כלל כלי הסיוע של הסוכנות ליזמים בתחילת דרכם ולבעלי עסקים קטנים ובינוניים, בהתאמה לצרכי העסק והפיתוח האזורי וזאת תוך ליווי העסק לאורך זמן. המעוף מספק לעסקים שירותים שונים, ביניהם מתן מידע על כלל כלי הסיוע הקיימים בשוק, מיפוי עסקי ומיפוי צרכים, הפנייה לשירותי ייעוץ מקצועי מסובסדים, ליווי בתהליכים ביורוקרטיים, ביצוע הדרכות וכנסים מקצועיים, הפנייה למקורות מימון ועוד. מטרות המעוף לפתח ולקדם עסקים בכל ענפי המשק וליזום פיתוח אזורי, להוות מרכז שירות ומידע, לפעול לשיפור ההכנסה ואיכות החיים של אוכלוסיות מגוונות, ולהציף את צרכי השטח אל הרשות המחוקקת ומשרדי הממשלה.