יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: הטיפול בהכשרת מתקיני הגז והתקנת צוברים פרוץ לחלוטין וחיי אדם נמצאים בסכנה – ואם לא נטפל בכך האסון הבא כבר בפתח. היו"ר כבל אמר את הדברים בישיבה שקיימה הוועדה בנושא הכשרת הטכנאים, בה נחשף חוסר הסדר בענף, והודיע כי הוועדה תטפל בכך בתקופה הקרובה;

כלים
"האסון הבא כבר בפתח" צילום: אילוסטרציה
"האסון הבא כבר בפתח" צילום: אילוסטרציה

מוקדם יותר החלה הוועדה לדון בהצעת החוק שנועדה לאפשר הטלת עיצומים כספיים על חברות שיפגעו בתחרות בענף הגז הביתי – והיו"ר כבל מתח ביקורת על חברי כנסת שניסו לעכב את הדיון. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבות שעסקו במשק הגז הטבעי, ודנה במחסור החמור של טכנאי הגז הביתי ובהצעת החוק שנועדה לאפשר הטלת עיצומים כספיים על חברות שיפגעו בתחרות בענף. 

הישיבה שעסקה במחסור בטכנאי הגז התקיימה לבקשת חברי הכנסת עיסאווי פריג' ועבד אל חכים חאג' יחיא, שטענו כי קיים מחסור של למעלה מ-250 טכנאים וכי המדינה מערימה קשיים על הכשרת טכנאים חדשים. היו"ר כבל ביקש לקבל פרטים מלאים אודות הלימודים, ההכשרה והפיקוח על הטכנאים, הבהיר כי מדובר בנושא שנוגע בחיי אדם.

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי בניגוד לבעלי מקצועות אחרים, כמו רופאים או רוקחים, טכנאי גז צריכים לחדש רישיון כל תקופה מסוימת ונוצר צוואר בקבוק בהארכה. הוא הוסיף כי יש לא מעט טכנאים שפועלים ללא רישיון ואמר כי יש כשל בכל הנוגע להכשרה. מנהל תחום הנדסת הדלק במשרד האנרגיה, יהודה גסנר, ציין כי בישראל יש כ-1,400 בעלי רישיון לעסוק בעבודות גז ביתי, מתוכם כ-100 מתכננים והיתר מתקינים. הוא הוסיף כי מסלול ההכשרה כולל לימודים תיאורטיים, בחינה מעשית והתמחות מעשית. עם זאת, מנהלת יחידת הבחירות במשרד העבודה, מלכה אביטל, אמרה כי אין קורסים בפיקוח המשרד וכי הטכנאים לומדים בחברות הגז. היו"ר כבל אמר כי מדובר בנושאי בטיחות ממדרגה עליונה וכי הוא נחוש לעשות סדר בנושא.

ח"כ מיקי לוי העלה בעיה נוספת הנוגעת להתקנת צוברי הגז. לדבריו, בישראל יש בכל שנה כ-4,700 אירועי גז שחלקם בנס נגמרים ללא הרוגים. הוא הוסיף כי כיום מוטמנים צוברים באדמה ללא כל מיפוי, אישור או יידוע הרשות המקומית והדיירים, וסיפר כי לאחרונה אירעה דליפה בהוד השרון וכוחות ההצעה חיפשו את הצובר הדולף במשך 3 שעות. ח"כ נורית קורן סיפרה כי משפחה גילתה לאחר שנים שיש לה בחצר ביתה הפרטי צובר, וכשביקשה להוציא אותו החברה שהצובר היה בבעלותה סירבה. סמנכ"ל התפעול של אמישראגז, עומר גורדון, אמר כי צוברים לא מותקנים בסתר. יו"ר מרכז הגז, אבי פרל, אמר כי יש כשל של 70 שנה בתיאום בין משרד האנרגיה למשרד העבודה, וצריך להעביר את כל הטיפול בענף למשרד אחד.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי מדובר בדרמה אמיתית, שכן הדבר נוגע לחיי אדם. הוא דרש ממשרד התשתיות לפעול בתיאום עם כל הגורמים ולהעביר לוועדה תוכנית עבודה מסודרת באשר להכשרת טכנאי הגז וכן בכל הנוגע לטיפול בצוברים. הוא אף דרש לדעת כמה צוברים מותקנים בישראל, והאם הרשויות המקומיות וכוחות הכבאות וההצלה יודעים איך להגיע לצוברים. הוא דרש להעביר את התשובות לוועדה בתוך כחודש, והודיע כי כבר בפתח הכנס הבא של הכנסת יכנס את הוועדה לטפל בנושא. "יש כאן כשל ענק ובחלק מהמקומות אנחנו חיים על חביות חומר נפץ", אמר.

מוקדם יותר היום החלה הוועדה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק ההסדרים ולתת למנהל מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סמכויות פיקוח, אכיפה והטלת עיצומים כספיים על חברות הגז הביתי שיפרו את החוק ויפגעו ברפורמה להגברת התחרות בענף. לפי ההצעה, ספק גז שיכביד על הצרכנים להחליף ספק גז צפוי לעיצום כספי בסך 25,000 שקלים. כמו כן, ספק שיציע הטבות בניגוד לחוק ולא יעמוד בכללי שקיפות המידע בחשבונית, בהתאם לרפורמה , צפוי גם הוא לעיצום כספי בסך 25,000 שקלים בגין כל הפרה כלפי כל צרכן.

ח"כ עיסאווי פריג' ביקש לדעת האם החמרת האכיפה והטלת עיצומים תוביל למתן שירות טוב יותר לצרכן, ואף שאל האם העיצומים הכספיים לא ימוטטו את החברות. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא ביקש לדעת כמה פקחים ישנם במשרד האנרגיה. מנהל מינהל הדלק במשרד, חן בר יוסף, אמר כי עד לפני שנה היו במשרד שני חוקרים ו-6 מפקחים, כיום ישנם 7 חוקרים ובעוד חודש וחצי יגיע מספר הפקחים ל-19. הוא הוסיף כי הוא מקווה שההרתעה תהייה כזו שהמשרד לא יצטרך להטיל עיצומים. ח"כ חאג' יחיא וח"כ יעקב פרי ביקשו לדעת כמה פעמים הוטלו עיצומים ובאיזה סכומים. בר יוסף הודה כי בשנים האחרונות לא הוטלו עיצומים, ואמר כי מתוך 7 תלונות שהוגשו התברר ברוב המקרים שאין הצדקה בהטלת העיצום, ויש עוד מקרה אחד שככל הנראה הולך להסתיים עם הטלת עיצום.

חברי הכנסת שאלו שאלות נוספות במהלך הישיבה, והוועדה לא הספיקה לאשר את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. היו"ר כבל מתח על כך ביקורת ואמר כי יש לו הרגשה שמנסים למשוך זמן כדי שכניסת התיקון לתוקף תידחה. "כל זמן שההוראות הללו לא בתוקף חברות הגז החזקות מרוויחות והחלשות נדפקות, שלא יהיה ספק בכוונתי לאשר את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית עוד לפני סיום הפגרה ומי שחושב שזה לא יעבור טועה", סיכם היו"ר כבל.