תערוכה חדשה בגלריית חנקין במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון: אוריגמי ישראלי 2 - המעצב מול הפסל אילן גריבי | סעדיה שטרנברג 29/3/17 – 6/5/17. אוריגאמי ישראלי 2 הינה תערוכה חדשה שתיפתח בגלריית חנקין בחולון המתמקדת בשני יוצרים מובילים בתחום האוריגאמי בישראל – אילן גריבי וסעדיה שטרנברג – המביאים עימם נקודות מבט שונות על האוריגאמי.

כלים
אוריגמי ישראלי 2 - המעצב מול הפסל אילן גריבי | סעדיה שטרנברג
אוריגמי ישראלי 2 - המעצב מול הפסל אילן גריבי | סעדיה שטרנברג

זוהי תערוכת המשך לתערוכה קיפול 2 :  אוריגמי ישראלי שהוצגה ב 2015 בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון בה מיטב אמני האוריגאמי בישראלי הציגו תמונת מצב עכשווית של העשייה הישראלית בתחום: פסלים אקספרסיביים, דמויות מורכבות ומושכות עין של חיות, צורות גאומטריות, תכשיטים וגופי תאורה מעוצבים מקיפולים וכן דגמים הבודקים את אפשרויות הקיפול הגאומטרי לא רק בנייר אלא גם במתכת, עץ, עור, ואף בטון.

התערוכה תוצג בגלריית חנקין בחולון בין ה 29/3/17 – 6/5/17

אילן גריבי מתמחה ביצירת תבניות מחזוריות וקיפולים גיאומטריים. התבניות מנייר שאילן יוצר מעניינות בפני עצמן ואף משמשות אותו לעיצוב מוצרים כגון תכשיטים, גופי תאורה ועוד. לעומתו, סעדיה שטרנברג מכין פורטרטים תלת ממדיים של בני אדם, עצמים שקל לזהותם, וחיות מעוררות אמפטיה. הוא אמן פיגורטיבי, המחפש באוריגמי את האפשרויות האקספרסיביות התמונות בו. גאומטריה ומחזוריות, אם הן בכלל קיימות ביצירותיו, הן משניות.

אולם לצד השוני יש ביניהם מכנה משותף – שניהם יוצרים מקוריים, כל פריט הוא מקורי לגמרי: פרי חשיבתו של האמן הישראלי, ולא תוצאה של מעקב אחרי הוראות של מישהו אחר. את המקוריות ניתן להרגיש גם בגישה של "מחקר ופיתוח" ששני האמנים נוקטים, כאשר כל בעיה אמנותית/קיפולית מותקפת בשיטתיות מכמה וכמה זוויות.

עוד מן המשותף היא המחויבות להרחקת הגבולות של הניתן לביצוע באוריגמי. אילן דוחף את האוריגמי לרמות הגבוהות של העיצוב, הן מבחינת רמת הגימור והן מבחינת המסחריות. גם את גבולות החומר הוא מרחיב, ובודק אפשרויות קיפול לא רק בנייר אלא גם ביריעות עץ, בד, פליז, נירוסטה אף זכוכית.

סעדיה מנסה להרים את האוריגמי ממשחק ילדים לאמנות פיסולית לכל דבר. הוא מעצים את האפקט האקספרסיבי, בין השאר ע"י צמצום מספר הקפלים ושימוש בקיפולי עקומה במקום קווים ישרים.

ולבסוף, המשותף לשני האמנים היא האהבה לחומר הבסיסי - נייר - ולטוהר שיטת היצירה השומרת על שלמותו. כי הרי הנייר לא נחתך, ואין חלקים נפרדים שהודבקו זו לזו. היצירה נעשתה כולה על ידי קיפול בלבד--ושלמות החומר מורגשת גם בתוצר הסופי וזוהי מהות האוריגמי.

סעדיה שטרנברג התחיל לקפל בגיל 12, בירושלים של שנות השבעים. אחרי לימודים אקדמיים בחו"ל (אמנות ופילוסופיה באוניברסיטות הארווארד ושיקגו). חזר לארץ והציג תערוכת יחיד באוריגמי בגלריית חנקין שבחולון. אצר את התערוכה הבינלאומית הגדולה הראשונה בארץ, במוזאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה (2007). וכיום מציג את עבודותיו בגלריות ומוזאונים ברחבי העולם וכן אוצר תערוכות במוזאונים בארץ ובחו"ל. 

את ספרו "Sculptural Origami" הוציא לאור ב2011. מתמחה בדיוקנאות של בעלי חיים, מעביר הרצאות וסדנאות, יוצר עבודות לקמפיינים פרסומיים.

אילן גריבי, לשעבר סא"ל במילואים שעשה הסבה לתחום האוריגמי, הוא כוכב עולה בתחום העיצוב המציג בתערוכות יוקרתיות ברחבי העולם. לאחר עיצוב ותכנון כ 200 דגמים מקוריים ומספר רב של תערוכות בהן הציג נייר מקופל, גריבי הציב לעצמו אתגר חדש – לקפל חומרים חדשים, בעיקר כאלה שטבעם להתנגד לרעיון קיפולם. כסף (Silver), בד, עור, עץ, זכוכית, פחי ברזל ונירוסטה הם חלק ממסעות החיפוש שהצליחו. כל עבודותיו מקופלות ביד ומתוכננות בקפידה עוד טרם נעשה הקיפול הראשון. העבודות מבוססות על חזרה סיזיפית, דיוק גבוה ומחייבות משמעת וסבלנות. גריבי המרצה במכון הטכנולוגי בחולון; קורסי אוריגמי למעצבים תעשייתיים ולמעצבי פנים, הוא גם היו"ר וממייסדיו של "אוריגאמי ישרא", ארגון אמני האוריגמי בישראל.

פתיחת התערוכה: יום רביעי 29/3/17 בשעה  19:30

גלריה ע"ש חנקין

רחוב חנקין 109,חולון,

טלפון: 035590021

שעות פתיחה:

א-ה 13:00-10:00, 19:00-16:00

שישי 13:00-10:00

שבת 14:00-10:00

הכניסה לגלריה הינה ללא תשלום!