יותר ויותר נשים בוחרות לפנות לבנק הזרע כדי לקבל תרומה שתאפשר להן להגשים חלום ולהפוך לאימהות, בין אם הן נמצאות במערכת יחסים (חד מינית או לא) ובין אם הן משתוקקות להביא לעולם ילד גם אם מחוץ לקשר הזוגי. אז איפה מסתתרות תרומות הזרע, איך עובד התהליך ומה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך?

כלים

איפה נאספות תרומות הזרע?

כיום פועלים בישראל בנקי זרע ציבוריים ופרטיים, בהם נאספות ומאוחסנות תרומות הזרע. תורם הזרע מקבל תשלום סמלי עבור התרומה, ללא כל קשר לזהותו או לנתונים הפיזיולוגיים שלו. יחד עם זאת, יש כמה קריטריונים בסיסיים שנבדקים מבעוד מועד, לרבות גילו של המועמד, המראה החיצוני שלנו, מחלות גנטיות ורקע חברתי. בנוסף מתבצעות בדיקות רפואיות, וצוות בנק הזרע מקיים ראיון אישי עם המועמד כדי לוודא מהימנות. התהליך הזה הוא ללא ספק קריטי, בעיקר כדי להבטיח שתרומת הזרע תהיה איכותית וטובה.

כמות ההזרעות

תרומת זרע יכולה להספיק למספר הזרעות, בתלות באיכותה, ובמקרים שונים היא עשויה להספיק לארבע הזרעות – נתון מרשים ללא ספק. למעשה, הנתון הזה קריטי כשבוחנים את הסיכוי של האישה להרות בעקבות ההזרעות, סיכוי שעומד על היריון אחד לכל חמש מנות זרע. אגב, זה לא אומר שכל אישה צריכה לעבור חמש הזרעות כדי להרות, ויש לא מעט נשים שנכנסות להיריון הרבה קודם, ואף בניסיון הראשון. בנוסף, רצוי (ומקובל) שנשים המבקשות להרות פעם נוספת יקבלו בניסיון השני הזרעה נוספת מאותו התורם.

הכניסה לתהליך

אישה שמעוניינת להרות באמצעות תרומת זרע יכולה לעשות זאת באמצעות בנק זרע פרטי או ציבורי, שם תוכל לבחור תורם מתוך קטלוג המתאר את התורם. הפרטים המרכזיים כוללים גובה, משקל, צבע עור, שיער או עיניים, וגם מוצא ותחום עיסוק. אם את עומדת להיכנס לתהליך את יכולה להיות רגועה ולדעת שהתורמים עוברים בדיקות רפואיות טרם קבלת התרומה, והבדיקות הללו זהות לבדיקות שיידרשו ממך טרם תחילת התהליך. סביר להניח שבשלב זה את תוהה האם תידרשי לעבור גם בדיקות פסיכולוגיות או אבחון על ידי עובדת סוציאלית שתוודא את היכולת שלך לכלכל את הילד. הבשורה הטובה היא שההליך הזה אינו הכרחי על פי החוק, אבל בכל זאת קיימים בנקי זרע שבהם נקבע תהליך מסודר שמטרתו לוודא כי האם העתידית כשירה לתפקד כהורה. התהליך המורכב הזה הוא ללא ספק חשוב מאוד, שכן אם יש משהו שחשוב קצת יותר מחלום האימהות – זהו נושא הרווחה של הילד.