הפללת צרכני זנות בראייה בינלאומית: שגריר נורבגיה ודיפלומטיות משבדיה והולנד השתתפו בדיון ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות. ח"כ עליזה לביא: "יש כאן מודל חזק ומצליח - הגיעה שעתה של ישראל להצטרף למדינות מתקדמות ולעמוד בחוד החנית במאבק למיגור הזנות"

צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי
צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), קיימה היום (ד') דיון מיוחד בהשתתפות שגריר נורבגיה בישראל, ג׳ון הנסן-באוור, סגנית שגריר שבדיה, אלכסנדרה רידמרק, ו-רוז פרדיסקה מהמחלקה הפוליטית בשגרירות הולנד- אשר פירטו על היישום, הקשיים, האכיפה והמעקב של החוק להפללת צרכני זנות במדינות שלהם.

ח"כ לביא אמרה בפתח הדיון: "הזנות עדיין נתפסת במחוזות מסוימים כבחירה וכאקט צרכני לגיטימי, ואין שקר גדול מכך. זנות היא לא בחירה, אלא זו תוצאה של חברה הנכשלת במעגל התמיכה בנשים עם סיפורי חיים קשים. רק בעזרת חקיקה נכונה וסל שיקום ועזרה נוכל לעזור לנשים הללו. הפללת לקוחות היא דבר חשוב ונכון אך לא מספיק - יש לדאוג לשיקום ועזרה לנשים הרוצות למצוא את דרכן מחוץ למעגל הזנות, בצד הגברת המודעות והחינוך להשלכותיה ההרסניות של התעשייה. המודל הנורדי נוחל הצלחה מסחררת ומוביל לירידה חדה בצריכת הזנות. חוק ההפללה בשבדיה הוכיח שכאשר נעשה בצמוד לעבודת הסברה רצינית אפשר לצמצמם משמעותית את היקפי התופעה ולהביא מזור לנשים רבות. הקידום המהלך להפללת צרכני זנות בארץ תהיה בשורה ענקית שתשים את ישראל בשורה אחת עם מדינות מתקדמות שכבר הובילו את המהלך פורץ הדרך . אני רוצה לקרוא לאנשי רוח, שחקנים, מובילים חברתיים להוביל את מיגור התופעה והחקיקה בנושא זה".

שגריר נורבגיה, הנסן-באוור: ״לחוק הפללת צרכני מין חלק חשוב בצמצום שוק הזנות, מניעת סחר בנשים והפחתת הניצול של נשים באשר הן. בנוסף, אנחנו מודעים לכך שקיימת תיירות זנות ולכן החוק אוסר על נורבגים לצרוך מין בתשלום אף במדינות אחרות, וניתן לשפוט אותם על כך בתחומי נורבגיה. בנורבגיה קיים דיון ציבורי נרחב בחוק, כאשר נתונים משנת 2014 מעידים על כך שאכן הייתה ירידה של כ-20% בצריכת מין בתשלום, אך טענת הנגד הינה כי הזנות ירדה למחתרת והפכה אלימה ומסוכנת יותר. הפללת לקוחות היא דבר חשוב ונכון אך יש לנקוט בעוד צעדים בכדי למגר את התופעה - יש לדאוג לשיקום ועזרה לנשים הרוצות למצוא את דרכן מחוץ למעגל הזנות״.

סגנית השגריר השבדי, רידמרק: ״בשנת 1999 עבר בשבדיה החוק להפללת צרכני מין ,אך מכירת השירותים מותרת, בשל ההבנה כי ברוב המקרים המוכר הוא המנוצל והחלש, וכן מתוך רצון לעודד נשים לפנות לעזרה ללא פחד מהרשויות. החוק מתבסס על כך שזנות אינה בחירה חופשית, אלא נובעת מחיים קשים ושוליים חברתיים, ולכן הוא רק מרכיב אחד בתוכנית למלחמה בזנות. המודל הנורדי כולל גם שירותים מקיפים ומצריך שיתוף פעולה בין גורמים שונים בכדי לעזור ליוצאות מהזנות להשתקם. חשוב לזכור כי ההפללה אינה הכל, אלא רק מרכיב במכלול האסטרטגי למלחמה בזנות ובסחר בנשים. לאחר 18 שנים של יישום החוק והמודל, קיימת תמיכה של רוב הציבור ונתונים מוכיחים כי הוא בהחלט עזר למיגור התופעה״.

ח״כ שולי מועלם (הבית היהודי): ״כל מי שמוסר והומניות חשובים לו יבחר לדחות את הזנות, ולמרות הוויכוח הציבורי הכנסת בוחרת להציב רף גבוה. זו שאלה מוסרית בקונסטלציה פוליטית ואנחנו רוצים במושב הקרוב להתקדם עם החקיקה. מבחינתנו ההישג הגדול הוא השילוב - זרוע אחת של הפללה והשנייה של שיקום. אם היינו הולכים רק על הפללה היינו משאירים את הנשים בעולם קשה מאד״.

ח״כ יהודה גליק (הליכוד): ״העניין הזה בראש ובראשונה הוא עניין ערכי וצריך לזכור כי הרפואה הכי טובה היא הרפואה המונעת. מערכת החינוך צריכה לעסוק בחינוך למיניות, להטמיע שיחסי מין ברצון הם חלק מזוגיות בריאה ולא אקט של בידור או פנאי. לדעתי החוק צריך לאסור גם מכירה בנוסף לקנייה כי זו אמירה ערכית, ובתוך החוק צריך להיות אלמנט של חלופת עונש כדי להציע מסלול שיקום. בשלב השני צריך לנהל מאבק של הרתעה, שיימינג וחשיפה של צרכני הזנות - זה מה שאנשים באמת מפחדים ממנו. הטיעון כי הזנות הייתה קיימת עוד מימי התנ״ך אבסורדי, הרי גם רצח היה קיים ודברים נוראים אחרים. המטרה שלנו היא לייצר עולם טוב יותר לא להסתכל על מה שהיה. נושא האונס צריך לצאת מסולם הערכים הנורמטיבי והכנסת חייבת להוביל את המאבק הזה."

פרופ׳ שולמית אלמוג, מנהלת המרכז למשפט ומדיניות באוניברסיטת חיפה: ״במחקר שאני עורכת כעת אנו מראיינות נשים בזנות, שאומרת שעולם ללא זנות יהיה עולם טוב יותר. הן מצפות, יחד עם החוק, למנגנון חזק של תמיכה וחילוץ מהמצב בו הן נמצאות. הזנות מהווה נזק גדול לגברים ונשים בחברה. כל עוד תתקיים הזנות תהיה הטרדה מינית ואלימות כלפי נשים, כי המיניות הנשים מומשגת כמצרך זול וזמין שכרוך בהשפלה וכוח״.

יו״ר הוועדה, ח"כ לביא, סיכמה: ״אני רוצה להודות על השיח המפרה והמסקנה הרשמית והעיקרית היא שהפללת לקוחות עובדת ומשנה סדרי עולם. למדנו מהשגריר שצרכני זנות מגיבים לקנס ולסטיגמה. למדנו משבדיה שצרכנים מגיבים והמודל עובד".

"כאשר נבחרי ציבור ומובילים חברתיים יבואו ויתמכו במאבק וברגע שנקדם חקיקה והממשלה תירתם- נראה שינוי דרמטי. יש כאן מודל חזק ומצליח ויש לאמץ אותו. אסור רק להפליל אלא להחיל מודל כולל, מכיל ומוסרי שדואג לשוליים הנחשלים בחברה. מדינה נמדדת ביחס לפריטים החלשים בה".

"אנחנו מבקשים ממשרד החינוך לשלב בשיעורי כישורי חיים את ההסברה בתחום זה כחובה, להכניס לבתי הספר את ההבנה שזנות היא דבר אסור ואת המשמעויות שלה ואנחנו מקיימים שיח בנושא גם עם הצבא״