התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד האוצר בבקשה להורות לו למסור מסמכים הנוגעים להארכת זיכיון קו צינור נפט אילת אשקלון המופעל על ידי חברת קצא"א. זאת, לקראת פקיעת הזיכיון הצפויה להתרחש בסוף החודש, ועל מנת לאפשר לציבור לבחון את המתווים השונים שהוצעו בקשר להארכת הזיכיון ולהחלת חובות שקיפות ופיקוח עלקצא"א – לאחר שהייתה פטורה מהן במשך עשרות שנים.

כלים
התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד האוצר. צילום: אילוסטרציה
התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד האוצר. צילום: אילוסטרציה

מאז הקמתה בשנת 1968 מחזיקה חברת קצצ"א בזיכיון משנה מהמדינה, לצורך הפעלת צינור הנפט והמתקנים הקשורים בו. החברה נהנית מזכויות נרחבות ומפטורים רחבים מהוראות חוק שונות, וכן זוכה לחיסיון גורף על פעולותיה, אשר הוטל במקור נוכח הרגישות הגיאו-פוליטית שהייתה כרוכה בהקמתה. בין היתר, החברה אינה חוסה תחת תחולת חוק החברות הממשלתיות, עלאף שהיא בבעלות ממשלתית, והיא מתנהלת הרחק מעינו הפקוחה של הציבור.

ביום 25.3.17 עתיד לפקוע הזיכיון. לקראת מועד זה נדונו בין משרדי הממשלה מספר מתווים בקשר עם המשך פעילות החברה והארכת הזיכיון ל-49 שנים נוספות. מתווים אלו כללו הליך חקיקה במסגרתו במקביל להארכת הזיכיון יחול שינוי במעמדה של קצא"א אשר יכלול צמצום של מקצת מן הפטורים הגורפים להם היא זוכה; ולחלופין מתווה במסגרתו הזיכיון יוארך בלאשיחול כל שינוי במעמדה של קצא"א ובזכויות היתר המופלגות מהן היא נהנית.

על רקע הכנות אלו, פנתה התנועה למשרד האוצר בבקשה לפי חוק חופש המידע, בבקשה לקבל פרוטוקולים וחוות דעת שנערכו בנוגע להארכת הזיכיון ולמעמדה המשפטי של קצא"א.

ביסוד בקשת המידע עומד אינטרס ציבורי מן המדרגה הראשונה: מאחר שקצא"א הינה חברה בבעלות ממשלתית, שלה עיסוקים רבים בתחום התשתיות אשר אינם בהכרח נוגעים לענייני חוץ ובטחון, הרי שיש לוודא כי הארכת הזיכיון מנוצלת לשם הטלת חובות השקיפות והפיקוח המוטלים על כל חברה ממשלתית אחרת. לעמדת התנועה, מתווה בו הזיכיון מוארך ללא שיוטלו על החברה החובות מכוח חוק החברות הממשלתיות מנוגד לנורמות בסיסיות של שקיפות שלטונית ולאינטרס הציבורי בביקורת הולמת על פעילותה של חברה המהווה קניינו של הציבור.

זאת ועוד, החלטה המחריגה את החברה מחוק החברות הממשלתיות עלולה ליצור תקדים מסוכן במסגרתו כל גוף ממשלתי שלא ירצה להתנהל על פי החובות המוטלות על חברות ממשלתיות יוכל להתחמק מכך באמצעות בחירה במסלול חלופי מסוג זה.

התנועה סבורה כי נוכח חשיבותו ואופיו הציבורי המובהק של המידע המבוקש, מן הראוי שהמידע המבוקש יובא בהקדם לידיעת הציבור – אשר המידע שייך לו.