רה"מ נתניהו: "עתידן של זמביה ומדינות רבות באפריקה נתון כרגע תחת איום מצד האסלאם הקיצוני, הטרור שהוא מייצר והקנאות שהוא מחדיר בקרב צעירים. אני חושב שזה מאבק בין העבר לעתיד, ואנו ניצבים איתן לצד העתיד והמודרניות". ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בצהריים בירושלים עם נשיא הרפובליקה של זמביה אדגר לונגו (Edgar Lungu). לביקור התלוו שרים רבים ממשלת זמביה: שר החוץ, שרת החקלאות, שרת המסחר, התעשייה והתעסוקה, שר האנרגיה, שר התיירות, השר לפיתוח המים, התברואה ואיכות הסביבה, שר התחבורה והתקשורת ושר הבריאות.

צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מודה לך על הידידות שהפגנת בפגישתנו המרגשת באנטבה. אנו עובדים יחד כדי לחזק ולהעמיק את היחסים בין זמביה לישראל. לפני שנה וחצי פתחתם שגרירות כאן בישראל, ורבים משרי ממשלתך ביקרו לאחרונה בישראל ומבקרים שוב היום כדי לדון בנושאים כגון מים, חקלאות, חינוך, ואוסיף גם ביטחון, הגנה, מלחמה בטרור ותחומים רבים נוספים.

אנו מקווים לשלוח אליכם מומחים שלנו שיסייעו לכם בתחום אנרגיה חלופית, מים ותחומים אחרים בהם נדון היום. אני מצפה לחזק את שיתוף הפעולה בינינו, שחשוב בעיניי לשתי מדינותינו ולשני עמינו. אני יודע שאתה פותח בזמביה מוזיאון לתולדות העם היהודי ובקרוב יוקם גם בית כנסת בעיר הבירה. אני מקווה שיזדמן לי לבקר ביום מן הימים במוסדות הללו ובזמביה בכלל.

זמביה עברה שינוי מרשים וראוי להערכה כאשר הפכה לדמוקרטיה בשנות ה-90. זה מעורר תקווה. אני יודע שאתה שואף להרחיב את נושא פיתוח ההון האנושי וההון הפיזי בזמביה, ובכך מסמן כיוון ברור לעתיד.

אולם, עתידן של זמביה ומדינות רבות באפריקה נתון כרגע תחת איום מצד האסלאם הקיצוני, הטרור שהוא מייצר והקנאות שהוא מחדיר בקרב צעירים. אני חושב שזה מאבק בין העבר לעתיד, ואנו ניצבים איתן לצד העתיד והמודרניות.

אנו גאים מאוד בעברנו, העבר המקראי, ובמאמצינו בעת החדשה לשוב אל אדמתנו ההיסטורית. אנו שואפים לקדם את התקווה לעתיד מזהיר עבור עמנו, ובאותה מידה אנו מחויבים לכך עבור תושבי אפריקה. אני חושב שעלינו לאחוז יחד בעתיד אך גם לעבוד יחד כדי להביס את אותם כוחות השואפים להחזיר אותנו אל עבר אפל.

באחיזתה את העתיד, ישראל שבה אל אפריקה לא רק במובן המילולי. לאחר שביקרנו במזרח אפריקה, בעוד כמה חודשים נבקר בטוגו ובמערב אפריקה, שם יתקיים מפגש פסגה שבו נדון בטכנולוגיה ישראלית בתחומים רבים: חקלאות ומים, הגנה בסייבר, וכל התחומים הטכנולוגיים האחרים.

אני מקווה שיזדמן לנו להיפגש שוב בחודשים הקרובים. בכל מקרה, ברצוני לאשר מחדש בפניך את הידידות בינינו ואת מחויבותנו ליחסים בינינו ומסיבה זאת אני מקבל את פניך על השטיח האדום".