חבר הכנסת מיקי רוזנטל זועם ומתריע - "המכרז על ים המלח כמעט מכור" זאת בנוסף לנזקים הסביבתיים העלולים להגרם. "ספק אם יהיה מי שיתמודד מול עידן עופר. על המדינה להשאיר את הזיכיון בידיה למשך מספר שנים ורק לאחר מכן להוציא מכרז מתוקן"

כלים
ים המלח. צילום: אילוסטרציה
ים המלח. צילום: אילוסטרציה

מחר (שלישי) בשעה 13:00 תקיים ועדת הכספים דיון ביוזמת ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ) בנושא דרישת החשבת הכללית היוצאת למכרז פתוח על הזכיון בים המלח. ח"כ רוזנטל מסר: "בשנת 2030 יסתיים הזיכיון של כי"ל על כריית משאבים בים המלח, אך ספק אם יהיה מי שיגיש מועמדות ויתחרה בה. מדובר כמובן בגיזת זהב אבל תנאי המכרז מייצרים יתרון מלאכותי אדיר לכי"ל.

בזכות סעיף אנכרוניסטי נשמרת להם הזכות הבלעדית להשוות תנאים לכל הצעה אחרת ולזכות כמעט אוטומטית במכרז. זאת בנוסף ליתרונות מובנים מובהקים אחרים לטובתם" כדי למנוע זאת מציע רוזנטל: " על המדינה להכריז שהיא משאירה את הזיכיון בידיה בשלב הראשון ולנהל בעצמה את המפעלים לשנתיים או שלוש. באופן הזה לא תוכל כי"ל לזכות אוטומטית בזיכיון ושווי הנכסים הדורשים פיצוי למשפחת עופר ירד משמעותית" בנוסף טוען חה"כ מיקי רוזנטל "המכרז לא מגביל את כמויות האשלג שמותר לכרות מים המלח ולא דורש את שיקום הנזקים הסביבתיים העצומים שיוצרים המפעלים. ישנם היבטים רבים שאינם עסקיים שאיש לא נתן עליהם את הדעת בתנאי הזיכיון.Rosenthal Mickey

לצערי הרב, המדינה מנהלת ברשלנות את נכסיה ובמיוחד את הזיכיונות שלה. זכורים לרעה ההתנהלות הרשלנית סביב זיכיון בז"ן וקצא"א. במקום לחכות לרגע האחרון כפי שנוהגת לעשות המדינה, יש לפעול עכשיו"