נשים וגברים שרוצים לקבל ידע אקדמי תיאורטי ומעשי בתחום הרפואה יכולים לבחור במסלול של לימודי סיעוד. עם זאת, המסלול מתאים לאנשים מסוימים בלבד כי הוא מחייב כוח רצון ומוטיבציה להקדיש את הקריירה לטיפול אינטנסיבי במסגרות פרטיות וציבוריות

כלים
לימודי סיעוד במכללה
לימודי סיעוד במכללה

הכשרת אחים ואחיות מוסמכים מתבצעת בישראל באמצעות לימודי סיעוד במכללה, אוניברסיטה ובמוסדות אקדמיים נוספים. מטרת ההכשרה היא להעניק לגברים ונשים שעומדים בתנאי הקבלה את הידע האקדמי התיאורטי והמעשי המעודכן ביותר בתחום הרפואה.

בנוסף, לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, תקציב תשע"ד כלל תוספת מיוחדת של סטודנטים לסיעוד במטרה להגדיל את כמות אנשי המקצוע בענף. זו עדות לאופן שבו הפכו לימודי סיעוד למבוקשים בקרב גברים ונשים. האחים והאחיות שמוסמכים לסיעוד ממלאים אחרי הלימודים תפקיד חיוני במערך הרפואי, והם גם זוכים לתמיכה מצד משרד הבריאות והגופים שאחראיים על בתי וקופות החולים.

אתגר וסיפוק לצד קושי פיזי ונפשי

למרות היתרונות הברורים של מקצוע מתגמל ומספק כמו סיעוד, הוא לא מתאים לכל אחד. ראשית, כבר במהלך ההכשרה נחשפים הסטודנטים למשמעות הפיזית והנפשית של עבודה בבתי חולים. הלימודים לא מתאימים לכל אחד והם בעיקר לא מומלצים עבור מי שרגיש למחטים, כאבים, זריקות, דם, פצעים חשופים וכדומה.

שנית, אופי העבודה בסיעוד שונה לחלוטין בהשוואה לתחומים אחרים. לימודי סיעוד מתאימים לאנשים שיש להם כוח רצון ולמי שיכול לסחוף אחריו גם מבוגרים וקשישים חולים. מעבר לכך, הלימודים מתאימים רק למי שרואה את עצמו מקדיש את הקריירה האישית לטיפול בחולים במסגרות עבודה אינטנסיביות למדי. אלו כוללות למשל את מסגרות העבודה של קופות ובתי החולים, את טיפות החלב המפוזרות ברחבי הארץ ואת התפקידים שכפופים ישירות למשרד הבריאות.

בדיקת התאמה מבחינת תנאי קבלה

מלבד הקושי הפיזי והנפשי, יש להביא בחשבון את תנאי הקבלה האובייקטיביים של מוסדות הלימוד ללימודי סיעוד. התנאים משתנים ממוסד למוסד אך על פי הנחיות חדשות של משרד הבריאות הן בכל מקרה חייבות לכלול בחינה פסיכומטרית. במוסדות שמציעים לימודי סיעוד ללא פסיכומטרי מאפשרים ללמוד תואר ראשון במנהל מערכות בריאות ולאחר מכן לבצע הסבת אקדמאים לסיעוד.

מכאן שהלימודים פחות מתאימים למי שלא מתכוון לעשות פסיכומטרי, אלא אם יש לו את הזמן והסבלנות הנדרשים כדי לסיים לימודי תואר ראשון במנהל מערכות בריאות ולאחר מכן לעבור עוד כמה חודשים של הסבה.

לימודי סיעוד גם לא מתאימים לעובדים במשרה מלאה. הם נחשבים תובעניים בגלל השילוב בין הידע התיאורטי והמעשי, ההתמחות ותקופת ההכשרה בבתי וקופות החולים. לרוב נמשכים הלימודים 4 שנים ובוגרי המסלול מקבלים תואר ראשון ותעודת הסמכה לאח/אחות.

לסיכום, לימודי סיעוד מיועדים למי שרואה את עצמו משתלב בתחום הרפואי ומוכן להשקיע בכך. בוגרי ההכשרה זוכים למעמד מיוחד תחת משרד הבריאות ולתגמול גבוה.